Inclusivity in Higher Tourism Studies

  1. Barrientos-Báez, Almudena 1
  2. Parra-López, Eduardo 2
  3. Martínez-González, José Alberto 3
  1. 1 School of Tourism, Iriarte University, Spain
  2. 2 Instituto de Investigación Social y Turismo (ISTUR), University of La Laguna, Spain
  3. 3 University of La Laguna, Spain
Libro:
Handbook of Research on the Role of Tourism in Achieving Sustainable Development Goals

Editorial: IGI Global

ISSN: 2475-6547 2475-6555

ISBN: 9781799856917 9781799856931

Año de publicación: 2021

Páginas: 300-312

Tipo: Capítulo de Libro

DOI: 10.4018/978-1-7998-5691-7.CH018 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The university as an institution plays a key role in its role in improving the quality of life of people. On the other hand, education is shown as a fundamental pillar to achieving an ideal configuration of a heterogeneous, diversified, organized, and inclusive society. Teamwork and respect among the people who are part of the academic community are reflected in the development of the teaching units that make up the Teaching Guides adapted to the European Education Area. With this premise, the objective of this research is to establish the interrelationship between inclusive education in the university and the tourism industry. To this end, it will be analysed to what extent the Tourism Degree curriculum contains subjects related to inclusiveness, particularly with aspects such as disability and mobility. A thorough literature review on this field of study and the analysis of real cases of a sample of Spanish universities is carried out.

Referencias bibliográficas

  • 10.15198/seeci.2016.41.136-154
  • V. P.Altamirano, (2016), Revista Opción, 32, pp. 32
  • 10.15198/seeci.2017.42.119-130
  • 10.5209/rev_CIYC.2012.v17.39258
  • Barrientos-Báez, A. (2019). Teoría del Triple Rol: Inteligencia Emocional, Turismo y Educación. Cuadernos Artesanos de Comunicación, 158.
  • A.Barrientos-Báez, (2019), Revista Utopía y Praxis Latinoamericana, 24, pp. 147
  • L.Benítez, (2014), Perspectivas de la Comunicación, 7, pp. 7
  • 10.15178/va.2010.112.22-32
  • R.Blanco, (2006), Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 4, pp. 1
  • T.Booth, (2000), Progreso en la educación inclusiva. Estudio Temático para la evaluación de educación para todos
  • Booth, T., & Ainscow, M. (2004). Índice de Inclusión: Desarrollando el aprendizaje y la participación en las escuelas. UNESCO/OREALC.
  • 10.5209/meso.65117
  • M.Castañeda, (2017), Perspectivas de la Comunicación, 10, pp. 119
  • 10.5209/CIYC.55970
  • F.César, (2016), Revista Opción, 32, pp. 319
  • Ciarrochi, J., Chan, A., & Bajgar, J. (2001). Personalidad y diferencias individuales. Elsevier, 31(7), 1105-1119.
  • Correyero, B. (2003). La propaganda turística española en los años del aislamiento internacional. Historia y Comunicación Social, 8, 47-61. https://revistas.ucm.es/index.php/HICS/article/view/HICS0303110047A
  • 10.15178/va.2012.121.1-16
  • 10.5367/te.2013.0246
  • Echeita, G., & Ainscow, M. (2010). La Educación inclusiva como derecho. Marco de referencia y pautas de acción para el desarrollo de una revolución pendiente. En II Congreso Iberoamericano de Síndrome de Down. https://www.webcitation.org/6vTVhQziA
  • N.Extremera, (2003), Review of Education, 332, pp. 97
  • (2017), Crue Universidades Españolas
  • T.Guzmán, (2011), Revista de Ciencias Sociales, 17, pp. 432
  • 10.5209/rev_HICS.2014.v19.47290
  • 10.1016/j.jbusres.2013.02.027
  • I.Jiménez, (2009), Una aproximación psicosocial a la relación entre Inteligencia Emocional y rendimiento académico
  • 10.15198/seeci.2013.31.14-33
  • G.Millán, (2016), Revista de Ciencias Sociales, 22, pp. 85
  • Molina, R. (2014). En tránsito hacia la educación inclusiva en las Instituciones de Educación Superior de Colombia: Buenas prácticas. Revista Inclusiones, 12-22.
  • 10.5209/rev_MESO.2015.n14.51564
  • 10.35362/rie5131829
  • Premio de “Q de Calidad Turística” por su labor en el turismo accesible. (n.d.). https://www.predif.org/index.php?q=predif-premio-q-de-calidad-tur%C3%ADstica-por-su-labor-en-el-turismo-accesible
  • Rubio, M. J. (2015). Formación en materia de accesibilidad en el sector turístico. Estudios turísticos, 203-204.
  • M.Sánchez, (2008), Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15, pp. 455
  • Sandoval Martín, M. T. (1998). Promoción turística a través del sector audiovisual. El caso de Canarias. Revista Latina de Comunicación Social, 9.https://mdc.ulpgc.es/utils/getfile/collection/rldcs/id/158/filename/330.pdf
  • Silva, R. (2009). Balanced scorecard – BSC: gestão de esnino superior, gestão profissionalizada e qualidade de ensino para instituições de ensino superior privado. Juruá, 186.
  • I.Suberviola, (2011), Revista de Comunicación, 14, pp. 1154
  • 10.1016/S0191-8869(01)00008-3
  • M.Túñez López, (2016), Revista Latina de Comunicación Social, 71, pp. 249, 10.4185/RLCS-2016-1094
  • UNESCO. (2008). La educación inclusiva: el camino hacia el futuro.https://www.webcitation.org/6vTY885Ay
  • UNWTO. (2014). Manual sobre Turismo Accesible para Todos: principios, herramientas y buenas prácticas. Módulo I: turismo accesible - definición y contexto. https://www.e-unwto.org/doi/book/10.18111/9789284416486
  • G.Valenciano, (2009), Construyendo un concepto de educación inclusiva: una experiencia compartida
  • M. A.Yazzo, (2015), Revista Inclusiones, 2, pp. 317