¿Estudias y trabajas? Perfiles del estudiantado universitario y estrategias para la compatibilización

  1. Finkel, Lucila 1
  2. Parra Contreras, Pilar 1
  3. Carbonell Asins , Juan Antonio 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 INCLIVA Health Research Institute
Journal:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Year of publication: 2024

Volume: 33

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.22325/FES/RES.2024.224 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RES. Revista Española de Sociología

Abstract

The article examines the conditions under which university students balance studies and work, based on research conducted using an online survey and a sample of 5,341 interviews. Through multiple correspondence analysis and hierarchical cluster analysis, a typology is presented that categorizes working students, distinguishing between those working full-time, part-time, or occasionally. This classification is complemented by an analysis of measures that other students, faculty, or the institution itself may undertake to support this balancing act, along with the strategies that students themselves adopt to study and work during the academic year. As a conclusion, there is a proposal to incorporate the analysis of students' work situations into academic policies.

Bibliographic References

  • Ariño, A., Llopis, R. y Soler, I. (Dirs) (2014). Desigualdad, y Universidad: La Encuesta de Condiciones de Vida y de Participación de los Estudiantes Universitarios en España (Ecovipeu 2012). Campus Vivendi (Observatorio de la Vida y Participación de los Estudiantes) y Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Universitat de Vàlencia. http://roderic.uv.es/handle/10550/42244
  • Ariño, A., Llopis, R., Martínez, M., Pons, E., y Frades, A. (Dirs.) (2022). Via Universitària: Accés, condicions d’aprenentatge, expectatives i retorns dels estudis universitaris (2020-2022). Xarxa Vives d’Universitats.
  • Arroyo, M. y Finkel, L. (2019). Encuestas por internet y nuevos procedimientos muestrales. Revista Panorama Social, 30, 41-53. https://hdl.handle.net/20.500.14352/13911
  • Baert, S., Rotsaert, O., Verhaest, D., y Omey, E. (2016). Student employment and later labour market success: No evidence for higher employment chances. Kyklos (International Review for Social Sciencies), 69(3), 401-425. https://doi.org/10.1111/kykl.12115
  • Barañano, M., Finkel, L. y Rodríguez, E. (2011). Procedencia Sociofamiliar. En Llopis, R. y Ariño, A. (Dirs.), ¿Universidad sin clases? Condiciones de vida de los estudiantes universitarios en España (Eurostudent IV) (pp. 88-116). Ministerio de Educación. https://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/31476/universidadsinclases.pdf
  • Body, K. M. D., Bonnal, L., y Giret, J. F. (2014). Does student employment really impact academic achievement? The case of France. Applied Economics, 46(25), 3061-3073. https://doi.org/10.1080/00036846.2014.920483
  • Brooks, Rachel (2018). Understanding the higher education student in Europe: a comparative analysis. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 48(4), 500-517. https://doi.org/10.1080/03057925.2017.1318047
  • Cea D’Ancona, M. Á. (2022). Calidad, confianza y participación en encuestas. Papers, 107(4). https://doi.org/10.5565/rev/papers.3074
  • Constante-Amores, A., Florenciano Martínez, E., Navarro Asencio, E. y Fernández-Mellizo, M. (2021). Factores asociados al abandono universitario. Educación XX1, 24(1), 17-44. http://doi.org/10.5944/educXX1.26889
  • Daza, L. (2014). El capital relacional de los estudiantes en la universidad. Sociología de la Educación, 7(1), 123-142. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/10192
  • Daza, L. y Elías, M. (2015). Los estudiantes de la universidad actual: quiénes son, cómo son y qué estudian. Octaedro - Universitat de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/143986/1/DAZA-ELIAS_Los-estudiantes-de-la-universidad-actual_p.pdf
  • Di Paolo, A. y Matano, A. (2022). The impact of combining work with study on the labour market performance of graduates: the joint role of work intensity and job-field match. International Journal of Manpower, 43(7), 1556-1578. https://doi.org/10.1108/IJM-03-2021-0182
  • Díaz de Rada, V. (2022). Strategies to improve response rates to online survey. Papers, 107(4), e3073. https://doi.org/10.5565/rev/papers.3073
  • Elías-Andreu, M. y Brennan, J. (2012). Implications of the Bologna Process for Equity in Higher Education. En A. Curaj, P. Scott; L. Vlasceanu, y L. Wilson (Eds.), European Higher Education at the Crossroads (pp 101-118). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-3937-6_6
  • Fenech, C. S., y Raykov, M. (2018). Studying and Working-Hurdle or Springboard? Widening Access to Higher Education for Working Students in Malta. En A. Curaj, L. Deca, y R. Pricopie (Eds), European Higher Education Area: The Impact of Past and Future Policies (pp.237-258). Springer Open, https://doi.org/10.1007/978-3-319-77407-7
  • Figueroa, M. (2019). ¿Por qué trabajan los estudiantes universitarios catalanes?: La influencia del origen social y la organización de las titulaciones en las motivaciones para compaginar estudios y trabajo [Tesis doctoral]. Universitat Autònoma de Barcelona. https://www.tdx.cat/handle/10803/667281#page=1
  • Finkel, L. y Barañano, M. (2014). La dedicación al estudio y al trabajo de los estudiantes universitarios en España. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 7(1), 82-103. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/10190
  • GAD3 (2022). IX Barómetro Universidad y Sociedad 2022. Consejo Social de la Universidad Complutense de Madrid. https://www.ucm.es/consejosocial/file/en-220503-informe-ejecutivo-barometro-ucm-30-jun?ver
  • Hauschildt, K., Gwosc, C., Schirmer, H. y Cras, F. (2019). The social dimension of student life in the European Higher Education Area in 2019. Selected indicators from Eurostudent VII. https://www.eurostudent.eu/download_files/documents/Eurostudent_brochure_WEB.pdf
  • Hauschildt, K., Gwosc, C., Schirmer, H. y Wartenerght-Cras, F. (2021). Social and Economic Conditions of Student Life: Eurostudent VII Synopsis of Indicators 2018-2021. Wbv Media GmbH & Co. https://doi.org/10.3278/6001920dw
  • Herrera Cuesta, D. (2019). ¿Quién estudia en la universidad? La dimensión social de la universidad española en la segunda década del siglo XXI. Revista de Sociología de la Educación, 12(1), 7-23. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/13117/12828
  • INE. (2022). Encuesta de Población Activa (EPA). Segundo trimestre 2013-2022. Madrid: Instituto Nacional de Estadística. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operacion.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736176918&menu=ultiDatos&idp=1254735976595
  • Jayadeva, S., Brooks, R., Gupta, A., Abrahams, J., Lažetič, P., y Lainio, A. (2021). Are Spanish Students Customers? Paradoxical Perceptions of the Impact of Marketisation on Higher Education in Spain. Sociological Research Online 26(1), 185-204. https://doi.org/10.1177/1360780420968577
  • Kocsis, Z., y Pusztai, G. (2021). Learning or Earning: Impact of Student Employment on Student Careers in the Eastern Region of the European Higher Education Area. The New Educational Review, 65(3), 149-161. https://doi.org/10.15804/tner.2021.65.3.12
  • Masevičiūtė, K., Šaukeckienė, V., y Ozokinčiūtė, E. (2018). Combining studies and paid jobs: Thematic review (Eurostudent VI). UAB “Araneum”. http://www.eurostudent.eu/download_files/documents/TR_paid_jobs.pdf
  • Muja, A., Mandl, S., Cuppen, J. y Hauschildt, K. (2021). What determines students’ social integration in higher education? (Eurostudent VII Thematic Review). Benda druk & print. https://www.researchned.nl/wp-content/uploads/2021/08/ESVII_TR_SocialIntegration.pdf
  • Palacios, J. L. (2002). Estrategias de ponderación de la respuesta en encuestas de satisfacción de usuarios de servicios. Metodología de Encuestas, 4(2), 175-193.
  • Pusztai, G., y Kocsis, Z. (2019). Combining and balancing work and study on the eastern border of Europe. Social Sciences, 8(6), 193. https://doi.org/10.3390/socsci8060193
  • Roshchin, S., y Rudakov, V. (2017). Patterns of student employment in Russia. Journal of Education and Work, 30(3), 314-338. https://doi.org/10.1080/13639080.2015.1122182
  • Sacristán, V. (2018). Acceso a la universidad y equidad. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 19-41. https://doi.org/10.17345/ute.2018.3.1938
  • Sánchez Carrión, J. J., Segovia, J. M. y Sánchez Meseguer, P. (2012). Las encuestas en internet. En M. Arroyo, e I. Sádaba, Metodología de la investigación social: técnicas innovadoras y sus aplicaciones (pp. 79-108). Editorial Síntesis.
  • Sánchez-Gelabert, A., Figueroa, M. y Elías, M. (2017). Working whilst studying in higher education: The impact of the economic crisis on academic and labour market success. European Journal of Education, 52, 232-245. https://doi.org/10.1111/ejed.12212
  • Sánchez-Gelabert, A., y Elías, M. (2017). Los estudiantes universitarios no tradicionales y el abandono de los estudios. Estudios sobre Educación, 32, 27-48. https://doi.org/10.15581/004.32.27-48
  • Simón, H., Casado-Díaz, J. M., y Castejón, J. L. (2017). Análisis de la actividad laboral de los estudiantes universitarios y de sus efectos sobre el rendimiento académico. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15(2), 281-306, https://doi.org/10.14204/ejrep.42.16066
  • Soler, I. (2014). Una tipología de la población estudiantil universitaria. Revista de Sociología de la Educación, 7(1), 104-122. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/10191
  • Tinto, V. (1975). Dropout from higher education: A theoretical synthesis of recent research. Review of Educational Research, 45(1), 89-125, https://doi.org/10.3102/00346543045001089
  • Troiano, H., y Elías, M. (2014). University access and after: explaining the social composition of degree programmes and the contrasting expectations of students. Higher Education, 67, 637-654. https://doi.org/10.1007/s10734-013-9670-4