Una performance sobre la locura e interrelacionada con obra plástica outsider

  1. Santana, Saida
Zeitschrift:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Datum der Publikation: 2024

Titel der Ausgabe: Determinant context in the configuration of artistic and cultural manifestations

Nummer: 25

Seiten: 125-145

Art: Artikel

DOI: 10.17561/RTC.25.8397 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Tercio creciente

Zusammenfassung

This work reviews an experience of creating a multimedia performance about madness, dentro, from 60 works by 12 outsider artists without artistic training and with mental alteration (New Outsider Art, 2014) at the closing of New Outsider Art exhibition in the Centro Cultural Español de Miami. The objective of the article is to show the process of performative creation in coexistence with the plastic work. The methodology will follow Kowzan's system of theatrical signs (1997). The result of the study reveals a greater closeness on the audience, greater expression and veracity of the performer in combining performing arts and plastic arts.

Bibliographische Referenzen

  • Albarrán, J. (2019). Performance y arte contemporáneo: Discursos, prácticas, problemas. Básicos Arte Cátedra.
  • Artcodespace (2023). Isaac Crespo. https://www.artcodespace.com/artists/38-isaac-crespo/
  • Álvarez, Edgar (2014). El giro performático y la irrupción de lo real. Tierra ignota. México: Enciclopedia de la literatura en México, pp. 47-61.
  • Bar, Tony (2002). Actuando para la cámara: Manual de actores de cine y TV con ejercicios de Eric Stephan Kline. Madrid: Plot Biblioteca de actores.
  • Biblioteca virtual (2003). La canción de croupier del Mississippi. Biblioteca virtual Fandom https://tinyurl.com/y3xnregt
  • Cagigas, Ángel (2014). La originalidad del delirio. Nuevo arte outsider de Cuba. Miami: Naemí, pp.33-43.
  • Columbié, Enia (2014). Nuevo arte outsider cubano llega al Centro Cultural Español. Periódico El Nuevo Herald. 18 de marzo. https://www.elnuevoherald.com/entretenimiento/article2031819.html
  • De Toro, Alfonso (2004). Introducción: teatro como discursividad espectacular-teórico-cultural-epistemológica mediática-corporal. Leipzig: Publicación Ibero-Amerikanisches Forschungsseminar, pp. 9-20. Disponible en: https://tinyurl.com/y5h77vve
  • Golluscio, Lucía (2019). La etnografía del habla y la comunicación. Un recorrido histórico. Etnografía del habla, textos fundacionales. Buenos Aires: Eudeba, pp:15-55.
  • Hagen, Uta (2009). Un reto para el actor. Barcelona: Alba Editorial.
  • Kowzan, Tadeusz (1997). El signo y el teatro. Madrid: Arco Libros.
  • Locos. (1997). Dirigida por Yolanda Mazkiaran. Navarra: Mazkiaran sisters. Video.
  • Miralles, Alberto (2000). La dirección de actores en cine. Madrid: Cátedra.
  • Martín, Juan (2014). Introducción a Nuevo arte outsider de Cuba de Naemí, 5-8. Miami: Naemí.
  • Marina Abramović: What is performance art? Dirigida por The Museum of Modern Art. Nueva York: MOMA. Vídeo.
  • Martínez Sotomayor, Rodolfo (2019). NAEMI: 30 años de arte outsider. Periódico El Nuevo Herald. 23 de abril.
  • Melgar M., López E. y Doria, R. (2003). Arte y locura. Lumen.
  • Muro, Sergio (2017). Arte outsider. Revista Kalos. Disponible en: http://www.revistakalos.com/arte-outsider/
  • Panero, Leopoldo María (2012). Poesía completa. Volumen: II. 2000-2010. Madrid: Visor.
  • Panero, Leopoldo María (2007) Versos esquizofrénicos, Poemas sugeridos por los dibujos de esquizofrénicos. Outsider, un arte interior. Madrid: Eneida.
  • Prieto Stambaugh, Antonio (2011). Corporalidades políticas: representación, frontera y sexualidad en el performance mexicano en Estudios avanzados de performance, p. 605-629. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Prinzhorn, Hans (2012). Expresiones de la locura: El arte de los enfermos mentales. Madrid: ediciones Cátedra.
  • Restrepo, F. (2019). Los actos performativos y la construcción de los acontecimientos en la performance. Revista ARS. Número 42. DOI: https://doi. org/10.11606/issn.2178- 0447.ars.2021.184660
  • Schechner, Richard (2011). Restauración de la conducta. Estudios avanzados de Performance, pp.33-34. México: Fondo de cultura económica.
  • Stanisvlaski, Konstantin. 1988. Creating a role. Londres: Routdlege.
  • Stanisvlaski, Konstantin. 2019. Un actor se prepara. Sevilla: ediciones Espuela de Plata.
  • Taylor, Diana. 2011. Introducción. Performance, teoría y práctica. En Estudios avanzados de performance, 7-31. México: Fondo de Cultura económica.
  • Toriz, Martha. 1997. “Discursos del Arte: el Teatro y el Performance” en La otredad, 153-162. México: Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco, Centro de Cultura Casa Lamm, Universidad de Louisville: Kentucky.