La retórica del verso en Corneille y Calderón

  1. Coenen, Erik 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Rhythmica: revista española de métrica comparada

ISSN: 1696-5744

Ano de publicación: 2023

Número: 20-21

Páxinas: 51-74

Tipo: Artigo

DOI: 10.5944/RHYTHMICA.39972 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Rhythmica: revista española de métrica comparada

Resumo

Both Corneille’s and Calderón’s dramatic poetry are characterized by an intense use of rhetorical fi gures, mainly those of diction, and by their tendency to adjust the extension of (parts of) these fi gures to the measure of the verse line, thus mutually strengthening the rhetorical and poetical units. This study compares the most usual techniques of both poets in this respect, points out similarities and contrasts, and off ers a fi nal, tentative conclusion about a contrasting characteristic of French and Spanish poetry: a tendency towards coupling rhymes in French and their separation in Spanish.

Referencias bibliográficas

  • ALONSO , Dámaso, Estudios y ensayos gongorinos, Madrid, Gredos, 1960.
  • BAKKER , Jan, «Versifi cación y estructura de la comedia de Lope», en Las constantes estéticas de la ‘comedia’ en el Siglo de Oro (Diálogos hispánicos, 2), Ámsterdam, Universiteit van Amsterdam, 1981, pp. 93-101.
  • CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro, El postrer duelo de España, en Ángel Valbuena Briones (ed.), Obras completas, II. Dramas, Madrid, Aguilar, 1969.
  • CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro, El príncipe constante, edición de Alberto Porqueras Mayo, Madrid, Clásicos Castellanos, 1975.
  • CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro, El alcalde de Zalamea, edición de Domingo Ynduráin, Barcelona, Planeta, 1982.
  • CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro, La hija del aire, edición de Francisco Ruiz Ramón, Madrid, Cátedra, 1987.
  • CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro, La vida es sueño. Comedia, auto y loa, edición de Enrique Rull, Madrid, Alhambra, 1988.
  • CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro, A secreto agravio, secreta venganza, edición de Erik Coenen, Madrid, Cátedra, 2011.
  • CALDERÓN DE LA BARCA, Pedro, La selva confusa, edición de Erik Coenen, Kassel, Reichenberger, 2011
  • CANTERO , Susana, Dramaturgia y práctica escénica del verso clásico español, Madrid, Fundamentos, 2006.
  • CORNEILLE, Pierre, Le menteur, en Le théâtre complet de Corneille, vol. III, París, Cercle du Bibliophile, 1968.
  • CORNEILLE, Pierre, Rodogune, en Le théâtre complet de Corneille, vol. III, París, Cercle du Bibliophile, 1968.
  • CORNEILLE, Pierre, Le Cid. Horace. Polyeucte, París, Bookking International, 1993.
  • CRUICKSHANK, Don William, «Introduction», en Pedro Calderón de la Barca, En la vida todo es verdad y todo mentira, Londres,Tamesis, 1971, pp. .
  • GRAMMMOND , Maurice, Petit traité de versifi cation française, París, Armand Colin, 1974.
  • HILBORN, Harry Warren, A Chronology of the Plays of D. Pedro Calderón de la Barca, Toronto, University of Toronto Press, 1938
  • HUSZAR, Gustave, Pierre Corneille et le théâtre espagnole, París, Bouillon, 1903.
  • LYONNET, Henri, Le Cid de Corneille, París, S.F.E.L.T, 1925.
  • MARÍN, Diego, Uso y función de la versifi cación dramática en Lope de Vega, Madrid, Castalia, 1968.
  • MARÍN, Diego, «Función dramática de la versifi cación en el teatro de Calderón», Segismundo, 35-36 (1982), pp. 95-113.
  • MARTINENCHE, Ernest, La comedia espagnole en France de Hardy à Racine, París, Hachette, 1901.
  • PARAÍSO, Isabel, La métrica española en su contexto románico, Madrid, Arco, 2000.
  • PARDO, Arcadio, «Esticomitia y esticomitia ampliada», Rhythmica, 15 (2017), pp. 65-86.
  • PICCIOLA, Liliane, Corneille et la dramaturgie espagnole, Tubinga, Narr, 2002.
  • QUILIS, Antonio, Métrica española, Barcelona, Ariel, 1984
  • SEGALL, Jacob Bernard, Calderón and the Spanish Drama, Nueva York, Columbia University Press, 1902.
  • TORRE, Esteban, Métrica española comparada, Sevilla, Universidad de Sevilla, 2014.
  • VINCENT, Leon H., Corneille, Boston / Nueva York, Houghton Miffl in & Co., 1901.
  • WILLIAMSEN, Vern, «La función del verso en la comedia del Siglo de Oro», en Maxime Chevalier, François López, Joseph Pérez y Noël Salomon (eds.), Actas del quinto Congreso Internacional de Hispanistas, Burdeos, Publications Universitaires de Bordeaux, 1977, pp. 883-891.