The fictional and transmedia representation of the urban space in the historical thrillerLa Peste

  1. Fernández-Castrillo, Carolina 1
  2. García Sahagún, Marta 2
  3. Tiburcio Moreno, Erika 1
  1. 1 Universidad Carlos III de Madrid
    info

    Universidad Carlos III de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03ths8210

  2. 2 Universidad Rey Juan Carlos de Madrid
Revista:
Revista de comunicación

ISSN: 1684-0933 2227-1465

Any de publicació: 2023

Volum: 22

Número: 2

Pàgines: 135-174

Tipus: Article

DOI: 10.26441/RC22.2-2023-3153 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Revista de comunicación

Resum

La Peste series (Movistar Plus+) represented a pre-pandemic benchmark in transmedia and hybrid (online and offline) fictional storytelling. This research delves into the keys for the construction of suspense through the development of interactive actions that place the public in a leading position in the story through the dialogue between geographical, fictional and expanded space. Therefore, we will examine the resignification of the city through the image built up by the participation of the viewer –in the series– and the user –in the transmedia actions–. We address both the study of the fictional and augmented space, taking into account the territory occupied by the different strata that made up the city in the sixteenth century, and the processes of expansion of the contents through interactive cartographies, movie maps, and Alternative Reality Games (ARG). As a result, we observe an expansion of the series through the metaphor of the map in an expedition that flits between past and present; fiction and reality; geographical space and cyberspace; the traditional medium –television series– and multiplatform formats, which produces at the same time a novel approach to the urban space of Seville from an experiential perspective.

Referències bibliogràfiques

  • Altman, R. (2000). Los géneros cinematográficos. Paidós.
  • Aitken, S. C. y Zonn, L. (Eds.) (1994). Place, Power, Situation, and Spectacle: A Geography of Film. Rowman & Littlefield.
  • Andrews, I. (2002). Post-digital aesthetics and the return to modernism. ndrews.org. http://www.ian-andrews.org/texts/postdig.html
  • Arrojo, M. J. y Martín, E. (2019). El seguimiento activo de las series de ficción en internet. La atención y la emoción como desencadenantes del binge-watching. Revista de comunicación, 18(2), 3-23. https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A1-1 DOI: https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A1-1
  • Ayuntamiento de Sevilla (2018). Acuerdo de colaboración para el rodaje de la segunda temporada de La Peste. Noticias del Ayuntamiento de Sevilla. https://www.sevilla.org/ayuntamiento/alcaldia/comunicacion/noticias/acuerdo-de-colaboracion-para-el-rodaje-de-la-segunda-temporada-de-la-peste
  • Bellone, C. I. T. (2019). La representación del espacio urbano de la ciudad de Córdoba en la ficción seriada televisiva contemporánea. Toma Uno, (7), https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/26201
  • Bolter, J. D. y Grusin, Richard (1998). Remediation. Understanding New Media. The MIT Press.
  • Bruns, A. (2008). Blogs, Wikipedia, Second Life and Beyond: From Production to Produsage. Peter Lang.
  • Bruns, A. (2010). Distributed Creativity: Filesharing and Produsage. S. Sonvilla-Weiss (Ed.), Mashup Cultures (pp. 24-37). Springer-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-0096-7 DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7091-0096-7_2
  • Burgess, J. y Green, J. (2009). YouTube: Online Video and Participatory Culture. Polity Press.
  • Carroll, N. (2001). Beyond Aesthetics: Philosophical Essays. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511605970
  • Charlois Allende, A. J. (2018). El espacio en la ficción histórica televisiva: la nación vista a través del pasado en Gritos de muerte y libertad. Comunicación y Medios (38), 112–124. https://doi.org/10.5354/0719-1529.2018.50595
  • Chicharro Merayo, M. D. M. (2011). La representación del espacio escolar en la ficción televisiva: el caso de Física o Química. I. Bort, S. García y M. Martín (Eds.), Nuevas tendencias e hibridaciones de los discursos audiovisuales en la cultura digital contemporánea. Actas del IV Congreso Internacional sobre análisis fílmico (pp. 798-804). http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/31437/Chicharro_ActasIVCongreso.pdf?sequence=1 DOI: https://doi.org/10.6035/978-84-87510-57-1.2011.65
  • Clarke, D. (Ed.). (2005). The Cinematic City. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203973363
  • Corral, D., y Félez, J. A. (Productores ejecutivos) (2018-2019). La peste [Serie de Televisión]. Movistar+; Atípica Films.
  • Cortés-Gómez, S., Martínez-Borda, R., y De la Fuente Prieto, J. (2016). Contribución de las Redes Sociales a la creación de narrativas transmedia a partir de las series de ficción en Televisión. Comunicación y Hombre, (12), 153–176. http://dx.doi.org/10.32466/eufv-cyh.2016.12.194.153-176 DOI: https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2016.12.194.153-176
  • Cresswell, T. y Dixon, D. (Eds.) (2002). Engaging film: Geographies of mobility and identity. Rowman & Littlefield Publishers.
  • De Wied, M. (1995). The role of temporal expectancies in the production of film suspense. Poetics, 23 (1–2), 107-123. https://doi.org/10.1016/0304-422X(94)00007-S DOI: https://doi.org/10.1016/0304-422X(94)00007-S
  • El Cañonazo Transmedia (29 de enero de 2020). La peste 2. La Garduña existe [Archivo de vídeo]. Vimeo. https://vimeo.com/386190892/25c5c4972b
  • Esteban, J. A. y Alcázar, L. (2018). Transmedia, el cambio de paradigma narrativo. ‘La Peste’ o cómo contaremos historias en el siglo XXI. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación (109). https://telos.fundaciontelefonica.com/telos-109-experiencias-la-peste-o-como-contaremos-historias-en-el-siglo-xxi/
  • Fernández-Castrillo, C. (2009). La condición postmedia: nuevas posibilidades narrativas en la era digital. A. N. Martínez Díaz y E. Navío Castellano (Eds.), Literaturas de la (pos)modernidad (pp. 163-178). Fragua.
  • Fernández-Castrillo, C. (2014). Prácticas transmedia en la era del prosumidor: Hacia una definición del Contenido Generado por el Usuario (CGU). CIC. Cuadernos de Información y Comunicación (19), 53-67. https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43903 DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2014.v19.43903
  • Fernández-Castrillo, C. (2021). La condición transreal: información expandida y hacktivismo en el Media Art. Artnodes (28), 1-10. http://doi.org/10.7238/a.v0i28.377879 DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i28.377879
  • Fernández-Castrillo, C. y Cirio, P. (28 de febrero de 2022). Más allá del Código: hacktivismo e información expandida. Congreso Internacional sobre Activismo Transmedia: Creatividad e Información Expandida [Archivo de vídeo]. UC3M Media. Universidad Carlos III de Madrid. https://media.uc3m.es/video/621cda458f4208882d8b456d
  • Gámir Orueta, A. y Manuel Valdés, C. (2007). Cine y geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas. Boletín de la Asociación Española de Geografía (45), pp. 157-190. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/643
  • Gámir Orueta, A. (2012). La consideración del espacio geográfico y el paisaje en el cine. Scripta Nova. Revista electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, XVI (403). https://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/14763
  • García Sahagún, M. y Arquero Blanco, I. (2019). La tematología aplicada al análisis de la serie Penny Dreadful (Showtime y Sky, 2014-2016). Comunicación Y Sociedad (16), 1–26. https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.6660 DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.6660
  • González Calle, J. L. y Monteserín Abella, O. (2021). (Otras) territorialidades del patrimonio: los espacios heterotópicos de la ciudad histórica. urbe. Revista Brasileira de Gestão Urbana, 13. https://doi.org/10.1590/2175-3369.013.e20200166 DOI: https://doi.org/10.1590/2175-3369.013.e20200166
  • Hermida, A., Barrientos Bueno, M. y Pérez López, H.J. (2021). Interacción entre propiedades estéticas y valor cognitivo: más allá de la absorción narrativa en La Peste. Arte, individuo y sociedad, 33 (3), 995-1013. https://doi.org/10.5209/aris.70654 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.70654
  • Herrera Gil, E. (2019). La ciudad en el cine negro español. España, carne de thriller desde los años ochenta. A. Mejón, F. Zahedi, y D. Conte Imbert (Eds.), La ciudad: imágenes e imaginarios (pp. 639–646). Universidad Carlos III de Madrid.
  • Hills, M. (2017). From Transmedia Storytelling to Transmedia Experience. S. Guynes y D. Hassler-Forest (Eds.), Star Wars and the History of Transmedia Storytelling (pp. 213-224). Amsterdam University Press. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt207g5dd.19
  • Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York University Press.
  • Jenkins, H., Ford, S. y Green, J. (2013). Spreadable Media. Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York University Press.
  • Klastrup, L. y Tosca, S. (2004). Transmedia World. Rethinking Cyberworld Design. CW ’04 Proceedings of the 2004 International Conference on Cyberworlds. IEEE Computer Society. DOI: https://doi.org/10.1109/CW.2004.67
  • Lapsley, R. (2005). Mainly in Cities and at Night. Some notes on Cities and Film. D. B. Clarke (Ed.), The Cinematic City (pp. 187–209). Routledge, Taylor & Francis.
  • La Ruta de la Peste (s.f). https://larutadelapeste.com/
  • Lefebvre, H. (1974). La producción del espacio. Papers: revista de sociología, 219-229. https://www.raco.cat/index.php/papers/article/download/52729/60536 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/papers/v3n0.880
  • Lynch, K. (2018). La imagen ciudad. Editorial Gustavo Gili.
  • Mallado, A. (18 de junio 2019). El rodaje de «La Peste» dejó en Carmona un impacto económico de 600.000 euros. ABC. https://sevilla.abc.es/provincia/sevi-rodaje-peste-dejo-carmona-impacto-economico-600000-euros-201906172343_noticia.html
  • Martos Ortiz, A. (2012). La construcción del espacio dramático en la ficción televisiva norteamericana. Análisis del espacio vivencial en las series dramáticas de la HBO. [Trabajo Fin de Máster, Universitat Pompeu Fabra]. http://hdl.handle.net/10230/20560
  • Migelez, X. (17 de enero 2018). Las claves por las que Movistar+ renueva ‘La Peste’ por una segunda temporada. El Confidencial. https://www.elconfidencial.com/television/series-tv/2018-01-17/movistar-plus-renueva-serie-la-peste-temporada2_1496863/
  • Molina, M. (13 de noviembre 2019). “‘La peste’ transforma las calles de Sevilla en un gran tablero de realidad alternativa”. El País. https://elpais.com/cultura/2019/11/12/television/1573565109_811613.html
  • Movistar Plus+ (8 de febrero de 2018a). La Peste: CGI - Sevilla, Episodio I - Recreando la Sevilla del siglo XVI en Carmona | Movistar+ [Archivo de vídeo]. YouTube. https://youtu.be/eY6hS29uf9Q
  • Movistar Plus+ (8 de febrero de 2018b). La Peste: CGI - Sevilla, Episodio II - Así se hizo el arrabal de la ciudad | Movistar+ [Archivo de vídeo]. YouTube. https://youtu.be/t8r6-3wfT64
  • Movistar Plus+ (8 de febrero de 2018c). La Peste: CGI - Sevilla, Episodio III - La nave de arte | Movistar+ [Archivo de vídeo]. YouTube. https://youtu.be/lDWC9X03xps
  • Negroponte, N. (1 de diciembre de 1998). Beyond digital. Wired. http://www.wired.com/wired/archive/6.12/negroponte.html
  • Ollero Lobato, F. (2015). Ciudad e Ilustración. Transformaciones urbanas en Sevilla (1767-1823). Cuadernos dieciochistas (16). 215-257. http://dx.doi.org/10.14201/cuadieci201516215257 DOI: https://doi.org/10.14201/cuadieci201516215257
  • Pepperell R. y Punt M. (2000). The Postdigital Membrane: Imagination, Technology and Desire. Intellect.
  • Rangel Jiménez, M. (2019). La narrativa experiencial como propuesta teórico-metodológica en el campo de la comunicación y su aplicación en dos grupos de juego de Calabozos y dragones. Global Media Journal Mexico, 16 (31), 105-124. https://www.redalyc.org/journal/687/68766646006/html/ DOI: https://doi.org/10.29105/gmjmx16.31-6
  • Rubin, M. (1999). Thrillers. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511624414
  • Rundell, J. (2014). Imagining cities, others: Strangers, contingency and fear. Thesis Eleven, 121(1), 9–22. https://doi.org/10.1177/0725513614528783 DOI: https://doi.org/10.1177/0725513614528783
  • Scolari, C. A. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Centro Libros.
  • Scolari, C. A., y Establés, M. J. (2017). El ministerio transmedia: expansiones narrativas y culturas participativas. Palabra clave, 20 (4). https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1008 DOI: https://doi.org/10.5294/pacla.2017.20.4.7
  • Scolari, C. (28 de febrero de 2022). Activismo transmedia: narcos, muros y genocidios. Congreso Internacional sobre Activismo Transmedia: Creatividad e Información Expandida [Archivo de vídeo]. UC3M Media. Universidad Carlos III de Madrid. https://media.uc3m.es/video/621cda468f4208882d8b4570
  • Sequera, R. (2013). Televisión y redes sociales: nuevo paradigma en la promoción de contenidos televisivos. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, XXII (43), 83-90. https://doi.org/10.3916/C43-2014-08 DOI: https://doi.org/10.3916/C43-2014-08
  • Smuts, A. (2008). The Desire‐Frustration Theory of Suspense. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, (66) 3, 281–290, https://doi.org/10.1111/j.1540-6245.2008.00309.x DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6245.2008.00309.x
  • Sorlin, P. (2001). El cine y la ciudad: una relación inquietante. Secuencias: Revista de historia del cine, 13, 21–28. http://hdl.handle.net/10486/3869
  • Taffel, S. (2015). Perspectives on the postdigital: Beyond rhetorics of progress and novelty. Convergence: The International Journal of Research into New Media technologies, 2 (3), 324-338. https://doi.org/10.1177/1354856514567827 DOI: https://doi.org/10.1177/1354856514567827
  • Tovar Vicente, M. y Bogas Ríos, M. (2017). Del thriller a la acción: la ciudad de Sevilla como plató cinematográfico. L’ Âge d’or, 10. https://doi.org/10.4000/agedor.1771 DOI: https://doi.org/10.4000/agedor.1771
  • Tuan, Y.F. (1974). Topofilia. A Study of Environmental Perception, Attitudes and Values. Columbia University Press.
  • – (1977). Space and place: The perspective of experience. University of Minnesota Press.
  • Tur-Viñes, V. y Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3. España). Cuadernos.Info, (34), 115–131. https://doi.org/10.7764/cdi.34.549 DOI: https://doi.org/10.7764/cdi.34.549
  • Villén Higueras, S. J. y Ruiz del Olmo, F. J. (2020). La imagen de los jóvenes en las estrategias transmedia de las series de televisión: el caso de Skam España en Instagram. Ámbitos: Revista internacional de comunicación, 50, 31–48. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.03 DOI: https://doi.org/10.12795/Ambitos.2020.i50.03
  • Wikipeste (s.f.). Categoría: Lugares. La Wikipeste. https://wikipeste.fandom.com/es/wiki/Categor%C3%ADa:Lugares
  • Žižek, S. (2005). Bienvenidos al desierto de lo real. Akal.