Estrategias discursivas en los lives de Bolsonaroentre la desintermediación, el populismo digital y la desinformación
- Juliana COLUSSI 1
- Flávia Gómes-Franco e Silva 1
- Gabriel Bayarri 2
-
1
Universidad Rey Juan Carlos
info
-
2
University of London
info
ISSN: 2172-9077
Year of publication: 2023
Issue: 27
Pages: 192-214
Type: Article
More publications in: Fonseca, Journal of Communication
Abstract
This research, which is framed within the field of digital political communication, has as its main objective to identi-fy the discursive strategies of the former Brazilian President Jair Bolsonaro in the period previous to the presidential elections. To this end, we analyzed ten Livestreams posted on his official Instagram account during the months of February, March, April, and May 2022. The methodology used is qualitative and exploratory in nature, applying criti-cal discourse analysis to analyse the elements that compose his discourse. To carry out the analysis, we established the following categories using the inductive method: 1) Informative; 2) Ideological; 3) Paternalist; 4) Negationist; 5) Authoritarian; 6) Aggressive; and 7) Discrediting the media. The results of the study suggest that the president's dis-intermediated discourse is characterized by a focus on his figure as a political influencer and the use of polarizing, simplistic and vulgar language to applaud his government's actions and criticize the political opposition and the me-dia. This discursive strategy intertwines new forms of digital populism, disintermediation, and disinformation, put-ting the democratic process at risk
Bibliographic References
- Allcott, H., y Gentzkow, M. (2017). Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-236.https://doi.org/10.1257/jep.31.2.211
- Álvarez-Benavides, A. (2018). Fascism 2.0: the Spanish Case. Journal on Digital Cultures, 3(3), 61-74.http://dx.doi.org/10.4399/97888255208976
- Álvarez-Benavides, A., y Jiménez Aguilar, F. (2020). Estrategias de comunicación de la nueva extrema derecha española. De Hogar Social a Vox, del alter-activismo a la doctrina del shock. Estudios de la Paz y el Conflicto, Revista Latinoamericana, 1(2), 55-78. https://doi.org/10.5377/rlpc.v1i2.9833
- Ardèvol-Abreu, A. (2022). Influence of Fake News Exposure on Perceived Media Bias: The Moderating Role of Party Identity. International Journal of Communication, 16(1), 22-44. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/19618/3872
- Arias-Maldonado, M. (2016). La democracia sentimental: Política y emociones en el siglo XXI. Barcelona: Página indómita
- Bakir, V., y McStay, A. (2018). Fake News and The Economy of Emotions. Digital Journalism, 6(2), 154-175. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1345645
- BBC News (4 de abril de 2018). Facebook admite uso indevido de dados de 87 milhões de usuários, 443 mil no Brasil. Recuperado el 28 de octubre de 2022 de https://bbc.in/3fwBVBq
- Beraba, M. (2022). Situación del ombudsman en Brasil. Revista De Comunicación, 4(1), 66-73. https://bit.ly/3Sz97GC
- Berrocal Gonzalo, S. (Ed.). (2017). Politainment: la política espectáculo en los medios de comunicación. Valencia: Tirant humanidades.
- Bizberge, A., y Segura, M. S. (2020). Los derechos digitales durante la pandemia COVID-19 en Argentina, Brasil y México. Revista De Comunicación, 19(2), 61-85. https://doi.org/10.26441/RC19.2-2020-A4
- Braun, V., y Clarke, V. (2006) Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
- Canavilhas, J., Colussi, J., y Moura, Z. (2019). Desinformación en las elecciones presidenciales 2018 en Brasil: un análisis de los grupos familiares en WhatsApp. El profesional de la información, 28(5), 1-9. https://doi.org/10.3145/epi.2019.sep.03
- Catalina-García, B., Sousa, J. P., y Cristina Silva Sousa, L. C. S. (2019). Consumo de noticias y percep-ción de fake news entre estudiantes de Comunicación de Brasil, España y Portugal. Revista De Comunicación, 18(2), 93-115. https://doi.org/10.26441/RC18.2-2019-A5
- Cesarino, L. (2020). How social media affords populist politics: remarks on liminality based on the Brazilian case. Trabalhos em Linguística Aplicada, 59(1), 404-427. https://doi.org/10.1590/01031813686191620200410
- Christofoletti, R. (2022). Correlación entre la ética y la crítica a los medios. Revista de Comunicación, 5(1), 7-19. https://bit.ly/3re28r8
- Colussi, J. (2020). Desinformación, política y religión: un análisis de los contenidos compartidos por WhatsApp durante la campaña presidencial de Brasil en 2018. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, E35, 477-489.
- Conway, M., Scrivens, R., y McNair, L. (2019). Right-wing extremists’ persistent online presence: History and contemporary trends. ICCT Policy Brief. DOI: 10.19165/2019.3.12
- Dader, J. L. (2020). Ciberpolitica y ciberdemocracia: nuevas herramientas y viejos desafíos para la comunicación política. En A. R. Castromil, M. L. Humanes y L. García Tojar (Eds.), La comunicación política mediatizada (pp. 53-91). Salamanca: Comunicación Social, Ediciones y Publicaciones.
- Da Silva, C. R. M., y Tessarolo, F. M. (2016). Influenciadores digitais e as redes sociais enquanto plataformas de mıdia [Sesión de Conferencia]. Intercom - Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação. XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. São Paulo, de 05 a 09/09/2016. https://bit.ly/3UTK6rM
- Da Silveira, S. A. (2017). Tudo sobre tod@s: Redes digitais, privacidade e venda de dados pessoais. São Paulo: Edições Sesc.
- Da Silveira, S. A. (2019). Democracia e os códigos invisíveis: como os algoritmos estão modulando comportamentos e escolhas políticas. São Paulo: Edições Sesc.
- Dilthey, W., y Jameson, F. (1972). The Rise of Hermeneutics. New Literary History, 3(2), 229-244.https://doi.org/10.2307/468313
- Fernández-Villanueva, C., y Bayarri, G. (2021). Legitimizing hate and political violence through meme images: the Bolsonaro campaign. Communication and Society, 4(2), 449-468.https://doi.org/10.15581/003.34.2.449-468
- Ferreira, P. (12 de Julio de 2022). Tese de Bolsonaro de que violência caiu com mais armas é contestada por especialistas. O Globo. Recuperado el 15 de octubre de 2022 de http://glo.bo/3CnEwXv
- Forti, S. (2021). Extrema derecha 2.0: qué es y cómo combatirla. Madrid: Siglo XXI de España Editores.
- Gallardo-Paúls, B. (2018). Tiempos de hipérbole: Inestabilidad e interferencias en el discurso político. Valencia: Tirant Humanidades.
- Gerbaudo, P. (2018). Social media and populism: an elective affinity? Media, culture & society, 40(5), 745-753. https://doi.org/10.1177/01634437187721
- Goldstein, A. (2019). Bolsonaro. La democracia de Brasil en peligro. Marea.
- Gomes-Franco, F., Colussi, J., y Bayarri, G. (2022). El discurso desintermediado de Bolsonaro en Instagram: de ataques a la prensa a simulación de fake news. En Labio, A. y Rubira, R. (Coords.), Co-municación, poder y pluralismo cultural. Discursos y desafíos en la esfera pública digital (pp. 239-263). Madrid: Editorial Fragua.
- Gomes-Franco, F. y Colussi, J. (2016). Uso de Facebook como medio de comunicación alternativo por la ‘Marcha das Vadias Sampa’. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 131, 401-417. http://dx.doi.org/10.16921/chasqui.v0i131
- Gomes-Franco, F. y Rubira, R. (2021). Innovar para la formación en competencias comunicativas en la enseñanza superior. ¿Cómo evaluar la expresión oral en el grado en educación infantil? En O. Buzón García, & C. Romero García (Eds.), Metodologías activas con TIC en la educación del siglo XXI (pp. 2361-2379). Madrid: Dykinson.
- Jiménez, G. (2014). El proceso de desintermediación comunicativa. Revista Internacional del Mundo Económico y del Derecho, 7, 69-91.
- Leidig, E. y Bayarri, G. (2022). Not Your Grandma’s Fascism: Fame, Femininity, and Race in Far-Right Postcolonial India and Brazil. Social Politics: International Studies in Gender, State & Society, 13(1), 203-249. https://doi.org/10.1093/sp/jxac013
- Lewis, R. (2018). Alternative influence: Broadcasting the reactionary right on YouTube. Data & Society Institute. https://bit.ly/2Owyhsd
- Lindner, J. (8 de Marzo de 2022). Orçamento de combate à violência contra a mulher cai ao menor patamar na gestão Bolsonaro, diz estudo. O Globo. http://glo.bo/3fpV6g5
- Lockie, S. (2017). Post-truth politics and the social sciences. Environmental Sociology, 3(1), 1-5.https://doi.org/10.1080/23251042.2016.1273444
- Madeiro, C. (6 de septiembre de 2022). Garimpo do ouro dobra com Bolsonaro em ataques à Terra Yanomami, diz estudo. UOL. https://bit.ly/3DXLZNO
- Maly, I. (2020). Metapolitical new right influencers: The case of Brittany Pettibone. Social Sciences, 9(7), 113-132. https://doi.org/10.3390/socsci9070113
- Marwick, A. E. (2015). Instafame: Luxury selfies in the attention economy. Public Culture, 27(1), 137-160. https://doi.org/10.1215/08992363-2798379
- Musolff, A. (2016). Political metaphor analysis. Discourse and scenarios. London: Bloomsbury. DOI: 10.1017/langcog.2017.1
- Mudde, C. (2019). The far right today. New Jersey: John Willey & Sons.
- Nasir, J. A., Khatoon, A. y Bharadwaj, S. (2018). Social media users in India: A futuristic approach. International Journal of Research and Analytical Reviews, 5(4), 762-765. https://bit.ly/3DVNhca
- Pagnan, R. (9 de agosto de 2022). Metade das armas levadas por criminosos em SP estava dentro de residências. Folha de São Paulo. Recuperado el 13 de octubre de 2022 de https://bit.ly/3UMnIQP
- Pérez-Curiel, C. y Limón-Naharro, P. (2019). Influencers de la Política. Estudio de la marca personal de Donald Trump en Twitter y efectos en medios y usuarios. Communication & Society, 32(1), 57-76. https://doi.org/10.15581/003.32.1.57-76
- Pinheiro-Machado, R., Freixo, A., Custódio, T., Vargas Maria, T., Miguel, L. F., Potin, F., Solano Gallego, E., Messenberg, D., Guimarães, A. F. y Bianchi, A. (2019). Brasil em transe: Bolsonarismo,nova direita e desdemocratização. Rio de Janeiro: Oficina Raquel.
- Politi, C. (6 deAgosto de 2019). Influenciador digital: o que é e como classificá-lo. Influency.me. Recupe-rado el 25 de agosto de 2022 de https://bit.ly/2zwk6tp
- Ramírez Plascencia, D., González, R. M. A. y Amezquita, A. O. (2022). Odio, polarización social y clase media en Las Mañaneras de López Obrador. Doxa Comunicación, 35(1), 83-96.https://doi.org/10.31921/doxacom.n35a1505
- Roque, D. S. (4 de agosto de 2022). A eleição em que Bolsonaro defendeu urna eletrônica como antídoto contra fraude no voto impresso. BBC. Recuperado el 21 de octubre de 2022 de https://bbc.in/3RfAft9
- Ross, A. S. y Rivers, D. J. (2017). Digital cultures of political participation: Internet memes and the discursive delegitimization of the 2016 U.S Presidential candidates. Discourse, Context & Media, 3(16), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2017.01.001
- Senft, T. (2013). Microcelebrity and the Branded Self. En J. Hartley, J. Burgess y A. Bruns (Eds.), A Companion to New Media Dynamics (pp. 346-54). New Jersey: Wiley.
- Shifman, L. (2014). The cultural logic of photo-based meme genres. Journal of Visual Culture, 13(3), 340-358. https://doi.org/10.1177/14704129145465
- Soler Gallo, M. (2019). Estrategias persuasivas durante la irrupción de la ideología fascista en España: miedo, segregación y desprecio por la política. En T. Fernández-Ulloa (Ed.), The Rhetoric of Persuasion. Talking to Our Emotions. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 80, 91-114.https://doi.org/10.5209/clac.66602
- Vaismoradi, M., Turunen, H. y Bondas, T. (2013). Content analysis and thematic analysis: Implications for conducting a qualitative descriptive study. Nursing and Health Sciences, 15(4), 398-405.https://doi.org/10.1111/nhs.12048
- Van Dijk, T. (1999). El análisis crítico del discurso. Barcelona: Anthropos.
- Van Dijk, T. (2001). Algunos principios de una teoría del contexto. Revista latinoamericana de estudios del discurso, 1(1), 69-82. https://doi.org/10.35956/v.1.n1.2001.p.69-81
- Van Dijk, T. (2017). Análisis Crítico del Discurso. Revista Austral de Ciencias Sociales, 30, 203-222. https://www.doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2016.n30-10
- Wodak, R. (2015). The Politics of Fear. What Right-Wing Populist Discourses Mean. London: Sage. https://dx.doi.org/10.4135/9781446270073
- Wodak, R. y Richardson, J. E. (Eds.). (2013). Analysing fascist discourse: European fascism in talk and text. London: Routledge.
- Zafra, R. (2017). Redes y posverdad. En J. Ibáñez (Ed.). En la era de la posverdad (pp. 62-69). Barcelona: Calambur. https://doi.org/10.5209/hics.66313