Cuando lo que está en juego es la venta de uno mismoel caso del influencer emprendedor

  1. Borges Gómez, Efrén 1
  2. Serrano Pascual, Amparo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Bajo palabra. Revista de filosofía

ISSN: 1576-3935 1887-505X

Ano de publicación: 2023

Época: 2

Número: 33

Páxinas: 141-168

Tipo: Artigo

DOI: 10.15366/BP2023.33.006 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Bajo palabra. Revista de filosofía

Resumo

The emergence and spread of digital social networks has intensified the extension and colonisation of the entrepreneurial referential, as revealed by the growing popularity of the ambiguous figure of influencers. This paper analyses the narratives and evidence of these entrepreneurial influencers about the criteria and norms that govern the psycho-entrepreneurialisation and marketing of the self, and that underpin their subjective engagement and attachment to their work. We show the contribution of this device to the depoliticisation of work, the promotion of active consent and the euphemisation of precariousness. We also identify some practices of resistance, which can, however, also be permeated by these technologies of the self.

Referencias bibliográficas

  • Amigot Leache, P., Carretero García, C. y Serrano Pascual, A. (2023). The Limits of "No Limits": the Entrepreneurial Performance of Young Women and the Gendered Conquest of the Self. Ethos, 51(3), pp. 285-304.
  • Alonso Benito, L. E., y Fernández Rodríguez, C. J. (2020). Capitalismo y personalidad: consideraciones sobre los discursos empresariales de la rentabilización del yo a través de la marca personal. Política y Sociedad, 57(2), pp. 521-541. https://doi.org/10.5209/poso.65926
  • Bandura, A. (1987). Teoría del aprendizaje social. Espasa-Calpe.
  • Berryman R. y Kavka M. (2018). Crying on YouTube: Vlogs, Self-exposure and the Productivity of Negative Affect. Convergence, 24(1), pp. 85-98. https://doi.org/10.1177/1354856517736981
  • Bröckling, U. (2016). The Entrepreneurial Self. Fabricating a New Type of Subject. Sage. https://doi.org/10.4135/9781473921283
  • Brown, W. (2015). Undoing the Demos: Neoliberalism's Stealth Revolution. Princeton University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt17kk9p8
  • Carretero García, C. y Serrano Pascual, A. (2021). Promotion Programs for Women's Entrepreneurship in Spain: a 'Transformational Entrepreneurial Journey'. Social Politics. International Studies in Gender, State &Society, 29(3), pp. 880-906, https://doi.org/10.1093/sp/jxab021
  • Castelló Martínez, A. y Del Pino Romero, C. (2015). La comunicación publicitaria con Influencers. Redmarka. Revista De Marketing Aplicado, 14, pp. 21-50. https://doi.org/10.17979/redma.2015.01.014.4880
  • Cullen, J. G. (2009). How to Sell your Soul and Still Get into Heaven: Steven Covey's Epiphany?Inducing Technology of Effective Selfhood. Human Relations, 62(8), pp. 1231-1254. https://doi.org/10.1177/0018726709334493
  • Duffy, B.E. y Hund, E. (2015). 'Having it all' on Social Media: Entrepreneurial Femininity and Self-Branding Among Fashion Bloggers. Social Media + Society 1(2), pp. 1-11. https://doi.org/10.1177/2056305115604337
  • Fairclough, N. (1995). Critical Discourse Analysis. Addison Wesley.
  • Ferreira, D.A. (2017). Structured Abstract: Instagram Influencers and the Illusion of a Perfect Body -An Analysis Based on Bourdieu's Theoretical Contribution. En M. Stieler (eds.). Creating Marketing Magic and Innovative Future Marketing Trends. Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science. Springer, Cham https://doi.org/10.1007/978-3-319-45596-9_211
  • Foucault, M. (2007). El nacimiento de la biopolítica. Curso en el Collège de France. Fondo de Cultura Económica.
  • Gill, R. y Pratt, A.C. (2008). In the Social Factory? Immaterial Labour, Precariousness, and Cultural Work. Theory, Culture & Society, 25(7-8), pp. 1-30. https://doi.org/10.1177/0263276408097794
  • Goffman, E. (1959). The Presentation of Self in Everyday Life. Doubleday Anchor Books.
  • Herrero Ruiz, L. (2022). Evaluación del engagement a través de Instagram: el caso de los influencers en lifestyle. Sphera Pública, 1(22), pp. 1-30.
  • Herrero Ruiz, L. y Navarro-Beltrá, M. (2021). Diferencias de género en las y los “influencers”: el caso de los instagramers gastronómicos. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 16, pp. 526-554. https://doi.org/10.18002/cg.v0i16.6970
  • Hochschild, A. (1983). The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. University of California Press.
  • Laval, C. & Dardot, P. (2013). La nueva razón del mundo. Ensayo sobre la sociedad neoliberal. Gedisa.
  • Lehto, M. (2022). Ambivalent Influencers: Feeling Rules and the Affective Practice of Anxiety in Social Media Influencer Work. European Journal of Cultural Studies, 25(1), pp. 201-216. https://doi.org/10.1177/1367549421988958
  • Malin, B. J. y Chandler, C. (2017). Free to Work Anxiously: Splintering Precarity Among Drivers for Uber and Lyft. Communication, Culture and Critique, 10 (2), pp. 382-400. https://doi.org/10.1111/cccr.12157
  • Martínez Sanz, A. y González Fernández, C. (2018). Comunicación de marca en Instagram, ¿Una cuestión de género? El rol del influencer de moda. Masculinidades y cambio social, 7 (3), pp. 230-254. https://doi.org/10.17583/mcs.2018.3693
  • Maslow, A. H. (1976). Toward a Psychology of Being. Kairós.
  • McRobbie, A. (2002). From Holloway to Hollywood: Happiness at Work in the New Cultural Economy. En P. du Gay y M. Pryke (eds). Cultural Economy (pp. 97-114). Sage https://doi.org/10.4135/9781446218440.n6
  • Mead, G.H. (1934). Mind, Self, and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. University of Chicago Press.
  • Pătraș, L. y Todoli, A. (2022). Ser influencer hoy. Posibilidades y obstáculos de una nueva fuente de empleo. Ca?tedra d'Economia Col·laborativa i Transformacio? Digital. https://www.uv.es/ceconomiacol/descarregues/Serinfluencerhoy-informe.pdf
  • Pérez Curiel, C. y Luque Ortiz, S. (2018). El marketing de influencia en moda. Estudio del nuevo modelo de consumo en Instagram de los millennials universitarios. adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 15, pp. 255-281. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2018.15.13
  • Prieto, C. (2007). Del estudio del empleo como norma social al de la sociedad como orden social. Papeles del CEIC, 2007/1.
  • Rodríguez Crespo, C., Serrano Pascual, A, y Martínez Sordoni, L. (2021). Las éticas de la empreabilidad en el programa de Garantía Juvenil en España: una perspectiva discursiva. Papers, 106/1, pp. 31-58. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2797
  • Ross, A. (2000). The Mental Labor Problem. Social Text, 63(18, 2), pp. 1-31
  • Rowan, J. (2014). La invasión de los sujetos-marca y otras aberraciones del capitalismo neoliberal. En R. Rodríguez Freire (Ed.). Evaluación, gestión y riesgo. Para una crítica del gobierno del presente. Universidad Central de Chile.
  • Rose, N. (1999). Governing the Soul. Shaping of the Private Self. Free Association Books.
  • San Miguel, P. (2017). Influencers: ¿una profesión aspiracional para millenials?. Revista de Estudios de Juventud, 118, pp. 129-144.
  • Sanz-Marcos, P., Jiménez Marín, P. y Elías Zambrano, R. (2019). La incorporación de la figura del influencer en las campañas publicitarias: Consecuencias para las agencias de publicidad españolas. adComunica, 18, 63-86. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.5
  • Santos Ortega, A., Serrano-Pascual, A. y Borges, E. (2021). El dispositivo emprendedor: Interpelación ética y producción de nuevos sujetos del trabajo. Revista Española de Sociología, 30 (3), a62 https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.62
  • Segarra Saavedra, J. e Hidalgo Marí, T. (2018). Influencers, moda femenina e Instagram: el poder de prescripción en la era 2.0. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), pp. 313-325. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.17
  • Serrano Pascual, A. y Fernández Rodríguez, C. J. (2018). De la metáfora del mercado a la sinécdoque del emprendedor: la reconfiguración política del modelo referencial de trabajador. Cuadernos de Relaciones Laborales, 36(2), pp. 207-224. https://doi.org/10.5209/CRLA.60694
  • Weiss, G. y Wodak, R. (2003). Critical Discourse Analysis: Theory and Interdisciplinarity. Palgrave. https://doi.org/10.1057/9780230514560
  • Wetherell M. (2014). Feeling Rules, Atmospheres, and Affective Practice: Some Reflections on the Analysis of Emotional Episodes. En C. Maxwell y P. Aggleton (eds.). Privilege, Agency and Affect (pp. 221-239). Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137292636_13
  • Žižek, S. (2008). En defensa de la intolerancia. Seguitur.