Edith Stein (1891-1942)política y educación como herramientas de cambio social en favor de la mujer en los inicios del siglo xx

  1. Muñoz Arranz, Milagros María 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Cuadernos de pensamiento
  1. Cid Vázquez, María Teresa (coord.)
  2. Pro Velasco, María Luisa (coord.)

ISSN: 0214-0284 2660-6070

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Número monográfico sobre mujer y cambio social

Nummer: 34

Seiten: 81-108

Art: Artikel

DOI: 10.51743/CPE.228 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Cuadernos de pensamiento

Zusammenfassung

Saint John Paul II (1999), in the Apostolic Letter in the form of "Motu Proppio" Spes Aedificandi for the proclamation of Edith Stein co-patron of Europe, together with Saint Bridget of Sweden and Saint Catherine of Siena, highlighted our protagonist as an example of defence of both social promotion and mission of women in society.             She is a multifaceted woman who has a recognized international prestige within the philosophical and theological field. Almost a century later, her intellectual thinking still surprises and attracts us. Observing external needs, apprehending them and processing them internally to decide a well-supported response can be the summary of the unifying thread that characterized Edith Stein’s procedure (1891-1942). To get closer to her work, we have multiple researches about her intellectual legacy. The challenge we set ourselves in this reflection is to reveal her most unknown and pragmatic side oriented towards social change. In order to do this, we will make a foray into the political and pedagogical activity developed by our protagonist in the early twentieth century.

Bibliographische Referenzen

  • Berg, C. (Ed.). (1991). Handbuch der deutschen Bildungsgeschichte. Band IV. 1870-1918. Von der Reichsgründung bis zum Ende des Ersten Weltkriegs. Verlag C. H. Beck.
  • Birkenbeil, E. J. (1990). Dr. Edith Stein: Assistentin, Lehrerin, Dozentin. En L. J. Elders SVD (Ed.), Edith Stein. Leben, Philosophie y Vollendung. Abhandlungen des internationalen Edith-Stein-Symposiums Rolduc (pp. 95-109). Johan Wilheim Naumann.
  • García Garrido, J. L. (2005). Sistemas educativos de hoy (4.ªed.). Ediciones académicas.
  • García Rojo, E. (1998). Edith Stein. Existencia y pensamiento. Editorial de Espiritualidad.
  • Herrmann OP, M. A. (2012). Edith Stein. Ihre Jahre in Speyer. Media Maria Verlag.
  • Herrmann OP, M. A. (s.f.). Aufsatzstunde-Lebenskunde. Gedanken zu Aufsatzthemen von Edith Stein (manuscrito sin publicar). Archivo del Convento de Santa Magdalena de Espira, Alemania.
  • Juan Pablo II. (1999). Carta Apostólica en forma de «Motu Proppio» Spes Aedificandi para la proclamación de Santa Brígida de Suecia, Santa Catalina de Siena y Santa Teresa Benedicta de la Cruz copatronas de Europa. http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/es/motu_proprio/documents/hf_jp-ii_motu-proprio_01101999_co-patronesses-europe.pdf
  • Muñoz Arranz, M. M. (2021). La pedagogía con sentido en el pensamiento de Edith Stein: sistematización de su legado pedagógico (1926-1933) y su relación con la práctica docente como formadora de maestras en Espira (1923-1931) (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
  • Orden Ministerial de 2 de agosto de 1912. (8 de agosto de 1912). Die Bildung der Lehrer und Lehrerinnen (La formación de maestros y maestras). Ministerialblatt für Kirchen und Schulgelegenheiten im Königreich Bayern, 25, 397-466.
  • Ortiz de Montellano L.C., O. (2015). Edith Stein, el ethos femenino y el papel de la mujer en la enseñanza. Ecclesia. Revista de cultura católica, XXIX(3-4), 229-257.
  • Sancho Fermín, F. J. (2008). El ambiente espiritual y humano de Edith Stein. En U. Ferrer (Ed.), Para comprender a Edith Stein (pp. 15-94). Ediciones Palabra.
  • Speer, A. y Regh, S. (Ed.). (2016). «Alles Wesentliche lässt sich nicht schreiben». Leben und Denken Edith Steins im Spiegel ihres Gesamtwerkes. Verlag Herder GmbH.
  • Stein, E. (2002). Obras completas I. Escritos autobiográficos y cartas. Editorial Monte Carmelo.
  • Stein, E. (2003). Obras completas IV. Escritos antropológicos y pedagógicos. Editorial Monte Carmelo.
  • Stein, E. (2004). Bildung und Entfaltung der Individualität (2.ªed., vol. 16). Verlag Herder.
  • Stein, E. (2010). Aus dem Leben einer jüdischen Familie und weitere autobiographische Beiträge (3.ªed., vol. 1). Verlag Herder GmbH.
  • Stein, E. (2015). Die Frau. Fragestellungen und Reflexionen (5.ªed., vol. 13). Verlag Herder GmbH.
  • Stein, E. (2020). Neu aufgefundene Texte und Übersetzungen VII. Texte zu Philosophie, Politik, Pädagogik; Übersetzung: Bonaventura, Karmel-Geschichte, „Judenfrage“. Neu aufgefundene Briefe und Dokumente (vol. 28). Verlag Herder GmbH.
  • Vilanou Torrano, C. (2002). La pedagogía teológica en Edith Stein (1891-1942). Revista española de pedagogía, 60(223), 481-500. https://www.jstor.org/stable/23764653
  • Vilanou Torrano, C. (2011). La Pedagogía alemana y su recepción en España: la idea de formación y las ciencias del espíritu. En J. M. Hernández Díaz (Coord.), La pedagogía alemana en España e Iberoamérica (1810-2010) (pp. 135-192). Castilla Ediciones.