Roles of English in English-Medium Instruction (EMI) University Settings in Latin Americaa transnational multiple-case study

  1. MOLINA NAAR, MARIO JOSÉ
Dirigida per:
  1. Cristina Escobar Director/a

Universitat de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha de defensa: 04 de d’octubre de 2022

Tribunal:
  1. Carmen Pérez Vidal President/a
  2. Emma Dafouz Secretària
  3. Isabel Tejada Sanchez Vocal

Tipus: Tesi

Resum

Sota un enfocament qualitatiu, aquesta tesi, la qual està estructurada com un estudi de cas múltiple transnacional realitzat en dues universitats internacionals, una Colòmbia i l'altra al Brasil, va apuntar a comprendre com la Docència Universitària en Anglès o DUA afecta els rols que l'anglès juga en contextos universitaris internacionals a Amèrica Llatina i quins rols específics, o funcions comunicatives, té l'anglès en aquests contextos. L'estudi es va acollir al principi de replicació, per la qual cosa la recol·lecció de dades va incloure entrevistes en profunditat amb professors que exerceixen la DUA i revisió documental en totes dues universitats. Així mateix, polítiques lingüístiques i d'educació nacionals van ser examinades amb la finalitat d'obtenir una comprensió més profunda dels casos estudiats. Les dimensions del model ROAD-MAPPING, i més específicament la de Rols de l'Anglès (RoA) (Dafouz & Smit, 2017, 2020), van servir com un punt de partida per a l'anàlisi de les dades. Després d'un processament iteratiu de les dades, un llibre de codis construït a través d'una amalgama d'elements emergents tant de la teoria com de les dades es va constituir en el mètode primordial per a dur a terme un procés d'anàlisi de dades sistemàtic i rigorós. Les dades obtingudes de cada cas van ser primer analitzats individualment; després, es va dur a terme una anàlisi comparativa entre tots dos casos. Les troballes suggereixen que les maneres en les quals la DUA afecta els RoA en contextos universitaris internacionals a Amèrica Llatina depenen fonamentalment de cinc factors: socials, comunicatius, institucionals, pedagògics i individuals o personals. Els primers quatre factors van ser proposats per Dafouz i Smit (2017, 2020); el cinquè factor va emergir d'aquest estudi de cas múltiple transnacional, constituint així una evidència que els RoA en programes DUA són situats i sensibles al context. Addicionalment, disset (17) RoA determinats per elements discursius significatius presents en la riquesa de les dades conversacionals i documentals van emergir en l'estudi. Encara que va haver-hi algunes diferències (p. ex., alguns rols van ser evidenciats en una universitat, però no pas en l'altra), tretze de disset (13/17) RoA van ser presents en tots dos casos. Es va trobar que, tant el context nacional (p. ex., els rols històricament assignats a la llengua nacional) com el context institucional (p. ex., una universitat era privada i l'altra pública) tenien una influència en les diferències i les similituds trobades en les troballes. D'aquest estudi es dedueixen implicacions pedagògiques que podrien tenir potencial utilitat en altres contextos DUA incloent, però no limitant-se, a Amèrica Llatina. Primer, les universitats internacionals que adoptin la DUA han de reconèixer el valor del plurilingüisme des del principi perquè així els professors i estudiants no hagin d'estar sota la pressió d'una política de només anglès. De fet, s'ha comprovat que l'ús de la L1 a l'aula DUA enforteix l'aprenentatge i la motivació dels estudiants. Segon, els professors que imparteixin els seus cursos a través de l'anglès haurien d'ésser conscients que la DUA pot originar canvis en les seves identitats professionals; el fet que les universitats tinguin cura d'informar els professors sobre aquestes qüestions abans d'adoptar programes DUA (p.ex., a través del desenvolupament professional), ajudaria a prevenir sentiments d'incomoditat, ansietat o frustració. Finalment, les universitats amb programes DUA haurien d'oferir oportunitats perquè els professors s'involucrin en comunitats de pràctica (CP) professionals amb altres col·legues que imparteixin DUA i, d'aquesta manera, assegurar espais per a la col·laboració en la recerca i el suport entre iguals.