ICT Integration models for socio-educative family interventions

  1. Fernández Rodrigo, Laura 1
  2. Vaquero Tió, Eduard 1
  3. Balsells Bailón, M.Àngels 1
  1. 1 Universitat de Lleida
    info

    Universitat de Lleida

    Lleida, España

    ROR https://ror.org/050c3cw24

Libro:
La qualité de vie de l’enfant aujourd’hui
  1. Lenka Šulová (ed. lit.)
  2. Jean-Pierre Pourtois (ed. lit.)
  3. Huguette Desmet (ed. lit.)
  4. Jean-Claude Kalubi (ed. lit.)

Editorial: CZECH-IN, s. r. o.

ISBN: 978-80-906655-6-9

Año de publicación: 2018

Páginas: 250-255

Tipo: Capítulo de Libro

Resumen

Cet ouvrage est issu du XVII. Congrès international de l’AIFREF " La qualité de vie de l’enfant aujourd’hui "/ "Children’s Quality of Life Today" qui s’est tenu à Prague en mai 2017.

Información de financiación

Financiadores

  • The publication was supported by the Charles University programme Progres Q15 "Life course, lifestyle and quality of life from the perspective of individual adaptation and the relationship of the actors and institutions." Czechia

Referencias bibliográficas

  • Gallego, Alonso, and Cacheiro (2011)
  • Niewboer (2013)
  • Domenech (2016)
  • Kazawa, Moriyama, Oka, Takahashi, & Kawai, 2015
  • Baker, S., Sanders, M. R., & Morawska, A. (2017). Who Uses Online Parenting Support? A Cross-Sectional Survey Exploring Australian Parents’ Internet Use for Parenting. Journal of Child and Family Studies, 26(3), 916 – 927. http://doi.org/10.1007/s10826-016-0608-1
  • Ballesteros, C. (2012). Una propuesta práctica multimedia online para la formación colaborativa de los equipos de profesores en el diseño de procesos de enseñanza y aprendizaje constructivistas e investigadores. En I Congreso Virtual Internacional sobre Innovación Pedagógica y Praxis Educativa INNOVAGOGÍA 2012. Libro de Actas (pp. 65 – 67). AFOE – Asociación para la Formación, el Ocio y el Empleo. http://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • Balsells, M. À., Pastor, C., Amorós, P., Fuentes-Peláez, N., Molina, M. C., Mateos, A., … Ponce, C. (2015). Caminar en familia: Programa de competencias parentales durante el acogimiento y la reunificación familiar. Madrid: Ministerio de Sanidad Servicios Sociales e Igualdad.
  • Di Masi, D., & Milani, P. (2016). Backward design in-service training blended curriculum to practitioners in social work as coach in the P.I.P.P.I. program. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 12(3), 27 – 37.
  • Dodsworth, J., Bailey, S., Schofield, G., Cooper, N., Fleming, P., & Young, J. (2013). Internet technology: An empowering or alienating tool for communication between foster-carers and social workers? British Journal of Social Work, 43(4), 775 – 795. http://doi.org/10.1093/bjsw/bcs007
  • Fernández-Rodrigo, L., Vaquero, E., & Balsells, M. À. (2016). Las TIC para el desarrollo del programa socioeducativo « Caminar en familia »: ¿ Qué opinan los profesionales ? En Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 2434 – 2445). Ediciones Octaedro.
  • Ghoncheh, R., Gould, M. S., Twisk, J. W., Kerkhof, A. J., & Koot, H. M. (2016). Efficacy of Adolescent Suicide Prevention E-Learning Modules for Gatekeepers: A Randomized Controlled Trial. JMIR Mental Health, 3(1), e8. http://doi.org/10.2196/mental.4614
  • Hall, C. M., & Bierman, K. L. (2015). Technology-assisted interventions for parents of young children: Emerging practices, current research, and future directions. Early Childhood Research Quarterly, 33, 21 – 32. http://doi.org/10.1016/j.ecresq.2015.05.003
  • Milani, P. (2013). P.I.P.P.I. Programma di Intervento Per la Prevenzione dell’Istituzionalizzazione.
  • Murty, S. A., Gilmore, K., Richards, K. A., & Altilio, T. (2012). Using a LISTSERVTM to Develop a Community of Practice in End-of-Life, Hospice, and Palliative Care Social Work. Journal of Social Work in End-Of-Life & Palliative Care, 8(1), 77 – 101. http://doi.org/10.1080/15524256.2011.652857
  • Niela-Vilén, H., Axelin, A., Salanterä, S., & Melender, H. L. (2014). Internet-based peer support for parents: A systematic integrative review. International Journal of Nursing Studies, 51(11), 1524 – 1537. http://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2014.06.009
  • Padrón, C. J. (2013). Estrategias didácticas basadas en aplicaciones de mensajería instantánea WhatsApp exclusivamente para móviles (movile learning) y el uso de la herramienta para promover el aprendizaje colaborativo. Eduweb. Revista de Tecnologia de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 123 – 134. Recuperado a partir de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/eduweb/v7n2/ art09.pdf
  • Suárez, A., Rodríguez, J. A., & Rodrigo, M. J. (2016). The Spanish online program «Educar en Positivo» («The Positive Parent»): Whom does it benefit the most? Psychosocial Intervention, 25, 119 – 126. http://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2016.03.001
  • Torres, A., & Rodrigo, M. J. (2013). Una experiencia de educación parental mediante entornos virtuales de aprendizaje. Sistemas, cibernética e informatica, 10(1), 45 – 49.
  • Vaquero, E., Balsells, M. À., & Fuentes-Peláez, N. (2016). Recursos digitales para el desarrollo de «Caminar en familia»: programa de competencias parentales durante el acogimiento y la reunificación familiar. En Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 3115 – 3121). Ediciones Octaedro.
  • Vaquero, E., Ius, M., Milani, P., & Balsells, M. À. (2016). Una revisión de la literatura sobre el uso de las TIC en el ámbito de la intervención sociofamiliar. En Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 1920 – 1928). Editorial Octaedro.