La fotógrafa como productora. Técnica y dialéctica en Changing New York de Berenice Abbott y Elizabeth McCausland

  1. Periáñez Llorente, Luis 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Escritura e imagen

ISSN: 1885-5687

Ano de publicación: 2023

Número: 19

Páxinas: 57-78

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/ESIM.85804 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Escritura e imagen

Resumo

This paper recomposes the theoretical framework deployed by Walter Benjamin in The Author as Producer and in The Work of Art in the Age of its Technical Reproducibility to interpret from there the aesthetic specificity and political potential of the original project by Berenice Abbott and Elizabeth McCausland, Changing New York. In the same way, said framework will serve to analyze the consequences of the censorship suffered by the project in its editing process.

Referencias bibliográficas

  • Life Magazine, «A Woman Photographs the Face of a Changing City», 1938.
  • Abbott, B., «Documenting the city». En Berenice Abbott, Photographer: a Modern Vision. New York Public Library, 1942.
  • Abbot, B., Selección de Escritos, Madrid, Ivorypress, 2020.
  • Abbott, B., y McCausland, E., Changing New York, Nueva York, E.P. Dutton, 1939.
  • Agamben, G., Ninfas, Valencia, Pre-Textos, 2010.
  • Benjamin, W., Calle de Sentido Único, Akal, 2015.
  • Benjamin, W., Iluminaciones, Madrid, Taurus, 2018.
  • Bourdieu, P., «Le champ scientifique». Actes de la recherche en sciences sociales, n.o 1-2 (1976).
  • Bustamante-Zamudio, G., «Sobre el concepto de campo en Bourdieu». Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación 9, nº18 (2016): 49. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m9-18.sccb
  • Castro, E. «¿Qué es y qué no es un dispositivo? Profanación y veridicción». Dispositiva 5 nº2 (2016): 1-14. https://doi.org/10.5752/P.2237-9967.2016v5n2p1-14.
  • Chignola, S., Foucault más allá de Foucault: una política de la filosofía, Buenos Aires, Editorial Cactus, 2018.
  • Deleuze, G. «¿Qué es un dispositivo?» En Michel Foucault, filósofo, editado por Gilles Deleuze, Barcelona, Gedisa, 1990
  • Didi-Huberman, G., Ante el tiempo: historia del arte y anacronismo de las imágenes, Buenos Aires, Adriana Hidalgo, 2015.
  • Didi-Huberman, G., La imagen superviviente: historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg, Madrid, Abada Editores, 2009.
  • Guerra Manzo, E., «Las teorías sociológicas de Pierre Bourdieu y Norbert Elias: los conceptos de campo social y habitus». Estudios Sociológicos 28 nº83 (2010): 383-409.
  • Koselleck, R., Los estratos del tiempo: estudios sobre la historia, Barcelona, Paidós Ibérica, 2001.
  • McCausland, E., Spingfield Sunday Union and Republican, 14 de noviembre de 1943.
  • Nesbit, M., «Photography and history: Eugène Atget». En A New History of Photography, editado por Michell Frizot, Köln, Könemann, 1998.
  • Raeburn, J., A Staggering Revolution. A Cultural History of Thirties Photography, Urbana; Chicago, University of Illinois Press, 2006.
  • Rivera García, A., La crueldad de las imágenes: estética y política del cine, Madrid, Guillermo Escolar Editor, 2022.
  • Rizov, V., «Eugène Atget and Documentary Photography of the City». Theory, Culture & Society 38, n.o 3 (mayo de 2021): 141-63. https://doi.org/10.1177/0263276420942804.
  • Seibold, S., y Maude-Roxby, A., Censored Realities/Changing New York, Graz, Edition Camera Austria, 2018.
  • Weissman, T., The realisms of Berenice Abbott: documentary photography and political action, Berkeley; Washington, D.C, University of California Press, 2011.
  • Yamada, T., «An Analysis on Berenice Abbottʼs “Changing New York”: People and Lives of the Heterogeneous City». Waseda Rilas Journal 10, n.o 4 (2016): 225-41.