Las Instalaciones de Juegocomo espacio intersubjetivo de relación

  1. Ángeles Ruiz de Velasco Gálvez 1
  2. Javier Abad Molina 2
  1. 1 La Salle Centro Universitario, (adscrito a UAM)
  2. 2 Profesor de Educación Artística y artista comunitario
Journal:
Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social

ISSN: 1886-6190

Year of publication: 2023

Issue: 18

Type: Article

More publications in: Arteterapia: papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social

Abstract

Installations for Play is an educational proposal conceived from the configuration of a context of relationships that offers objects to specifically favor symbolic creation in a transformable space inspired by the aesthetics of contemporary art, and a psychopedagogical foundation based on the theory of emotional development of authors such as Donald Winnicott and Melanie Klein, who understands the history of childhood’s relationships with its environment. The context of Installations for Play is an intersubjective space of relationship that is proposed as a common place of exchanges and communication between a group of equals and an accompanying adult, which recognizes and gives meaning to the symbolic imaginary of childhood expressed through spontaneous play. In it and through the multiplicity of possible interactions, active processes are developed related to the expression of emotions, affections and care, desires, perception of reality, awareness or the elaboration of knowledge. This article exposes the meaning of said proposal and different “play stories” (from a narrative research methodology) observed and narrated through the actions and relationships of a group of girls and boys aged 2-3 in the framework of the first cycle of infant school

Bibliographic References

  • Anzieu, D. (2010). El yo piel. Madrid: Biblioteca nueva.
  • Anzieu, D; Houzel, D. y otros. (2004). Las envolturas psíquicas. Madrid: Amorrortu editores.
  • Atkinson, P. y Coffey, A. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación. Medellín. Editorial Universidad de Antioquia.
  • Aulagnier, P. (2014). La violencia de la interpretación. Del pictograma al enunciado. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
  • Freud, S. (2005). Obras Completas. Tomo II. L. Un recuerdo infantil de Leonardo Da Vinci. Buenos Aires: El Ateneo Editorial.
  • Jung, C.G. (2003). Arquetipos e inconsciente colectivo. Barcelona: Paidós.
  • Klein, M. (1987). El psicoanálisis de niños. Buenos Aires: Paidós.
  • Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.
  • Ruiz de Velasco, A.; Abad, J. (2011). El juego simbólico. Barcelona: Graó.
  • Ruiz de Velasco, A.; Abad, J. (2019). El lugar del símbolo, el imaginario infantil en las instalaciones de juego. Barcelona: Graó.
  • Ruiz de Velasco, A.; Abad, J. (2020). Interrelación entre el espacio y las acciones en las instalaciones de juego. Pulso. Revista de Educación. (43), 175-192.
  • Ruiz de Velasco, A.; Abad, J. (2021). Objetos y creación simbólica en las instalaciones de juego. Revista del IICE (49), 93-106.
  • Winnicott, D.W. (2006). Realidad y juego. Barcelona: Gedisa.
  • Winnicott, D.W. (2015). Escritos de pediatría y psicoanálisis. Barcelona: Paidós.