Hacia una mejor enseñanza de la formulación de preguntaslecciones de la IA en casos de malentendidos comunicativos

  1. Mateo Girona, María Teresa 1
  2. Fernández Martín, Patricia 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revista:
Lenguaje y textos

ISSN: 1133-4770 2530-0075

Ano de publicación: 2024

Número: 58

Páxinas: 63-74

Tipo: Artigo

DOI: 10.4995/LYT.2024.20764 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Lenguaje y textos

Resumo

The case study has been used in linguistic education as a tool to foster a reflective and critical analysis of misunderstandings that occur in everyday situations; however, the question formulation phase has hardly been researched. The aim of this paper is to explore how artificial intelligence (AI) can support the teaching of question formulation for cases of communicative misunderstanding. A comparative analysis is conducted of questions formulated by students and by ChatGPT in twenty-four cases of misunderstandings of the four linguistic-pragmatic levels. A mixed methodology is used to quantify the data and analyze patterns in the questions formulated by students and ChatGPT. The results show that the AI tool asks questions at a higher cognitive level, according to Bloom's taxonomy. Among the conclusions, this study shows that the ChatGPT language model tool can be used to improve teaching questioning. Thus, the findings can be valuable to develop teaching strategies that qualify students' reasoning, instead of seeing this human intellectual capacity run over by the power of the machine in the educational environment.

Referencias bibliográficas

  • ARIAS-GUNDÍN, O., FIDALGO, R., y GARCÍA, J.-N. (2008). El desarrollo de las competencias transversales en magisterio mediante el aprendizaje basado en problemas y el método de caso. Revista de Investigación Educativa. 26(2): 431-444. Disponible en https://revistas.um.es/rie/article/view/94011
  • BARAK, M., AND YUAN, S. R. (2021). A cultural perspective to project-based learning and the cultivation of innovative thinking. Think. Ski. Creat. 39:100766. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100766
  • BARAK, M., WATTED, A., AND HAICK, H. (2020). Establishing the validity and reliability of a modified tool for assessing innovative thinking of engineering students. Assess. Eval. High. Educ. 45, 212-223. https://doi.org/10.1080/02602938.2019.1620680
  • BARNES, L. B. CHRISTENSEN, C. R., Y HANSEN, A. J. (1994a). Teaching with Cases at the Harvard Business School. In: Barnes, L. B.; Christensen, C. R.; Hansen, A. J. (Eds.). Teaching and the Case Method. Harvard: Harvard Business School Press, 34-68.
  • BARNES, L. B., CHRISTENSEN, C. R., Y HANSEN, A. J. (1994b). Student Learning Beyond the Classroom: Implications for a Discussion Methods Teacher. In: BARNES, L. B., CHRISTENSEN, C. R., HANSEN, A. J. (Eds.). Teaching and the Case Method. Harvard: Harvard Business School Press, 304-311.
  • BLOOM, B. (1956) Taxonomy of Educational Objective. Ed David McKay Co.
  • CERVILLA GARZÓN, M.ª D. (2010). Resolución individual de casos prácticos. En SÁNCHEZ GONZÁLEZ, M.ª P. (Coord.). Técnicas docentes y sistemas de Evaluación en Educación Superior (pp. 87-90), Madrid: Narcea.
  • DE LA HERRÁN, A., PAREDES, J. (2013). Técnicas de enseñanza. Madrid: Síntesis.
  • DYER, J., GREGERSEN, H., AND CHRISTENSEN, C. M. (2019). Innovator's DNA, updated, with a new preface: Mastering the five skills of disruptive innovators. Brighton: Harvard Business Review Press.
  • FALCÓ BOUDET, J. Mª (2023). Otra evaluación es necesaria. Guía para hacerla posible. Madrid: CCS.
  • FERNÁNDEZ MARTÍN, P. (2021a). "Propuesta didáctica: metodologías activas para la (meta)enseñanza de la lengua española en la universidad", Linguarum Arena, 12, 159-184. https://ojs.letras.up.pt/index.php/LinguarumArena/article/view/11046/10105 https://doi.org/10.21747/1647-8770/are12v2
  • FERNÁNDEZ MARTÍN, P. (2021b). El estudio de casos como método para enseñar lengua: un ejemplo para Magisterio. In: GÁZQUEZ LINARES, J. J., MOLERO JURADO, M.ª DEL M., MARTOS MARTÍNEZ, Á., BARRAGÁN MARTÍN, A. B., SIMÓN MÁRQUEZ, M.ª DEL M., SISTO, M.; DEL PINO SALVADOR, R. Mª, TORTOSA MARTÍNEZ, B. M.ª (Coords.). Investigación en el ámbito escolar. Nuevas realidades en un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas. Madrid: Dykinson, 329-340.
  • FERNÁNDEZ MARTÍN, P. (2021c). "Cuando habla el corazón. Enseñando Didáctica de la Lengua Española mediante un estudio de casos prácticos". En PAREDES OTERO, G., Y SÁNCHEZ-GEY VALENZUELA, N. (coords.): De la filosofía digital a la sociedad del video-juego. Literatura, pensamiento y gamificación en la era de las redes sociales, Madrid: Dykinson, 1066-1090. https://idus.us.es/handle/11441/125897
  • OLIVER RAMÍREZ, N. M. (2018). Inteligencia Artificial: Ficción, realidad y… sueños. Madrid: Ed. Real Academia de Ingeniería. ISBN: 978-84-95662-64-4
  • POWELL FRANCO, A. L.; GARCÍA ÁLVAREZ, C. (2006). Enseñando psicología con técnicas didácticas avanzadas: el método de casos y el de aprendizaje basado en problemas. Enseñanza e Investigación en Psicología. 11(2): 227-238 Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29211202.
  • ROSKER, E. J. (2006). El método de casos como herramienta transformadora de la sociedad. Revista Universidad y Empresa. 5(11): 109-122. Disponible en https://ssrn.com/abstract=1508729
  • ROTHSTEIN, D., AND SANTANA, L. (2017). Make just one change: teach students to ask their own questions. Cambridge: Harvard Education Press.
  • RUSSELL, S. J., Y NORVIG, P. (2021). Artificial intelligence: a modern approach. Fourth edition. Hoboken: Pearson.
  • SALMON, A. K., AND BARRERA, M. X. (2021). Intentional questioning to promote thinking and learning. Think. Ski. Creat. 40:100822. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100822
  • SANTIAGO YLARRI, J. (2012). La clase expositiva sigue teniendo algo que decir: no siempre es conveniente el método de casos. Academia: revista sobre enseñanza del derecho de Buenos Aires. 20: 219-243. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4257313.pdf
  • SHODELL, M. (1995). The question-driven classroom: student questions as course curriculum in biology. Am. Biol. Teach. 57, 278-281. https://doi.org/10.2307/4449992
  • WASSERMANN, S. (1994). El estudio de casos como método de enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu.