La dimensión socioemocional del profesoradouna conceptualización adaptada a la función docente

  1. Aida Valero Moya 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Crónica: revista científico profesional de la pedagogía y psicopedagogía

ISSN: 2445-2440

Datum der Publikation: 2023

Nummer: 8

Seiten: 101-114

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Crónica: revista científico profesional de la pedagogía y psicopedagogía

Zusammenfassung

The socio-emotional dimension of teachers is a critical facet for the exemplary execution of their pedagogical duties. This paper elucidates this dimension, articulating with clarity the specific qualities, abilities, or socioemotional competences that educators must possess to elevate their educatio- nal practice. Through a systematic literature review that underscores the pivotal role of socioemotional attributes in teaching, coupled with an examination of emotional intelligence theories, this dimension is delineated across two primary realms: the intrapersonal and the interpersonal. The intrapersonal realm is concerned with the assimilation of individual emotional phenomena, including self-awareness, emotional self-regulation, and emotional autonomy. Conversely, the interpersonal realm involves adeptness in social interactions, necessitating the cultivation of fundamental and advanced social skills, such as empathy, both expressive and receptive communication, and leadership acumen. The strategic integration of these components within the educational act is instrumental in education. The study’s insights into the essential socioemotional attributes for teaching excellence are invaluable, providing a substantive framework for future educational research and practice enhancement.

Bibliographische Referenzen

  • Ackley, D. (2016). Emotional intelligence: A practical review of models, measures, and applications. Consulting Psychology Journal, 68(4), 269-286. https://doi.org/10.1037/cpb0000070
  • Aguaded, M. C. y Almeida, N. A. (2016). La resiliencia del docente como factor crucial para superar las adversidades en una sociedad de cambios. Tendencias Pedagógicas, 28, 167-180. https://doi.org/10.15366/tp2016.28.012
  • Akin, S. y Ok, A. (2021). Essential qualities for elementary teachers of the 21st century: Voices of key stakeholders. Elementary Education Online, 20(1), 532-552. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2021.01.045
  • Aristulle, P. D. y Paoloni-Stente, P. V. (2019). Habilidades socioemocionales en las comunidades educativas: aportes para la formación integral de los y las docentes. Revista de Educación, 43(2), 1-26. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.28643
  • Berumen-Martínez, R. J., Arredondo-Chávez, M. y Ramirez-Quistian, M. A. (2016). Formación docente, competencias emocionales y conductas disruptivas en la escuela secundaria. Ra Ximhai, Vol. 12 (6), 487-505. ISSN: 1665-0441
  • Bisquerra, R. (2012). Psicopedagogía de las emociones. Síntesis.
  • Buitrago-Bonilla, R. E. y Cárdenas-Soler, R. N. (2017). Emociones e identidad profesional docente: relaciones e incidencia. Praxis & Saber, 8(17), 225-247. https://doi.org/10.19053/22160159.v8.n17.2018.7208
  • Castro, M. (2021). Teachers for the 21st century: Academic profile, initial training and teaching practices of Spanish teachers. Introduction. Revista de Educación, 2021(393), 11-35. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-393-495
  • Extremera, N., Rey, L. y Pena, M. (2016). Educadores de corazón. Inteligencia emocional como elemento clave en la labor docente. Padres y Maestros 368, 65-72. https://doi.org/10.14422/pym.i368.y2016.011
  • Fernández-Berrocal, P., Cabello, R. y José Gutiérrez-Cobo, M. (2017). Avances en la investigación sobre competencias emocionales en educación. Revista Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 88(1), 15-26. ISSN: 2530-3791
  • Garaigordobil, M. (2018). La educación emocional en la infancia y la adolescencia. Revista Del Consejo Escolar Del Estado, 5(8), 107-127. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=19391
  • García, L., Iriarte, C. y Reparaz, C. (2019). Infancia y psicología del desarrollo apego y competencias socioemocionales del profesorado. Estado de la cuestión 2015-2019. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 2(1), 119-128. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v2.1413
  • Gasser, L., Grütter, J., Buholzer, A. y Wettstein, A. (2018). Emotionally supportive classroom interactions and students’ perceptions of their teachers as caring and just. Learning and Instruction, 54, 82-92. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.08.003
  • Goleman, D., McKee, A., George, B. y Ibarra, H. (2019). HBR Emotional Intelligence Ultimate Boxed Set. Harvard Business Review.
  • Gutiérrez-Torres, A. M. y Buitrago-Velandia, S. J. (2019). Habilidades Socioemocionales de los Docentes, herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10(24), 167-192. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819
  • Harvey, S. T., Evans, I. M., Hill, R. V. J., Henricksen, A. y Bimler, D. (2016). Warming the Emotional Climate of the Classroom: Can Teachers’ Social-Emotional Skills Change? CRES Special, 8(2), 70-87. ISSN: 2073-7629
  • Hopkins, M. M. y Yonker, R. D. (2015). Managing conflict with emotional intelligence: Abilities that make a difference. Journal of Management Development, 34(2), 226-244. https://doi.org/10.1108/JMD-04-2013-0051
  • Huertas-Fernández, S. y Romero-Rodríguez, J. M. (2019). Emotional autonomy in secondary teachers. analysis in the framework of a life coaching process. REOP, 30, 120-139. ISSN: 1989-7448
  • Lozano-Peña, G. M., Sáez-Delgado, F. M. y López-Angulo, Y. (2022). Competencias socioemocionales en docentes de primaria y secundaria: una revisión sistemática. Páginas de Educación, 15(1), 1-22. https://doi.org/10.22235/pe.v15i1.2598
  • Lucero, S. E. (2015). La autorregulación cognitivo-emocional, una estrategia para el desarrollo de competencias socioemocionales. Revista UNIMAR, 33(2), 81-96. ISSN: 2216-0116
  • Martínez, M., Esteban, F., Jover, G. y Payá, M. (2016). La educación, en teoría. Síntesis.
  • Mayer, J. D., Caruso, D. R. y Salovey, P. (2016). The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates. Emotion Review, 8(4), 290-300. https://doi.org/10.1177/1754073916639667
  • Molero, P. P., Ortega, F. Z., Jiménez, J. L. U. y Valero, G. G. (2019). Influence of emotional intelligence and burnout syndrome on teachers well-being: A systematic review. Social Sciences, 8(6), 1-12. https://doi.org/10.3390/socsci8060185
  • OCDE. (2021). Teachers Getting the Best out of Their Students: From Primary to Upper Secondary Education, TALIS. OECD Publishing.
  • Palomera, R., Briones, E. y Gómez-Linares, A. (2019). Formación en valores y competencias socio-emocionales para docentes tras una década de innovación. Praxis & Saber, 10(24), 93-117. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9116
  • Peñaherrera, M., Cachón, J. y Ortiz, A. (2014). La autoestima profesional docente y su implicación en el aula. Magister, 26(1), 52-58. https://doi.org/10.1016/s0212-6796(14)70018-0
  • Petrides, K. v., Mikolajczak, M., Mavroveli, S., Sanchez-Ruiz, M. J., Furnham, A. y Pérez-González, J. C. (2016). Developments in Trait Emotional Intelligence Research. Emotion Review, 8(4), 335-341. https://doi.org/10.1177/1754073916650493
  • Rendón, M. A. (2019). Competencias socioemocionales de maestros en formación y egresados de programas de educación. Praxis & Saber, 10(24), 243-270. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.10004
  • Rendón, M. A., Cuadros, O. E., Hernández, B. H., Monterrosa, D. C., Holguín, A., Cano, L. M., Álvarez, J. P. y Ortiz, A. M. (2016). Las competencias socioemocionales en el contexto escolar. Editorial Universidad de Antioquia.
  • Rojas, K., Huamani, L. y Vilca, L. (2016). Escala de Competencias Socioemocionales. Revista Científica de Ciencias de La Salud, 9(2), 9-19. https://doi.org/10.17162/rccs.v9i2.648
  • Ruzek, E. A., Hafen, C. A., Allen, J. P., Gregory, A., Mikami, A. Y. y Pianta, R. C. (2016). How teacher emotional support motivates students: The mediating roles of perceived peer relatedness, autonomy support, and competence. Learning and Instruction, 42, 95-103. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2016.01.004
  • Soler, J. L., Óscar, N., Chica, D., Escolano-Pérez, E. y Rodríguez Martínez, A. (2018). Inteligencia emocional y bienestar III. reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones. Asociación Aragonesa de Psicopedagogía.
  • Torres-Estacio, C. (2017). Ciertas consideraciones acerca de la importancia de la inteligencia emocional en el profesorado. Dominio de las Ciencias, 3, 772-781. http://dx.doi.org/10.23857/dom.cien.pocaip.2017.3.mono1.ago.772-781
  • Triana, F. A. y Velásquez, A. M. (2014). Comunicación asertiva de los docentes y clima emocional del aula en preescolar. Revista Latinoamericana de Educación, 5(1), 23-41. ISSN: 2215-8421
  • Vaello, J. y Vaello, O. (2018). Competencias socioemocionales del profesorado. Revista Del Consejo Escolar Del Estado. Participación, Educación Emocional y Convivencia, 5(8), 95-104. 10.4438/1886-5097-PE
  • Valdez, P. E. Y., Camones, E. F. H., Malaver, N. E. B. y Magallanes, M. C. R. (2022). Competencias socioemocionales en los docentes de instituciones educativas de educación básica regular. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(26), 2105-2116. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i26.477
  • Valente, S., Monteiro, A. P. y Lourenço, A. A. (2019). The relationship between teachers’ emotional intelligence and classroom discipline management. Psychology in the Schools, 56(5), 741-750. https://doi.org/10.1002/pits.22218
  • Valero, A. (2023). La dimensión emocional del profesorado en las políticas de admisión a la formación inicial docente [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid.
  • Vicente de Vera García, I. y Gabari, I. (2019). Resilience as a protective factor of chronic stress in teachers. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(3), 159-175. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v9i3.332
  • Villarreal, V. D. (2022). Competencia emocional en el profesorado de diferentes niveles educativos: una revisión de la literatura. Investigación Valdizana, 16(3), 131-141. https://doi.org/10.33554/riv.16.3.1457
  • Ye, M. y Chen, Y. (2015). A Literature Review on Teachers’ Emotional Labor. Creative Education, 6(20), 2232-2240. https://doi.org/10.4236/ce.2015.620230