El laberinto intermedial. Posibilidades de análisis de las relaciones entre literatura y música

  1. BADÍA FUMAZ, Rocío
  2. MARÍAS, Clara
Journal:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Year of publication: 2024

Issue: 33

Pages: 159-175

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL33.2024.38820 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Abstract

The present introduction discusses the potential relationships between literature and music by proposing a simplified model of intermediality that comprises three distinct forms: intrinsic intermediality, intermedial presences, and intermedial references. By doing so, it seeks to encourage the development of new critical approaches that can more fully explore the complexity of this phenomenon and facilitate a more thorough interpretation and analysis of the works under consideration. This introduction concludes with a presentation of the articles that comprise this monograph.

Bibliographic References

  • ALMÉN, B. (2008). A Theory of Musical Narrative. Bloomington: Indiana UP.
  • BADÍA FUMAZ, R. (2022). “La poesía en la canción popular actual: hacia un modelo sistemático para su representación”. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos 10.2, 339-358.
  • COBUSSEN, M. & NIELSEN, N. (2016). Music and Ethics. Abingdon / New York: Routledge.
  • COOPER, L. B. (1991). Popular Music Perspectives: Ideas, Themes, and Patterns in Contemporary Lyrics. Bowling Green: Bowling Green State UP.
  • CULLELL, D. (2018). “¿De lo bélico a lo poético? El poetry slam y su lucha feroz en defensa de la poesía”. Kamchatka. Revista de Análisis Cultural 11, 239-257.
  • CULLER, J. (1982). “Leyendo como una mujer”. En Sobre la deconstrucción: Teoría y crítica después del estructuralismo, J. Culler, 43-61. Madrid: Cátedra.
  • DE MIGUEL MARTÍNEZ, E. (2018). “Sabina canta historias (técnicas y recursos de un narrador en canciones)”. En Joaquín Sabina o fusilar al rey de los poetas, G. Laín Corona (ed.), 88-159. Madrid: Visor Libros.
  • ECKSTEIN, L. (2010). Reading Song Lyrics. Amsterdam / New York: Rodopi.
  • ERLL, A. (2010). “Literature, Film, and the Mediality of Cultural Memory”. En Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook, A. Erll & A. Nünning (eds.), 389-398. Berlin / New York: De Gruyter.
  • FAST, S. & JENNEX, C., eds. (2019). Popular Music and the Politics of Hope: Queer and Feminist Interventions. New York: Routledge.
  • FEVRY, S. (2018). “Le geste intermédial dans une cartographie des études mémorielles”. Intermediality: History and Theory of the Arts, Literature and Technologies 30- 31, s. p.
  • FLORENCHIE, A. (2016). “Narrativa intermedial y poética de la mediación”. En Manifestaciones intermediales de la literatura hispánica en el siglo XXI, G. Cordone y V. Béguelin-Argimón (eds.), 55-70. Madrid: Visor Libros.
  • GIL GONZÁLEZ, A. J. Y PARDO, P. J. (2018). “Intermedialidad. Modelo para armar”. En Adaptación 2.0. Estudios comparados sobre intermedialidad, A. J. Gil González y P. J. Pardo (eds.), 13-38. Binges: Orbis Tertius.
  • GRANT, R. M. (2020). Peculiar Attunements: How Affect Theory Turned Musical. New York: Fordham UP.
  • HODGKINS, J. (2013). The Drift: Affect, Adaptation, and New Perspectives on Fidelity. New York / London: Bloomsbury.
  • HUTCHEON, L. (2013). A Theory of Adaptation. Abingdon / New York: Routledge.
  • JURANČIČ PETEK, K. (2016). “Correlations in Structural Processing of Music Note and Speech Sound Sequences in Popular Music Writing”. En Symphony and Song: The Intersection of Words and Music, V. Kennedy & M. Gadpaille (eds.), 252- 312. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
  • LAÍN CORONA, G. (2021). “Joaquín Sabina: poesía, personaje y marca musical”. Ínsula. Revista de Letras y Ciencias Humanas 900, 20-23.
  • LANSER, S. S. (2015). “Toward (a Queerer and) More (Feminist) Narratology”. En Narrative Theory Unbound: Queer and Feminist Interventions, R. Warhol & S. S. Lanser (eds.), 23-42. Columbus: Ohio State UP.
  • LEFEVERE, A. (1997). Traducción, reescritura y la manipulación del canon literario. Salamanca: Ediciones Colegio de España.
  • MARTÍNEZ CANTÓN, C. I. (2012). “El auge de la nueva poesía oral. El caso del poetry slam”. Castilla. Estudios de Literatura 3, 385-401.
  • MARTÍNEZ CANTÓN, C. I. (2022). “El verso sobre la partitura. Enfoques teóricos sobre la musicalización de poesía”. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos 10.2, 409-432.
  • MARTÍNEZ DOMINGO, C. (2021). “Teorías y prácticas en la comparación músicaliteratura: el caso de la música popular en español”. Bulletin of Contemporary Hispanic Studies 3.1, 7-22.
  • MÉCHOULAN, É. (2015). “Intermediality: An Introduction to the Arts of Transmission”. SubStance 44.3, 3-18.
  • MEELBERG, V. (2009). “Sounds Like a Story: Narrative Travelling from Literature to Music and Beyond”. En Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research, S. Heinen & R. Sommer (eds.), 245-261. Berlin / New York: De Gruyter.
  • MILDORF, J. & KINZEL, T., eds. (2016). Audionarratology: Interfaces of Sound and Narrative. Berlin / Boston: De Gruyter.
  • MILLARD, R. (2018). “Telling Tales: A Survey of Narratological Approaches to Music”. Current Musicology 103, 5-44.
  • NATTIEZ, J.-J. & ELLIS, K. (1990). “Can One Speak of Narrativity in Music?”. Journal of the Royal Musical Association 115.2, 240-257.
  • NICHOLLS, D. (2007). “Narrative Theory as an Analytical Tool in the Study of Popular Music Texts”. Music & Letters 88.2, 297-315.
  • PAWŁOWSKA, M. (2014). “Musical narratology: An outline”. En Beyond Classical Narration. Transmedial and Unnatural Challenges, J. Alber & P. Krogh Hansen (eds.), 197-220. Berlin / Boston: De Gruyter.
  • PÉREZ-SOBRINO, P. (2018). “Cognitive Modeling and Musical Creativity”. En Expressive Minds and Artistic Creations. Studies in Cognitive Poetics, S. Csábi (ed.), 101- 128. New York: Oxford UP.
  • PFISTER, M. (1994). “Concepciones de la intertextualidad”. Criterios 31, 85-108.
  • ROBINSON, J. (2007). Deeper than Reason: Emotion and Its Role in Literature, Music, and Art. Oxford: Clarendon Press.
  • ROMERA-FIGUEROA, E. (2020). “Voiced Postmemories: Rozalén’s ‘Justo’ as a Case Study of Singing, Performing, and Embodying Mourning in Spain”. Status Quaestionis 18, 203-2020.
  • ROMANO, M. (1991). “En torno a una canción ‘diversa’”. CELEHIS. Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas 1, 135-143.
  • RYAN, M.-L. (2014). “Story / Worlds / Media: Tuning the Instruments of a MediaConscious Narratology”. En Storyworlds across Media: Toward a MediaConscious Narratology, M.-L. Ryan & J.-N. Thon, 25-49. Lincoln: University of Nebraska Press.
  • TORRES MONREAL, F. (2019). Introducción básica a la poesía. Madrid: Cátedra.
  • ZBIBOWSKI, L. M. (2009). “Music, language, and multimodal metaphor”. En Multimodal metaphor, C. Forceville & E. Urios-Aparisi, 359-381. Berlin / New York: De Gruyter.
  • ZIEROLD, M. (2010). “Memory and Media Studies”. En Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook, A. Erll & A. Nünning (eds.), 399- 407. Berlin / New York: De Gruyter.