Interrelación entre el espacio y las acciones en las instalaciones de juego

  1. Ángeles Ruiz de Velasco Gálvez 1
  2. Javier Abad Molina 1
  1. 1 Centro Universitario La Salle (UAM)
Aldizkaria:
Pulso: revista de educación

ISSN: 1577-0338 2445-2866

Argitalpen urtea: 2020

Zenbakia: 43

Orrialdeak: 175-192

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Pulso: revista de educación

Laburpena

The work presented in this study is the result of an investigation carried out with a group of girls and boys aged 2-3 in a nursery school of the Madrid City Council and is based on identifying the significance of the different actions and interactions that are carried out in playful spaces called installations for play, as well as on the question of whether the human being internalizes what comes from the external experience through actions or “externalizes” what originates from his own internal world through these. In the methodological approach used, the action research model has been adopted following a sequence of cycles divided into four moments: planning, action, observation and reflection, favoring the participation of the educational community involved in the project. The bonding relationships that are created through stable encounters in these meeting spaces offer the opportunity to share processes of cultural accompaniment and transformation that contribute to discovering the possibility of improving the educational reality, including and involving the community of belonging and reference.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Anzieu, D; Houzel, D. y otros. (2004). Las envolturas psíquicas. Madrid: Amorrortu.
  • Bachelard, G. (2006). La poética del espacio. México: Fondo de cultura económica.
  • Jung, C.G. (2003). Arquetipos e inconsciente colectivo. Barcelona: Paidós.
  • Kemmis, S.; Mc Taggart, R. (1992). Cómo planificar la investigación acción. Barcelona: Laertes.
  • Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.
  • Ruiz de Velasco, A.; Abad, J. (2014). Contextos de simbolización y juego. La propuesta de las instalaciones. Revista Aula de Infantil, 77, 11-28.
  • Ruiz de Velasco, A.; Abad, J. (2011). El juego simbólico. Barcelona: Graó.
  • Ruiz de Velasco, A.; Abad, J. (2016). Lugares de juego y encuentro para la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 71, 37-62.
  • Ruiz de Velasco, A.; Abad, J. (2019). El lugar del símbolo. El imaginario infantil en las instalaciones de juego. Barcelona: Graó.
  • Ruiz de Velasco, A.; Abad, J. (2020). Las instalaciones de juego: metáforas de la vida de relación. Revista Aula de Infantil, 103, 28-32.
  • Winnicott, D.W. (2006). Realidad y juego. Barcelona: Gedisa.