Fondo y forma de la literatura explicados a partir de un aria de Mozart. Una propuesta didáctica

  1. Torres Pérez-Solero, Paloma 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Journal:
Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo

ISSN: 1510-5024 2301-1629

Year of publication: 2024

Issue Title: Teaching to read and write: the humanities in the 21st century

Issue: 15

Pages: 133-150

Type: Article

DOI: 10.25185/15.6 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo

Abstract

This article is based on interest in reflection on the teaching of the humanities and its purpose is to share a specific teaching. Its purpose is to expose the intellectual path that has been followed to compose a class of literature. We start from the methodological proposal of Fernando Lázaro Carreter and Evaristo Correa Calderón in Cómo se comenta un texto literario (1968) and the ideas developed by Daniel Barenboim in Music Quickens Time (2008) to propose a class of literature that incorporates music and helps to realize how musical reflection can help to read and awaken sensitivity towards a text, its characters and the conflict it raises. 

Bibliographic References

  • Andrés, Ramón. Mozart: su vida y su obra. Madrid: Swing, 2006.
  • Barenboim, Daniel. La música despierta el tiempo. Barcelona: Acantilado, 2023. Traducción de Francisco López Martín y Vicent Minguet.
  • Barenboim, Daniel. “Las sinfonías de Beethoven no existen”. Entrevista por Alfonso Armada. El arte de la entrevista (Madrid: Turner 2022), 17-30.
  • Dent, Edward J. Mozart’s operas: a critical study. New York: McBride, Nast & Co., 1913. Libro electrónico: 2022-10-10 16:24 UTC. Owner ID: 9007199258082009-17/Seq: 13.
  • D’Ors, Santiago. El tambor, el río y la máscara. Un viaje por la literatura. Madrid: Gadir, 2022.
  • Kunz, Marco. El final de la novela. Teoría, técnica y análisis del cierre en la literatura moderna en lengua española. Madrid: Gredos, 1997.
  • Lázaro Carreter, Fernando y Correa Calderón, Evaristo. Cómo se comenta un texto literario. Madrid: Cátedra, 2020.
  • Libreto de Don Giovanni, de Mozart, acceso el 28 de octubre, 2023, http://kareol.es/obras/donjuan/acto1.htm
  • Mayoral Díaz, Marina. La poesía de Rosalía de Castro. Madrid: Gredos, 1974. https://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-poesa-de-rosala-de-castro-0/html/01bee4cc-82b2-11df-acc7-002185ce6064_9.html#I_1_
  • Micó, José María. “Nuccio Ordine: de la filología italiana a la ética de la cultura”. Ínsula, nº 992 (2023): 11-14.
  • Zavala, Lauro: “Un modelo para el estudio del cuento”. Casa del tiempo (2006): 26-31.