Las modulaciones antipoéticas en tres poetas colombianosÓscar Hernández, Jaime Jaramillo Panesso y Aníbal Arias

  1. Guillermo Molina Morales 1
  1. 1 Instituto Caro y Cuervo
Revue:
Lingüística y Literatura

ISSN: 0120-5587

Année de publication: 2021

Titre de la publication: Vol. 42, 79 (2021):ENERO-JUNIO, 2021

Volumen: 42

Número: 79

Pages: 437-450

Type: Article

DOI: 10.17533/UDEA.LYL.N79A24 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Lingüística y Literatura

Résumé

This article studies the works of Óscar Hernández (1925-2017), Jaime Jaramillo Panesso (1938) and Aníbal Arias (1948). In Las contadas palabras, Hernández uses antipoetic elements to develop a populist rhetoric that maintains the poet’s elevation. In Antipoemas de un malevo, Jaramillo Panesso immerses himself in urban and marginal environments with a documentarian vocation and some achievements based on ambivalence. In Motivos ajenos a la voluntad, Arias transmits violence in the poetic form itself, through gruff fragments that appear to have little literary elaboration. As a whole, these works make a change in the antipoetic line of Colombian literature.

Références bibliographiques

  • 1. Arboleda, C. A. (2019). La poesía de Aníbal Arias, o la construcción de una identidad enunciativa poética antiautoritaria y renovadora. En A. Arias. Bendita memoria. Antología poética (pp. 13-22). Cali: Editorial Redipe.
  • 2. Arias, A. (1979). Motivos ajenos a la voluntad. Cali: Ediciones Altazor.
  • 3. Benjamin, W. (1999). Sobre algunos temas en Baudelaire. Buenos Aires: Leviatán.
  • 4. Bermeo Gamboa, L. C. (2019). Afrenta y rechazo: la poesía de Aníbal Arias. En A. Arias. Bendita memoria. Antología poética (pp. 23-36). Cali: Editorial Redipe.
  • 5. Echavarría, R. (1998). Quién es quién de la poesía colombiana. Bogotá: Ministerio de Cultura.
  • 6. Espinosa, S. (2015). Escribir en la niebla. México: Valparaíso.
  • 7.Estrada Villa, A. (2016). La poesía de Jaime Jaramillo Panesso. En J. Jaramillo Panesso. Poemas selectos (pp. 13-20). Medellín: Ediciones UNAULA.
  • 8. Friedrich, H. (1959). Estructura de la lírica moderna. Barcelona: Seix Barral.
  • 9. Garavito, F. (1976). Diez poetas colombianos. Bogotá: Colmena.
  • 10. Hamburger, M. (1991). La verdad de la poesía. México: FCE.
  • 11. Hernández, Ó. (1958). Las contadas palabras. Medellín: Imprenta Departamental.
  • 12. Jaramillo Escobar, J. (2016). Preámbulo. En J. Jaramillo Panesso. Poemas selectos (pp. 9-12). Medellín: Ediciones UNAULA.
  • 13. Jaramillo Panesso, J. (2012). Antipoemas del malevo. Medellín: Vieco e Hijas.
  • 14. Malatesta, J. (2003). Poéticas del desastre: aproximación crítica a la poesía del Valle del Cauca. Cali: Universidad del Valle.
  • 15. Roca, J. M. (2012). Galería de espejos. Bogotá: Alfaguara.
  • 16. Zaid, G. (2012). Leer. Barcelona: Océano.