Evolución temporal y diferencias en la competencia emocional de maestros en formación y en ejercicio

  1. García Domingo, Begoña 1
  2. Pérez Bonet, Gregorio 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Centro de Enseñanza Superior Don Bosco de Madrid (adscrito UCM)
Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2024

Issue Title: Políticas educativas y desarrollo profesional docente para la equidad educativa: controversias, obstáculos y desafíos

Volume: 27

Issue: 1

Pages: 135-149

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.580951 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Abstract

The aim of this paper is to describe the emotional competence (EC) levels of trainee and practising teachers at CAM, to make a comparison between the two and to analyse its development over time in the absence of specific training. The sample consisted of 950 participants (658 students and 292 teachers) who filled in the Spanish version of the TMMS-24 and an identification section where the age, sex, academic year of the students and years of teaching experience of the teachers were recorded. The descriptive, inferential, and associative analyses carried out showed that age and professional experience had a very limited effect on the development of practicing teachers' EC, although that of students appeared to develop with age and over the course of academic years. This suggests that EC could be actively enhanced through the inclusion of formal training in degree programmes, thus education policies would meet current demands for employability and career development of graduates by providing them with one of the generic competences that are most valuable in the 21st century labour market.

Bibliographic References

  • Aguayo-Muela, A. y Aguilar-Luzón, M. C. (2017). Principales resultados de investigación sobre Inteligencia Emocional en Docentes Españoles. ReiDoCrea, 6, 170-193.
  • Balcar, J. (2016). Is it better to invest in hard or soft skills? The Economic and Labour Relations Review, 27(4), 2017, 453-470. https://doi.org/10.1177/1035304616674613
  • Benito Ambrona, T., Messina Alvarenque, C., Andrés Viloria, C., & Fernandes Procópio, L. (2022). Evaluación de la Competencia Emocional docente del alumnado de magisterio en prácticas: aprender a regular emociones a partir de la escritura de un “emociodiario”. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 25(2), 145–157. https://doi.org/10.6018/reifop.509581
  • Bisquerra Alzina, R., & López-Cassá, E. (2021). La evaluación en la educación emocional: Instrumentos y recursos. Aula Abierta, 50(4), 757–766. https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.757-766
  • Bisquerra, R., Pérez-González, J. C., & García, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Síntesis.
  • Cañero Pérez, M., Mónaco Gerónimo, E., & Montoya Castilla, I. (2019). La inteligencia emocional y la empatía como factores predictores del bienestar subjetivo en estudiantes universitarios. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(1), 19-29.
  • Caruso, D. R., Salovey, P., Brackett, M., & Mayer, J. D. (2015). The ability model of emotional intelligence. In S. Joseph (Ed.), Positive Psychology in Practice: Promoting Human Flourishing in Work, Health, Education, and Everyday Life (2nd Ed., pp. 543–558). Wiley.
  • Cera Castillo, E. (2012). La educación emocional en los planes de estudio del grado de primaria en la comunidad andaluza. Revista Wanceulen E.F. Digital, 9, 37-44.
  • Chico Librán, E. (2016). Manual de Psicología Diferencial. Inteligencia y Personalidad. Editorial Club Universitario.
  • De Alonso Paz, A. (26 de abril de 2023). La profesión docente: claves para conjugarla en futuro perfecto. El Diario de la Educación. https://eldiariodelaeducacion.com/2023/04/26/la-profesion-docente-claves-para-conjugarla-en-futuro-perfecto/
  • Duncan-Villarreal, V. (2022). Competencia emocional en el profesorado de diferentes niveles educativos: una revisión de la literatura. Investigación Valdizana, 16(3), 131-141. https://doi.org/10.33554/riv.16.3.1457
  • Extremera, N., Mérida-López, S., & Sánchez-Gómez, M. (2019). La importancia de la inteligencia emocional del profesorado en la misión educativa: impacto en el aula y recomendaciones de buenas prácticas para su entrenamiento. Voces de la Educación,74-97. https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/213
  • Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale. Psychological Report, 94, 751-755.
  • Flynn, J. R. (2016). Does Your Family Make You Smarter? Nature, Nurture, and Human Autonomy. Cambridge University Press.
  • Goleman, D. (1998). La práctica de la Inteligencia Emocional. Kairos S.A.
  • Gutiérrez Ángel, N. (2020). Perceived Emotional Intelligence in Higher Education Students: Analysis of Differences in the Different Dimensions. Actualidades En Psicología, 34(128), 17–33. https://doi.org/10.15517/ap.v34i128.34469
  • Hernández Aguirre, A., Cervantes Arreola, D. I., & Anguiano Escobar, B. (2022). Las habilidades socioemocionales en la educación: una revisión sistemática de la literatura existente sobre el tema. RECIE. Revista Electrónica Científica De Investigación Educativa, 6, e1611. https://doi.org/10.33010/recie.v6i0.1611
  • IDIENA (2021). I Estudio Nacional sobre la Educación Emocional en los Colegios en España. https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/7470_d_I-Estudio-Educacion-Emocional-en-los-Colegios-en-Espana-2021.pdf
  • López Hernáez, L., & Sabater Fernández, C. (2019). Formación del profesorado de magisterio. Competencias sociopersonales según género y etapa educativa. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 121-137. https://doi.org/10.4995/redu.2019.7991
  • Machera, R. P., & Machera, P. C. (2017). Emotional Intelligence (EI): A Therapy for Higher Education Students. Universal Journal of Educational Research, 5, 461-471.
  • Martínez-Saura, H. F., Sánchez-López, M. C., & Pérez-González, J. C. (2022). Competencia emocional en docentes de Infantil y Primaria y estudiantes universitarios de los Grados de Educación Infantil y Primaria. Estudios sobre Educación, 42, 1-25. https://doi.org/10.15581/004.42.001
  • Marrero Sánchez, O., Mohamed Amar, R., & Xifrá Triadú, J. (2018). Habilidades blandas: Necesarias para la formación integral del estudiante universitario. Revista Científica Ecociencia, 5, 1-18. https://doi.org/10.21855/ecociencia.50.144
  • Mattingly, V., & Kraiger, K. (2019). Can emotional intelligence be trained? A meta-analytical investigation. Human Resource Management Review, 29 (2), 140-155. https://doi.org/10.1016/j.hrmr.2018.03.002
  • Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2000). Models of emotional intelligence. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of human intelligence (2nd ed., pp. 396–420). Cambridge University Press.
  • Mikulic, I. M., Crespi, M., & Radusky, P. (2015). Construcción y validación del Inventario de Competencias Socioemocionales para Adultos (ICSE). Interdisciplinaria, 32(2), 307-329.
  • Mora Miranda, N., Martínez-Otero, P. V., Santander Trigo, S., & Gaeta González, M. (2022). Inteligencia emocional en la formación del profesorado de educación infantil y primaria. Perspectiva Educacional, 61(1), 53-77.
  • OECD (2019). Future of Education and Skills 2030. Conceptual learning network. OECD. https://www.oecd.org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/skills/Skills_for_2030_concept_note.pdf
  • Pérez-Escoda, N., Berlanga Silvente, V., & Alegre Rosselló, A. (2019). Desarrollo de competencias socioemocionales en educación superior: evaluación del posgrado en educación emocional. Bordón. Revista De Pedagogía, 71(1), 97–113. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.64128
  • Porras Carmona, S., Pérez Dueñas, C., Checa Fernández, P., & Luque Salas, B. (2020). Competencias emocionales de las futuras personas docentes: un estudio sobre los niveles de inteligencia emocional y empatía. Revista Educación, 44(2), 76–90. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38438
  • Rebolledo, C. C. (2022). Educación emocional en tiempos de crisis: de la pedagogía de la emergencia a la pedagogía del cuidado para el bienestar integral. Revista Internacional de Educación Emocional y Bienestar, 2(1), 9-12.
  • Rodríguez Siu, J. L, Rodríguez Salazar, R. E., & Fuerte Montaño, L. (2021). Habilidades blandas y el desempeño docente en el nivel superior de la educación. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1038. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1038
  • Rosenthal, R. (1991). Meta-analytic procedures for social research (2nd ed.). Sage.
  • Ruiz, C. y García, L. M. (2019) Mención cualificadora en inteligencia emocional del Grado de Educación Infantil. Escuela Abierta, 22, 3-13. https://doi.org/10.29257/ EA22.2019.02
  • Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. P. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the Trait Meta-Mood Scale. In J. W. Pennebaker (Ed.), Emotion, disclosure, & health (pp. 125–154). American Psychological Association. https://doi.org/10.1037/10182-006
  • Sepúlveda-Ruiz, M. P., Guillén-Gámez, F. D., García-Vila, E., & Mayorga-Fernández, M. J. (2021). Competencia emocional del futuro docente en educación infantil y primaria: análisis de predictores significativos. Formación universitaria, 14(3), 105-114. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000300105
  • Serrat, R., & Celdrán, M. (2022). Claves para la comprensión de la inteligencia humana. Editorial Síntesis.
  • Servicio Público de Empleo Estatal (2023). 2023 - Tendencias del mercado de trabajo en España. Ministerio de Trabajo y Economía Social. Gobierno de España. https://www.sepe.es/HomeSepe/que-es-el-sepe/comunicacion-institucional/publicaciones/publicaciones-oficiales/listado-pub-mercado-trabajo/informe-mercadotrabajo-estatal-general.html
  • Sternberg, R. J. (2018). The nature of human intelligence (2nd Ed.). Cambridge University Press.
  • Sternberg, R. J. (ed.) (2020). The Cambridge Handbook of Intelligence (2nd Ed.). Cambridge University Press.
  • Suberviola, I. (2019). Diferencias en competencias emocionales desde la variable género. En M. C. Pérez-Fuentes, J. J. Gázquez Linares, M. M. Molero Jurado, M. M. Simón Márquez, A. B. Barragán Martín, A. Martos Martínez, & M. Sisto (Comps.), Variables psicológicas y educativas para la intervención en el ámbito escolar. V. III (pp. 281-286). ASUNIVEP.
  • Tornel Abellán, M., Candeloro, A., López López, C. M., & Jiménez Hernández, D. (2020). Soft Skills, unas habilidades en auge en Europa. En O. F. von Feigenblatt y B. Peña-Acuña (eds.), Perspectivas españolas en la educación: mejores prácticas para el siglo XXI (pp. 147-174). Catholic University of New Spain.
  • Torrijos Fincias, P., Martín Izard, J. F., & Rodríguez Conde, M. J. (2018). La educación emocional en la formación permanente del profesorado no universitario. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 22(1), 579-597. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/63662
  • Vera, F., & Tejada, E. (2020). Developing soft skills in undergraduate students: A case at a Chilean private university. Revista Electrónica Transformar, 1(1), 57–67.
  • World Economic Forum (2020, Octubre). The Future of Jobs Report 2020. http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf
  • Yaroslavsky, I., Allard, E. S., & Sánchez-López, A. (2019). Can't look Away: Attention control deficits predict Rumination, depression symptoms and depressive affect in daily Life. Journal of affective disorders, 245, 1061–1069. https://doi.org/10.1016/j.jad.2018.11.036
  • Zareian, B., Wilson, J., & LeMoult, J. (2021). Cognitive Control and Ruminative Responses to Stress: Understanding the Different Facets of Cognitive Control. Frontiers in Psychology, 12, 660062. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.660062