Before the end(micro)relatos infinitos para una pandemia

  1. AMEZCUA GÓMEZ, David
Journal:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Year of publication: 2024

Issue: 33

Pages: 73-84

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL33.2024.38814 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Abstract

The present article analyzes an audiovisual experiment presented in Vimeo during the lockdown in 2020. The aim of this experiment consisted of reinterpreting the so called Kuleshov effect in the context of a social media, by means of an updating of this revolutionary form of film editing. This video can be seen as a sequel to Richard Linklater’s trilogy: Before Sunrise (1995), Before Sunset (2004) and Before Midnight (2013). Rob Stone’s editing of a previous footage shows the trilogy protagonists, Ethan Hawke and Julie Delpy, recreating the scene in the record booth from Before Sunrise on a videocall during lockdown in 2020. Thus, we would like to analyze the logic-semantic connections between the title of this video, Before the End, and this audiovisual fiction. On the other hand, it is also our intention to show how hybridism and intermediality can heighten our aesthetic and sensorial experience.

Bibliographic References

  • ALBALADEJO, T. (2012). “Literatura comparada y clases de discursos. El análisis interdiscursivo”. En Literatures ibèriques medievals comparades / Literaturas ibéricas medievales comparadas, R. Alemany Ferrer y F. Chico Rico (eds.), 16- 38. Alacant: Universitat d’Alacant.
  • ALBALADEJO, T. (2016). “Teoría de la Literatura y Estética”. Laocoonte. Revista de Estética y Teoría de las Artes 3.3, 49-58. Disponible en línea: https://doi.org/10.7203/laocoonte.3.3.9357 [19/12/2022].
  • AMEZCUA GÓMEZ, D. (2019). “El pie de foto como motor de micronarratividad”. En Epifanías de la brevedad, A. Calvo Revilla (ed.), 217-230. Madrid: Visor Libros.
  • BAJTÍN, M. (1975). Teoría y estética de la novela, H. S. Kriúkova y V. Cazcarra (trads.). Madrid: Taurus.
  • BARTHES, R. (1987). “La muerte del autor”. En El susurro del lenguaje, C. Fernández Medrano (trad.), 75-84. Barcelona: Paidós
  • BLANCHOT, M. (2021). De la angustia al lenguaje. Madrid: Trotta.
  • BOVES NAVES, C. (1989). La semiología. Madrid: Síntesis.
  • CALVO REVILLA, A. (2019). “Cultura textovisual, hibridación y dialogismo en la obra de Albert Soloviev”. Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada 3, 532-555. Disponible en línea: https://doi.org/10.15366/actionova2019.3.022 [19/12/2022]
  • CALVO REVILLA, A. Y ARIAS URRUTIA A. (2020). Escrituras enredadas. Madrid / Frankfurt am Main: Iberoamericana / Vervuert.
  • GÓMEZ TRUEBA, T. (2018). “Alianza del microrrelato y la fotografía en las redes. ¿Pies de foto o microrrelatos?”. En Elogio de lo mínimo. Estudios sobre microrrelato y minificción en el siglo XXI, A. Calvo Revilla (ed.), 203-220. Madrid / Frankfurt am Main: Iberoamericana / Vervuert.
  • JIMÉNEZ, M. (2015). “En torno al desarrollo de la semiótica literaria y el concepto de cultura”. Dialogía. Revista de Lingüística, Literatura y Cultura 9, 208-229.
  • KUHN, A. Y WESTWELL, G. (2012). A Dictionary of Film Studies. Oxford: Oxford University Press.
  • KULESHOV, L. (1974). Kuleshov on Film: Writings by Lev Kuleshov. Berkeley: University of California Press.
  • LÓPEZ VARELA, A. (2011). “Génesis semiótica de la intermedialidad: fundamentos cognitivos y socio-constructivitas de la comunicación”. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación 16, 95-114.
  • NOGUEROL, F. (2008). “Minificción e imagen. Cuando la descripción gana la partida”. En La era de la brevedad: el microrrelato hispánico, I. Andres-Suárez y A. Rivas (eds.), 183-206. Palencia: Menoscuarto.
  • PEIRCE, C. (1987). Obra lógico-semiótica, A. Sercovich (ed.), R. Alcalde y M. Prelooker (trads.). Madrid: Taurus.
  • RAJEWSKIM I. (2005). “Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality”. Intermédialités: Histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques / Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Technologies 6, 4-64.
  • RUSSELL, M. (2005). “The Kuleshov Effect and the Death of the Auteur”. Forum: University of Edinburgh Postgraduate Journal of Culture and the Arts 1, 1-17.
  • SCHMIDT-WELLE, F. (2015). “Museos de palabras, museos de miradas. Algunos microrrelatos literarios y cinematográficos en México”. En MicroBerlín: de minificciones y microrrelatos, O. Ette, D. Ingenschay, F. Schmidt-Welle y F. Valls (eds.), 301-314. Madrid / Frankfurt am Main: Iberoamericana / Vervuert.
  • STONE, R. (2010). “The coding of aesthetic and thematic discourse in a cinematic mnemonic: The case of Ama Lur (1968)”. Journal of European Studies 40, 230- 242.
  • STONE, R. (2015). “About Time: Before Boyhood”. Film Quarterly 68.3, 67-72.
  • STONE, R. (2018). The Cinema of Richard Linklater. Walk, Don’t Run. London / New York: Columbia University Press.
  • TOMASSINI, G. “Breve entrevista a Graciela Tomassini”. Internacional Microcuentista: Revista de lo Breve. Disponible en línea: http://revistamicrorrelatos.blogspot.com.es [19/12/2022].