LA INTELIGENCIA EMOCIONAL: ALGUNOS ASPECTOSDE SU ESTUDIO A TRAVÉS DEL ANÁLISIS BIBLIOMÉTRICO

  1. Tur Porcar, Ana María 1
  2. Hernando, Laura
  3. Carpintero Capell, Heliodoro
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Revista Peruana de Psicología

ISSN: 2414-195X 2810-8434

Year of publication: 2021

Volume: 7

Pages: 25-36

Type: Article

More publications in: Revista Peruana de Psicología

Abstract

In the study of Emotional Intelligence, a singular interrelation appears between strictly scientific works and popular literature. This relations-hip becomes clear when examining the bibliographic data from the beginning of the consolidation process of this scientific field. Thus, in this case, the value of social and personal demands on the properly investigative development of psychological science is verified.

Bibliographic References

  • Bar-On, R. (1997). The emotional quotient inventory (E-Q-I): Technical manual, Toronto, Multi-Health Systems.
  • Broughton, N. (2017). The evolution of emotional intelligence, International Journal of business and social science, 8(6), 6-15.
  • Carpintero, H. (2012). Ética y psicología. La Declaración de Principios Eticos para Psicólogos, Anales de la Real Academia de Ciencias Morales y Políticas, 64(89), 93-125.
  • Carpintero, H. (2017). La psicología aplicada como modelo teórico. En Academia de Psicología de España (Ed.). Psicología para un mundo sostenible, (pp. 13-33). Madrid: Pirámide,
  • Gardner, H. (1994). Estructura de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples, México: Fondo de Cultura Económica.
  • Garfield, E. (1979). Citation indexing: its theory and application in science, technology and humanities. New York: Wiley.
  • Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Madrid: Kairós.
  • Kuhn, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas, México, Fondo de Cultura económica.
  • Leuner, B. (1966). Emotionale Intelligenz und Emanzipation, en Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 15, 196-203.
  • Mayer, J. D. (2006). La inteligencia emocional. <factorhumano.org/attachments_secure/article/8301/IE_cast.pdf>
  • Mayer, J. D., Panter, A. T., & Caruso, D. R. (2012). Does Personal Intelligence Exist? Evidence from a New Ability-Based Measure. Journal of Personality Assessment, 94(2), 124-140.
  • Mayer, J. D., Roberts, R. D., & Barsade, S.G., (2008) Human abilities: Emotional intelligence, Annual Review of Psychology, 59, 507-536.
  • Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for Educators. New York: Basic Books.
  • Merton, R. K. (1979). Prologue, to Garfield, E., op. cit.
  • Petrides, K. V., & Furnham, A. (2001) Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European journal of personality, 15, 425-448.
  • Perloff, R. (1997). Daniel Goleman’s Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ? The Psychologist-Manager Journal, 1(1), 21-22.
  • Price, D. J. de Solla (1973). Hacia una ciencia de la ciencia. Barcelona: Ariel.
  • Salovey, P. & Mayer J. D., (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
  • Thorndike, R. L., & Stein, S. (1937). An evaluation of the attempts to measure social intelligence, Psychological Bulletin, 34, 275-284.
  • Vila, J. (2017). Emoción y supervivencia: entre el corazón y el cerebro, en Psicología para un mundo sostenible (Ed.), Psicología para un mundo sostenible, (pp. 57-80). Madrid: Pirámide.
  • Wechsler, D. (1940). Non-intellective factors in general intelligence. Psychological Bulletin, 37, 444-445.