Estudio de las instituciones de formación del profesoradoEl caso de la Escuela de Magisterio de Madrid “María Díaz Jiménez” (1939-1975)

  1. Miriam Revuelta Vidal 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Revista:
New Trends in Qualitative Research

ISSN: 2184-7770

Any de publicació: 2022

Número: 12

Tipus: Article

DOI: 10.36367/NTQR.12.2022.E626 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: New Trends in Qualitative Research

Resum

The study of teacher training has aroused considerable interest in Spain from a few decades to the present day. The teacher education colleges, and later the teacher training colleges, were the institutions responsible for teacher training in Spain from 1839 to 1983. This study focuses on the case of these training centres and, more specifically, outlines an investigation into the women's teacher training college called "María Díaz Jiménez" in Madrid during the period of the Franco regime (1939-1975). The proposed objective is to present the design of a qualitative research project currently underway, specifically framed in the field of the history of education. In terms of methodology, we start with an approach to the historical-educational method, sequencing the phases that comprise it and applying it to the case of the design of this project. Specifically, it focuses on the case of the bibliographical review of the research, with the aim of outlining a state of the question on the academic literature developed to date in this line of study. The results of this work are presented through this review, which began in the 1980s - when interest in this field began - and is carried out according to categories or criteria such as geographical scope or the historical period in which they are framed. Finally, the article concludes by highlighting the need to expand studies on teacher training institutions in Spain in the context of the Franco dictatorship, as well as case studies on institutions whose relevance does not correspond to the case studies developed to date

Referències bibliogràfiques

  • Belmonte Romero, F. (1997). La escuela normal de maestros de Albacete en el siglo XIX. [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Educación a Distancia]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=42946.
  • Cano Lavín, J. C. (2019). La trayectoria de la Escuela Normal de magisterio de Santander, 1844-1977. [Tesis de doctorado, Universidad de Burgos]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do.
  • Capell Boré, I. (1994). Origen y desarrollo de la Escuela Normal de Alicante en el siglo XIX. [Tesis de doctorado, Universidad de Barcelona]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do.
  • Cerezo Manrique, J.F. (1990). Evolución histórica de las escuelas normales de Castilla y León en el primer tercio del Siglo XX (1900-1936). [Tesis de doctorado, Universidad de Salamanca]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=130820
  • Colmenar Orzaes, M.C. (1988). Historia de la Escuela Normal central de maestras de Madrid. 1858-1914. [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do.
  • Comas Rubí, F. (2007). Pensiones pedagógicas e innovación educativa en España. Aportaciones a un modelo de estudio a través del caso de Baleares. Revista de educación, (Extra 1), 91-116.
  • Ema Fernández, F.J. (2004). Fuentes histórico-educativas para el estudio de la práctica escolar, el caso de Navarra. Príncipe de Viana, 65 (232), 589-622.
  • Escolano Benito, A. (1982). Las escuelas normales, siglo y medio de perspectiva histórica. Revista de educación, (269), 55-76.
  • Escolano Benito, A. (2000). Las culturas escolares del siglo XX. Encuentros y desencuentros. Revista de educación, (Extra 1), 201-218.
  • Escolano Benito, A. (2008). La cultura empírica de la escuela. Aproximación etnohistórica y hermenéutica. En Mainer, J. (Coord.). Pensar críticamente la educación escolar: perspectivas y controversias historiográficas, 145-172.
  • Fernández Rubio, C. (1996). La Escuela Normal masculina de Oviedo y su incidencia en la formación de maestros (1900-1940). [Tesis de doctorado, Universidad de Oviedo]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Ginzburg, C. (1994). Microhistoria: dos o tres cosas que sé de ella. Manuscrits: Revista d'història moderna, (12), 13-42.
  • González Pérez, T. (1994). Las Escuelas de Magisterio en el primer tercio del siglo XX: la formación de maestros en La Laguna. [Tesis de doctorado, Universidad de La Laguna]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=668
  • González Pérez, T. (2009). Los programas escolares y la transmisión de roles en el franquismo: la educación para la maternidad. Bordón. Revista De Pedagogía, 61(3), 93-105.
  • Guibert Navaz, E. (1981). Historia de la Escuela Normal de Navarra. [Tesis de doctorado, Universidad de Navarra]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Guzmán, M. De. (1986). Vida y muerte de las escuelas normales. PPU.
  • Hernández Crespo, J. (1999). La Escuela Normal de Soria: 1841-1903. [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Man, R. (2013). La micro-historia como referente teórico-metodológico. Un recorrido por sus vertientes y debates conceptuales. Historia Actual Online, (30), 167–173.
  • Marín Veiga, M.B. (1983). La Escuela Normal elemental de maestros de Vizcaya (1865-1901). [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Medina Medina, A. (1999). La Escuela Normal de maestros de Las Palmas en la segunda mitad del siglo XIX (1853-1900). [Tesis de doctorado, Universidad Nacional de Educación a Distancia]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Miñambres Abad, M.A. (1990). Génesis y evolución de la Escuela de Magisterio de Lérida (1841-1940). [Tesis de doctorado, Universidad de Barcelona]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=135142
  • Morata Sebastián, R. (1997). La Escuela Normal de maestras de Madrid durante la vigencia de los planes Bergamín y Profesional (1914-1939). [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de Madrid]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Nasarre López, J.M. (2000). Las escuelas normales de Huesca. La formación del magisterio altoaragonés (1842-1936). [Tesis de doctorado, Universidad de Zaragoza]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=159471
  • Noguera Arrom, J. (1983). La Escuela Normal de Tarragona (1843-1931) cien años de la vida de una escuela normal. [Tesis de doctorado, Universidad de Barcelona]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Nosti Cuesta J.M.I (1991). Historia de la Escuela Normal femenina de Asturias (1859-1931). [Tesis de doctorado, Universidad de Oviedo]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Oramas Luis, J.A. (1988). La Escuela Normal de La Laguna en el siglo XIX. [Tesis de doctorado, Universidad Complutense de La Laguna]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Oteiza Aldasoro R.M. (1993). Historia de la Escuela normal de maestros de Álava (1847-1900). [Tesis de doctorado, Universidad de Valencia] https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Ramírez García, A. (2006). Las escuelas normales de Córdoba. Dos instituciones al servicio de la formación de los maestros y las maestras (1842-1936). [Tesis de doctorado, Universidad de Córdoba]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=69832
  • Real Apolo, C. (2015). La Escuela Normal de maestros de Badajoz (1844-1900). [Tesis de doctorado, Universidad de Sevilla]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Ruiz Berrio, J. (1976). El método histórico en la investigación histórica de la educación. Revista Española de Pedagogía, 34(134), 449-475.
  • Ruiz Berrio, J. (1997). El método histórico en la investigación histórico-educativa. En A. Viñao y N. de Gabriel (Coords.). La investigación histórico-educativa: tendencias actuales, 131-202.
  • Sáez Fernández, T. (1979). La formación del magisterio valenciano en el Siglo XIX (1845-1870). [Tesis de doctorado, Universidad de Valencia]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=131321
  • Sancho Rodríguez, M. I. (1996). Escuela Normal de Jaén (1843-1940). [Tesis de doctorado, Universidad de Jaén]. https://www.educacion.gob.es/teseo/irGestionarConsulta.do
  • Sanz Simón, C. y Sonlleva Velasco, M. (2020). Los pensionados de la JAE en Castilla y León durante la dictadura de Primo de Rivera (1923–1930). La élite pedagógica en busca del conocimiento. Investigaciones históricas. época moderna y contemporánea, 40, 553-588. doi.org/10.24197/ihemc.40.2020.553-588
  • Sebastiá Alcaraz, R. (2018). Las escuelas normales de Alicante desde el siglo XIX hasta 1975. [Tesis de doctorado, Universidad de Alicante]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=146837
  • Sonlleva Velasco, M. y Sanz Simón, C. (2021). Mujeres pensionadas por la Junta para la Ampliación de Estudios en Pedagogía (1907-1940). El caso de Castilla y León. Tempo e Argumento, 13(32), e0206. doi.org/10.5965/2175180313322021e0206
  • Vázquez Domínguez, C. (2016). La historia de las escuelas femeninas de Cádiz en el siglo XIX. [Tesis de doctorado, Universidad de Cádiz]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=50861
  • Vega Gil, L. (1986). Evolución histórica de las instituciones, programas y métodos de formación de maestros. Área de Castilla y León (1838-1900). [Tesis de doctorado, Universidad de Salamanca]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=135701