Imágenes con embrujouna aproximación estética a las nuevas imágenes técnicas como entidades epistémicas en la ciencia y el arte

  1. Óscar Díaz Rodríguez 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Thémata: Revista de filosofía

ISSN: 0212-8365 2253-900X

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 68

Orrialdeak: 107-128

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Thémata: Revista de filosofía

Laburpena

The iconic has always been used to convey knowledge in its own way with different degrees of validity. This paper seeks to think about this question regarding the pictorial phenomenon of our time: the “new technical images’’. Thus, after delimiting their characteristics, its modulations will be specified in the scientific field, taking neuroimaging as a case study, and in the artistic field, emphasizing algorithmic art. Five aesthetic-epistemic notions will be questioned: truth, reality, novelty, imagination and creativity; finally outlining the possibility of genuine creativity in algorithmic aesthetics from the concept of “probability’’.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Baudrillard, Jean. El intercambio simbólico y la muerte. Caracas, Venezuela: Monte Ávila, 1980.
  • Baumgarten, Alexander Gottlieb. Estética (Prolegómenos). Buenos Aires, Argentina: Universidad de Buenos Aires, 1999.
  • Belting, Hans. Antropología de la imagen. Madrid: Katz, 2007.
  • Benjamin, Walter. La obra de arte en la era de su reproductibilidad técnica y otros ensayos sobre arte, técnica y masas. Madrid: Alianza, 2021.
  • Brea, José Luis. Las tres eras de la imagen. Madrid: Akal, 2010.
  • Bredekamp, Horst. Teoría del acto icónico. Madrid: Akal, 2015.
  • Deleuze, Gilles y Félix Guattari. Mil mesetas. Valencia: Pre-Textos, 2004.
  • du Sautoy, Marcos. Programados para crear. Barcelona: Acantilado, 2020.
  • García Varas, Ana. “Investigación actual en imágenes. Un análisis compara-tivo del debate internacional sobre la imagen”. El Ornitorrinco Tacha-do. Revista de Artes Visuales, 6 (2017): 23-39.
  • Higuera, Ana. “Así es la versión original de ‹Ronda de noche› de Rembran-dt, reconstruida gracias a la inteligencia artificial”. 20minutos, 25 de junio de 2021, https://www.20minutos.es/tecnologia/actualidad/asi-es-la-version-original-de-ronda-de-noche-de-rembran-dt-reconstruida-gracias-a-la-inteligencia-artificial-4743007/. Consultado el 10 de febrero de 2023.
  • Joler, Vladan y Matteo Pasquinelli. The Nooscope Manifested. http://nooscope.ai/, 2020.
  • Fisher, Mark. Constructos flatline. Materialismo gótico y teoría-ficción ciberné-tica. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra, 2022.
  • Flusser, Vilém. El universo de las imágenes técnicas. Elogio de la superficialidad. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra, 2015.
  • Martín Prada, Juan. El ver y las imágenes en el tiempo de Internet. Madrid: Akal, 2018.
  • Mitchell, William John Thomas. ¿Qué quieren las imágenes?. Vitoria-Gas-teiz: Sans Soleil, 2017.
  • Nowotny, Helga. La fe en la inteligencia artificial. Los algoritmos predictivos y el futuro de la humanidad. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2022.
  • Parra, Nicanor. Poemas y antipoemas. Madrid: Cátedra, 2005.
  • Rorty, Richard. El giro lingüístico. Madrid: Paidós, 1990.
  • Sadin, Éric. La humanidad aumentada. La administración digital del mundo. Buenos Aires, Argentina: Caja Negra, 2017.
  • Sotheby’s. “The Hypnotic Allure of the AI Art Generator”. YouTube, subido por Sotheby’s, 8 de febrero de 2019, www.youtube.com/watch?v=Jjv-3m5oWICA. Consultado el 20 de febrero de 2023.
  • Suárez, Mauricio. Filosofía de la ciencia. Historia y práctica. Madrid: Tecnos, 2019.
  • Turing, Alan. “Maquinaria computadora e inteligencia”. Controversia sobre mentes y máquinas, ed. Ross Anderson. Barcelona: Tusquets, 1984.
  • Wark, McKenzie. El capitalismo ha muerto. El ascenso de la clase vectorialista. Barcelona: Holobionte, 2021.