A Madrid682 de Juan Ignacio Luca de Tena y la literatura fascista española: narración e ilustración al servicio de la propaganda

  1. Iñiguez Egido, Alain 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
452ºF: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada

ISSN: 2013-3294

Year of publication: 2024

Issue Title: Pulsió entomològica i imaginaris invertebrats en Amèrica Llatina i el Carib

Issue: 30

Pages: 235-253

Type: Article

DOI: 10.1344/452F.2024.30.12 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: 452ºF: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada

Abstract

The film script A Madrid: 682 by the writer Juan Ignacio Luca de Tena reproduces some of the commonplaces of the propaganda written by the rebel side during the Spanish Civil War. However, apart from the misrepresentation of the contrasted historical account regarding some events —such as the siege of the Alcázar of Toledo—, the way Luca de Tena creates his text is striking. The inclusion of illustrations by the Bolivian artist Arturo Reque Meruvia is discussed here as an additional, highly significant means of transmitting and consolidating Franco’s propaganda during the war, and the analysis of the role played by the illustrations in relation to the text shows that they serve to intensify the grotesque aesthetics present in some scenes.

Bibliographic References

  • BAJTÍN, M. (2003): La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento. El contexto de François Rabelais, Madrid: Alianza.
  • BARTHES, R. (1974): «Retórica de la imagen» en VV.AA., La semiología, Buenos Aires: Editorial Tiempo Contemporáneo, 127-140.
  • BENJAMIN, W. (1998): Imaginación y sociedad. Iluminaciones I, Madrid: Taurus.
  • CASTILLO, F. (2016): Los años de Madridgrado, Madrid: Fórcola Ediciones.
  • CONNELLY, F. S. (2015): Lo grotesco en el arte y la cultura occiden-tales. La imagen en juego, Madrid: Antonio Machado Libros.
  • GIMÉNEZ CABALLERO, E. (1935): Arte y Estado, Madrid: Gráfica Universal.
  • ESPINA, C. (1937): Retaguardia. Imágenes de vivos y de muertos, Librería Internacional.
  • FERNÁNDEZ FLÓREZ, W. (1939): Una isla en el mar rojo, Madrid: Ediciones Españolas.
  • FOXÁ, A. d. (1938): Madrid, de Corte a cheka, Salamanca: Ediciones Jerarquía.
  • GINÉS ORTA, C. (2020): La Literatura grotesca en Europa (siglos XVI-XX), Boletín de Literatura Oral, 3 (Anejo 3 (2020)), 1-238.
  • GUBERN, R. (2000): «A Madrid: 682, un proyecto de 1938», Archi-vos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen, 35, 131-141.
  • HERREROS, I. (1995): Mitología de la cruzada de Franco. El Alcázar de Toledo, Madrid: VOSA.
  • ÍÑIGUEZ EGIDO, A. (2021): «Perspectivas históricas en la novela triunfalista: la toma del Cuartel de la Montaña y el asedio del Alcá-zar de Toledo en Madrid, de Corte a cheka, de Agustín de Foxá» en Santos Sánchez, D. y Larraz, F. (eds.), Discursos de la victoria. Modelos de legitimación literaria y cultural del franquismo, Berlín: Peter Lang, 21-39.
  • KAYSER, W. (2010), Lo grotesco. Su realización en literatura y pin-tura, Madrid: Antonio Machado Libros.
  • LLORENTE, A. (1995): Arte e ideología en el franquismo (1936-1951), Madrid: Visor.
  • MARTÍNEZ MORO, J. (2004): La ilustración como categoría. Una teoría unificada sobre arte y conocimiento, Gijón: Ediciones Trea.
  • MENDOZA YUSTA, R. (2012): «Arte y propaganda en la Guerra Civil: las láminas de Kemer», Arte, arqueología e historia, 19, 161-170.
  • PÉREZ BOWIE, J. A. (1991): «Falange y Romanticismo» en Dengler Gassin, R. (coord.), Estudios humanísticos en homenaje a Luis Cortés Vázquez, Salamanca: Universidad de Salamanca, 627-641.
  • PRESTON, P. (2018): La guerra civil española, Barcelona: Debate.
  • ROAS, D. (2009): «Poe y lo grotesco moderno», 452ºF. Revista de Teoría de la literatura y Literatura Comparada, 1, 13-27, <https://revistes.ub.edu/index.php/452f/article/view/10732/31740>.
  • ROAS, D. (2011): Tras los límites de lo real, Madrid: Páginas de Espuma.
  • SANZ FERRERUELA, F. (2006): «A Madrid: 682 de Juan Ignacio Luca de Tena (1938) y los orígenes del cine franquista de Cruzada», VI Encuentro de investigadores sobre el franquismo: Zaragoza, 15, 16 y 17 de noviembre de 2006, 446-460.
  • SILVA, Umberto (1975): Arte e ideología del fascismo, Valencia: Fernando Torres Editor.
  • SONTAG, Susan (2023): Bajo el signo de Saturno, Barcelona: De-bolsillo.
  • SPEER, Albert (2001): Memorias, Barcelona: Acantilado.
  • THOMÀS, J. M. (2019): Los fascismos españoles, Barcelona: Ariel.
  • THOMSON, P. (1972): The Grotesque, London: Methuen & Co Ltd.
  • CARRERE, E. (1939): La ciudad de los siete puñales, Madrid: Edi-ciones Españolas.
  • LUCA DE TENA, J. I. (1938): A Madrid: 682, Santander: Aldus.