Arqueología de la inteligencia artificialla exhibición de autómatas en el Madrid del Romanticismo

  1. Gómez Alonso, Rafael 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos (URJC)
Revista:
RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación

ISSN: 2341-2690

Año de publicación: 2024

Volumen: 11

Número: 0

Tipo: Artículo

DOI: 10.24137/RAEIC.11.E.2 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: RAE-IC: Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación

Resumen

The origin of machines and automaton dolls has gone through a technological and cultural trajectory tinged with different myths, legends and fictional stories while it has been woven from a hybridized evolution of scientific research and media representations where new creations and inventions were exhibited. about the thinking and automaton capacity and in which a fascination with the automation of daily life was exercised. This article aims to show how these cultural particularities of automated machines manifest themselves, as secret knowledge, in their time of greatest splendor between the end of the 18th century and the beginning of the 19th century. For this, the city of Madrid has been chosen as a case study based on its documentary sources, exemplified in news and journalistic advertisements of the moment with the aim of highlighting its social, cultural and receptive dimension, in a period where the scientific revolution is part of popular culture and audiovisual entertainment framed in Romanticism.

Referencias bibliográficas

  • Alonso Burgos, J. (2017). Teoría e historia del hombre artificial. Akal.
  • Aracil, A. (1998). Juego y artificio. Autómatas y otras ficciones en la cultura del Renacimiento a la Ilustración. Cátedra.
  • Cruz, J. (2014). El surgimiento de la cultura burguesa. Personas, hogares y ciudades en la España del siglo XIX. Siglo XXI.
  • Hernández Barbosa, S. (2022). Vidas excitadas. Sensorialidad y capitalismo en la cultura moderna. Sans Soleil Ediciones.
  • Cañada, A. (1997). Llegada e implantación del cinematógrafo en Navarra (1896-1930). Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra.
  • Cornejo, F. (1996). La escultura animada en el arte español. Evolución y funciones. Laboratorio de Arte, 9, 239-261. http://dx.doi.org/10.12795/LA.1996.i09.14
  • Ferrero, R. (2023). Autómatas y cabezas parlantes. Almuzara.
  • Gómez Alonso, R. (2002) Arqueología de la imagen fílmica. De los orígenes al nacimiento de la fotografía. Archiviana.
  • Mayor, A. (2019). Dioses y robots. Mitos, máquinas y sueños tecnológicos en la antigüedad. Desperta Ferro.
  • Moynet, M. J. (1999). El teatro del siglo XIX por dentro. Asociación de Directores de Escena.
  • Munford, L (1998). Técnica y civilización. Altaya.
  • Prieto, E. (2016). La ley del reloj. Arquitectura, máquinas y cultura moderna. Cátedra.
  • Rider, R. E. (1990). El experimento como espectáculo. En Ordónez, J. y Elena, A. (1990) La ciencia y su público (pp. 113-146). CSIC.
  • Romeu de Armas, A. (1990). El Real Gabinete de Máquinas del Buen Retiro. Fundación Juanelo Turriano / Castalia.
  • Varey, J.E. (1995). Cartelera de los títeres y otras diversiones populares de Madrid: 1758-1840. Támesis.
  • Díaz, S. (coord.) (1961). Madrid en sus diarios. Tomo Primero. Años 1830-1844. Instituto de Estudios Madrileños.