Arqueología sonora del sujeto y estéticas musicales de la memoriaAlfred Tomatis, Peter Sloterdijk y Eugenio Trías

  1. Martínez Pulet , Jose Manuel 1
  1. 1 UAMIES Ramiro de Maeztu. Madrid
Aldizkaria:
Claridades: revista de filosofía

ISSN: 1989-3787

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakien izenburua: Claridades. Revista de filosofía 15/1 (2023)

Alea: 15

Zenbakia: 1

Orrialdeak: 79-115

Mota: Artikulua

DOI: 10.24310/CLARIDADESCRF.V15I1.13043 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Claridades: revista de filosofía

Laburpena

This article pays attention to the ear investigation carried out by the ear specialist Alfred Tomatis in relation to its influence on sound anthropologies that, supported by it, reach the philosophy of music. The understanding of music as memory is only possible from a sound modulation of anthropology, that is, one that makes the ear a common thread for a new theory of man. For this project, Sloterdijk appropriates the “gnostic” theme of “estrangement from the the world”. However, Trías’ audacity will lie precisely in reversing the findings of his musical phenomenology on his sound anthropology, resulting in a questioning of the primacy of death in the “philosophies of existence”: in the face of the closure of finitude, the Spanish philosopher tries to think, thanks to music, a finiteness open to transcendence, which is nothing but the future as an (eschatological) dimension of time. 

Erreferentzia bibliografikoak

  • Barenboim, D. (2008): El sonido es vida. El poder de la música. Bogota: Grupo Editorial Norma.
  • Cioran, E. (1988): De lágrimas y de Santos. Barcelona: Tusquets.
  • Gadamer, H. G. (1991): La actualidad de lo bello. Barcelona: Paidós.
  • Hegel, G.W.F. (2005): Enciclopedia de las ciencias filosóficas. Madrid: Alianza.
  • Jonas, H. (2000): La religión gnóstica. Madrid: Ediciones Siruela.
  • Lacan, J. (2003): La familia. Buenos Aires: Editorial Argonauta. (El texto original en francés apareció en 1938).
  • Notario Ruiz, A. (2013): «¿Algo más que música? Reflexiones tras la posmodernidad», Revista Brocar, Cuadernos de Investigación Histórica, 37, pp. 225-246, p. 237. (Se puede consultar online: https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/brocar/article/view/2547/2373).
  • Sacks, O. (2015): Musicofilia. Relatos de la música y el cerebro. Barcelona: Anagrama.
  • Sloterdijk, P. (2020): El imperativo estético. Madrid: Akal.
  • Sloterdijk, P. (1998): Extrañamiento del mundo. Valencia: Pre-Textos.
  • Tomatis, A. (2001): 9 meses en el Paraíso. Historias de la vida prenatal. Barcelona: Biblària, Colección Didascálica, número 2.
  • Tomatis, A. (1996): Écouter l’univers. Paris: Editions Robert Laffont.
  • Tomatis, A. (1993): La nuit uterine. Paris: Stock.
  • Tomatis, A. (1990): L’oreille et la vie. Paris: Editions Robert Laffont.
  • Trías, E. (1978): La memoria perdida de las cosas. Madrid: Taurus.
  • Trías, E. (2010): La Imaginación Sonora. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Wittgenstein, L. (2004): Movimientos del pensar. Diarios 1930-1932, 1936-1937. Valencia: Pre-Textos.