Cinephiles without Films: Culture, Censorship and Alternative Forms of Film Consumption in Spain and the GDR around 1960

  1. Ramos Arenas, Fernando
Libro:
The Palgrave Handbook of Comparative New Cinema Histories

ISBN: 9783031387883 9783031387890

Año de publicación: 2024

Páginas: 221-237

Tipo: Capítulo de Libro

DOI: 10.1007/978-3-031-38789-0_11 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Referencias bibliográficas

  • Andrew, D. (2010). Time zones and jetlag: The flows and phases of world cinema. In N. Ďurovičová & K. E. Newman (Eds.), World cinemas, transnational perspectives (pp. 59–89). Routledge.
  • Beyer, F. (2001). Wenn der Wind sich dreht. Meine Filme, mein Leben. Econ.
  • Biltereyst, D., & Meers, P. (2016). New cinema history and the comparative mode: Reflections on comparing historical cinema cultures. Alphaville: Journal of Film and Screen Media, 11, 13–32.
  • Biltereyst, D., & Meers, P. (2020). Comparative, entangled, parallel and ‘other’ cinema histories. Another reflection on the comparative mode within new cinema history. TMG Journal for Media History, 23(1–2), 1–9. https://doi.org/10.18146/tmg.795
  • Biltereyst, D., & Van de Vijver, L. (2020). Mapping movie magazines. Digitization, periodicals and cinema history. Palgrave Macmillan.
  • Brockmann, S. (2013). The Eleventh Plenum and film criticism in East Germany. German Life and Letters, 66(4), 432–448.
  • de Baecque, A. (2003). La Cinéphilie. Invention d’un regard, histoire d’une culture 1944–1968. Fayard.
  • Díaz Delgado, C. (1962). El ciudadano Kane (III). Nuestro Cine, 11, 57–64.
  • Egea, J. L. (1963). Bergman, de la sonrisa al espejo. Nuestro Cine, 18, 31–35.
  • García de Dueñas, J. (1964, May). Bardem, 64. Confesiones a las cinco de la tarde. Nuestro Cine, 29, 24–40.
  • García de Dueñas, J. (1967, March 18). Salas especializadas. Triunfo, 250, 14.
  • García de Dueñas, J. (2003). A la deriva por el Cabo de Buena Esperanza. Travesías por unos cursos de la EOC. In C. F. Heredero & J. E. Monterde (Eds.), Los ‘nuevos cines’ en España. Ilusiones y desencantos de los años sesenta (pp. 79–102). Institut Valencià de Cinematografía Ricardo Muñoz Suay.
  • Garnemark, R. (2015). Ingmar Bergman y la censura cinematográfica franquista. Reescrituras ideológicas (1960–1967). Shangrila Textos Aparte.
  • Gehler, F. (1965, February 21). Die Nachkömmlinge. Sonntag, 8, 8.
  • Gehler, F. (1999). Cui bono—Film 68? Montagestücke einer vergessenen Zeitschrift. In S. Barck, M. Langermann, & S. Lokatis (Eds.), Zwischen “Mosaik” und “Einheit”. Zeitschriften in der DDR (pp. 214–220). Christoph Links Verlag.
  • Gersch, W. (2014). “Wir haben geglüht”—die DDR-Zeitschrift “film-Wissenschaftlichen Mitteilungen” 1964/65. In J. Roschlau (Ed.), Im Zeichen der Krise: Das Kino der frühen 1960er Jahre (pp. 146–155). Edition Text+Kritik.
  • Guarner, J. L. (1971). 30 años de cine en España. Kairós.
  • Gubern, R., & Font, D. (1975). Un cine para el cadalso. 40 años de censura cinematográfica en España. Euros.
  • Hernández Marcos, J., & Ruiz Butrón, E. (1978). Historia de los cine clubs en España. Ministerio de Cultura.
  • Jordan, G. (2014). Seine Hoheit Genosse Staat. Filmzensur in der DDR. In H.-M. Bock, J. Distelmeyer, & J. Schöning (Eds.), Kunst unter Kontrolle. Filmzensur in Europa (pp. 11–20) Edition Text+Kritik.
  • Kersten, H. (1963). Das Filmwesen in der sowjetischen Besatzungszone Deutschlands. Deutscher Bundesverlag.
  • Labanyi, J. (2005). The mediation of everyday life: An oral history of cinema-going in 1940s and 1950s Spain. Studies in Hispanic Cinema, 2(2), 105–108.
  • Labanyi, J. (2007). Cinema and the mediation of everyday life in 1940s and 1950s Spain. New Readings, 8, 1–24.
  • Los desconocidos de siempre. (1959, May). Film Ideal, 31, 14.
  • Moix, T. (1993). El peso de la paja. Editorial Planeta.
  • Monterde, J. E., & Piñol, M. (2015). Crónica de un desencuentro. La recepción del cine moderno en España. Ediciones de la Filmoteca.
  • Montero, J., & Paz, M. A. (2011). Lo que el viento no se llevó. El cine en la memoria de los españoles (1931–1982). Rialp.
  • Navratil, A. (1964). Wertow, die Thorndikes und ‘Das russische Wunder’. Filmwissenschftliche mitteilungen, 2, 432–438.
  • Nuestro Cine. (1967, November). Editorial. Nuestro Cine, 67, 3.
  • Oliver, J. (2005). Recuerdos sobre Rossellini. In A. Quintana, J. Oliver, & S. Presutto (Eds.), Roberto Rossellini. La herencia de un maestro (pp. 87–97). Ediciones de la Filmoteca.
  • Patzner, F. (1965). Aus den Filmclubs. Filmclub Radebeul. Film, 64(4), 31–32.
  • Ramos Arenas, F. (2019). From Stalinism to cinephilia. The emergence of East German film culture in the 1950s. Historical Journal of Film, Radio and Television, 39(2), 271–289.
  • Ramos Arenas, F. (2021). Cinephilie unter der Diktatur. Filmkultur in Spanien und der DDR in den 1950er und 1960er Jahren. J.B. Metzler.
  • Saura, C. (1974). Carlos Saura. In A. Castro (Ed.), El cine español en el banquillo (pp. 281–399). Fernando Torres.
  • Torres, A. M. (2002). Las películas de mi vida. Espasa Calpe.
  • Treveri Gennari, D., & Dibeltulo, S. (2017). ‘It existed indeed … it was all over the papers’: Memories of film censorship in 1950s Italy. Participations: Journal of Audience & Reception Studies, 14(1), 235–248.
  • Tubau, I. (1979). “Film Ideal” y “Nuestro Cine”. Tendencias de la crítica cinematográfica española en revistas especializadas, años sesenta [Doctoral dissertation, Universitat de Barcelona].
  • Vaquerizo García, L. (2014). La censura y el nuevo cine español. Cuadros de realidad de los años sesenta. Publicaciones de la Universidad de Alicante.
  • Weckel, U. (2020). Rehabilitation historischer Stimmvielfalt. Rezeptionsforschung als Kulturgeschichte. In T. Birkner, P. Merziger, & C. Schwarzenegger (Eds.), Historische Medienwirkungsforschung. Ansätze, Methoden und Quellen (pp. 21–24). Herbert von Halem Verlag.