The digital gap in Primary Education in Spain. Impact of the school closure for learning and equal and equal opportunities

  1. Carmen Nieves Pérez Sánchez 1
  2. Leopoldo Cabrera 1
  3. Gabriela Sicilia 1
  4. Gustavo Marrero 1
  5. Carlos Bethencourt 1
  1. 1 Universidad de La Laguna
    info

    Universidad de La Laguna

    San Cristobal de La Laguna, España

    ROR https://ror.org/01r9z8p25

Journal:
Éducation comparée Revue de recherche internationale et comparative en éducation - Nouvelle série

ISSN: 0339-5456

Year of publication: 2021

Volume: 26

Pages: 101-131

Type: Article

More publications in: Éducation comparée Revue de recherche internationale et comparative en éducation - Nouvelle série

Abstract

Schools in Spain were closed from March to June 2020 due to the coronavirus.Online learning repleaced face-to-face learning, and possession of computers andmastery of digital skills became essential in the training process at all educationallevels, but specially in primary education. This article analyzes the digital gap inprimary school and shows the negative effects of the Covid-19 pandemic onlearning, specially on the most socioeconomically disadvantaged and enroled inpublic education, which had led to an increase the inequality of educationalopportunities.

Bibliographic References

  • ACCUEE (Canary Agency for Educational Evaluation and Quality) (2020). Evaluación de Diagnóstico en 6º de Primaria. Curso 2018-2019. Data file. Gobierno de Canarias.
  • ACCUEE (2016). Evaluación de Diagnóstico en 3º y 6º de Educación Primaria. Gobierno de Canarias.
  • ALEGRE, M.Á. (2016). Are Summer Programs Effective In Improving Learning And Educatio¬nal Outcomes In Students? Barcelona : IvàluaFundació Jaume Bofill.
  • ANDRINO, B.; GRASSO, D. & LLANERAS, K. (2019). ¿Escuela de ricos, escuela de pobres? Madrid: El País, 4-10-19.
  • BONAL, X. & GONZÁLEZ, S. (2021). Educación formal e informal en confinamiento: una creciente desigualdad de oportunidades de aprendizaje. RASE, 14 (1), 44-62.
  • BONAL, X. & GONZÁLEZ, S. (2020). The Impact of Lockdown on the Learning Gap: Family and School Divisions in Times of Crisis. International Review of Education, 66, 635-655.
  • BURGESS, S. & SIEVERTSEN, H. H. (2020). Schools, skills, and learning : The impact of COVID-19 on education. URL: https://voxeu.org/article/impact-covid-19-education
  • CABRERA, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. RASE, 13 (2), 114-139.
  • CABRERA, L. (2013). Desigualdad social, rendimiento y logro educativos en España (1990-2012): Los desequilibrios regionales aumentan. Revista de Estudios Regionales, 98, 15-49.
  • CABRERA, L. (1995). Desequilibrios educativos en la España Autonómica. Revista de Educación, 310, 197-239.
  • CABRERA, L., PÉREZ, C. & SANTANA, F. (2020). ¿Se Incrementa la Desigualdad de Oportunidades Educativas en la Enseñanza Primaria con El Cierre Escolar por el Coronavirus? RISE, Special Issue, 27-52.
  • CABRERA, L., SICILIA, G., MARRERO, G., PÉREZ, C. & BETHENCOURT, C. (2020). Desigualdades educativas en el proceso de The d i g i t a l g a p i n p r i m a r y e d u c a t i o n i n S p a i n …125 enseñanza a distancia durante el cierre escolar: diagnóstico de necesidades y oportunidades en Santa Cruz de Tenerife. Technical Report. Tenerife: Universidad de La Laguna.
  • CABRERA, L. & CABRERA, B. (2008). Heterogeneidad de centros y desigualdad de rendimientos educativos. Témpora, 11, 61-99. CATTANEO, M.A., OGGENFUSS, C. & WOLTER, S. C. (2017). The More, the Better? The Impact of Instructional Time on Student Performance. Education Economics, 25 (5), 433-445.
  • COE, R., WEIDMANN, B., COLEMAN, R., KAY, J., ELLISTHOMPSON, A., GNANAPRAGASAM, A. & ZAMAN, M. (2020). Impact of School Closures on the Attainment Gap. London: Education Endowment Foundation.
  • COLINO, C., JAIME-CASTILLO, A. & KÖLLING, M. (2020). Desigualdades territoriales en España I y II. Madrid. UNED. Friedrich Ebert Stiftung.
  • DAHMANN, S. C. (2015). How Does Education Improve Cognitive Skills? Instructional Time versus Timing of Instruction. SOEPpaper, 769.
  • EUROPEAN COMMISSION (2020). Educational Inequalities in Europe and Physical School Closures, During COVID-19. Fairness Policy Brief Series, 04/2020.
  • FEITO, R. (2020). Este es el fin de la escuela tal y como la conocemos. Unas reflexiones en tiempo de confinamiento. RASE, 13 (2), 156-163.
  • GERTRUDIX-BARRIO, M. (2009). Nativos digitales. Presentación. Revista ICONO14 Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 7(1), 1-6.
  • GREWENIG, E., LERGETPORER, P., WERNER, K., WOESSMANN, L., y ZIEROW, L. (2020). COVID-19 school closures hit low-achieving students particularly hard. Vox EU. CEPR.
  • High Commissioner Against Child Poverty (2020a). Brecha Digital y Pobreza Infantil. Madrid.
  • High Commissioner Against Child Poverty (2020b). Pobreza Infantil y desigualdad educativa en España. Madrid.
  • High Commissioner Against Child Poverty (2021). El rol de los gobiernos locales en la lucha contra la pobreza infantil en el contexto de la emergencia de la COVID-19. Madrid.
  • INE (2020a). Continuous Household Survey 2019. ECH. Madrid.
  • INE (2020b). Equipment and Use of Information and Communication Technologies in Households, TIC-H’19). Madrid.
  • INE (2020c). Economically Active Population Survey (EPA). Quarter 4/2020. Employed by regions. Madrid.
  • INE (2018). Life Conditions Survey 2018, ECV). Madrid.
  • ISTAC (2020). Cifras de población en Canarias a 1 de enero de 2020. URL: http://www.gobiernodecanarias.org/istac/jaxi-istac/tabla.do
  • JAUME, D. & WILLÉN, A. (2019). The Long-Run Effects of Teacher Strikes : Evidence from Argentina. Journal of Labor Economics, 37 (4), 1097-1139.
  • JEYNES, W. (2012). A meta-analysis of the efficacy of different types of parental involvement programs for urban students. Urban Education, 47(4), 706-742.
  • KUHFELD, M. & TARASAWA, B. (2020a). Projecting the Potential Impacts of COVID-19 School Clo¬sures on Academic Achievement. NWEA Research. Working Paper.
  • KUHFELD, M. & TARASAWA, B. (2020b). The COVID-19 Slide: What Summer Learning Loss Can Tell us about the Potential Impact of School Closures on Student Academic Achievement. NWEA Research. Research Brief.
  • MARCOTTE, D. E. & HEMELT, S. W. (2008). Unscheduled School Closings and Student Perfor¬mance. Education Finance and Policy, 3 (3), 316-338.
  • MARRERO, G. A. (2020). Desigualdad, pobreza y la crisis del Covid-19 en Canarias. Revista Hacienda Canaria, 53, 247-294.
  • MEyFP (2021). Las cifras de la educación en España. Estadísticas e Indicadores 2021. Madrid.
  • MEyFP (2020). Las cifras de la educación en España. Estadísticas e Indicadores 2020. Madrid. The d i g i t a l g a p i n p r i m a r y e d u c a t i o n i n S p a i n …127
  • MEyFP (2019). Estadística de las Enseñanzas no Universitarias en España. Curso 2017-18. Madrid.
  • MUR SANGRÁ, L. (2016). La nueva brecha digital. El futuro de las nuevas tecnologías en Primaria desde la formación del profesorado. REIFOP, 19 (2), 301-313.
  • OECD (2020a). A helping hand : Education responding to the coronavirus pandemic. By Burns, T.
  • OECD (2020b). Education disrupted – education rebuilt: Some insights from PISA on the availability and use of digital tools for learning. By Schleicher, A.
  • OCDE (2019a). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and School Leaders as Lifelong Learners, TALIS. OECD Publishing, Paris.
  • OECD (2019b). OECD Skills Outlook 2019: Thriving in a Digital World.
  • OECD (2018). Equity in Education: Breaking Down Barriers to Social Mobility. PISA. OECD Publishing, Paris.
  • OECD (2013). OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills. OECD Publishing. Paris.
  • OEI (2020). Efectos de la crisis del coronavirus sobre la educación. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. By, Sanz, I.; Sáinz, J. & Capilla, A.
  • PÉREZ, F., SERRANO, L. & URIEL, E. (dirs.) (2019). Diferencias educativas regionales, 2000-2016: condicionantes y resultados. Madrid: Fundación BBVA, 2019.
  • ROGERO, J. (2020). La ficción de educar a distancia. RASE, 13 (2), 174- 182.
  • SAINZ, J. & SANZ, I. (2020). Los efectos del Coronavirus en la educación: Las pérdidas de clases y rendimientos educativos desiguales. Madrid: Centro de Estudios Economía.
  • SICILIA, G., & SIMANCAS, R. (2018). Equidad educativa en España: Comparación regional a partir de PISA 2015. Madrid: Fundación Ramón Areces.
  • TARABINI, A. (2020). ¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia glo¬bal. RASE, 13 (2), 145-155.
  • TRIGUEROS, F. J., SÁNCHEZ, R. & VERA M. I. (2012). El profesorado de Educación Primaria ante las TIC: realidad y retos. REIFOP, 15 (1), 101-112.
  • UNESCO (2020). Adverse Consequences of School Closures. Paris. URL : https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences UNESCO (2011). International Standard Classification of Education: ISCED 2011. Paris.
  • UNICEF (2020). La educación frente al Covid-19. Propuestas para impulsar el derecho a la educación durante la emergencia. URL: https://www.unicef.es/educa/biblioteca/la-educacion-frente-alcovid-19
  • VON HIPPEL, P. T. (2019). Is Summer Learning Loss Real? Education Next, 19 (4), 8-14.
  • WILDER, S. (2014). Effects of parental involvement on academic achievement : A meta-synthesis. Educational Review, 66 (3), 377-397.