Photovoice y pedagogía crítica: una experiencia educativa aplicada a las violencias de género

  1. Esther Luna
  2. María José Rubio Martín
  3. Aloe Cubero
Revista:
REIRE: revista d'innovació i recerca en educació

ISSN: 2013-2255

Any de publicació: 2024

Volum: 17

Número: 1

Pàgines: 1-18

Tipus: Article

Altres publicacions en: REIRE: revista d'innovació i recerca en educació

Resum

INTRODUCCIÓ.En aquest article es pretén mostrar la utilitat de la fotoveu com a estratègia didàctica per al desenvolupament dels plantejaments de la pedagogia crítica en educació superior. Per això, presentem una experiència de recerca educativa aplicada a la qüestió de les violències de gènere realitzada amb estudiants de dues universitats espanyoles (Universitat Complutense de Madrid i Universitat de Barcelona).MÈTODE.Aquesta experiència es va dur a terme a través d’un enfocament qualitatiu. Es van fer dotze sessions grupals en les quals es va implementar la fotoveu. Per recollir i analitzar la informació es va aplicar un registre d’observació i es va fer una anàlisi de contingut. RESULTATS.Els resultats assenyalen els principals elements pedagògics que aporta la fotoveu per a una conscienciació crítica sobre les violències de gènere pel que fa al rol de docent i el rol d’alumnat. DISCUSSIÓ.Considerem que aquestes aportacions serveixen per avançar en el desenvolupament de propostes metodològiques i educatives que contribueixin al canvi i a la transformació social

Referències bibliogràfiques

  • Biglia, B. (2015). Aclarando términos: el paradigma de las violencias de género. En B. Biglia y E. Jiménez (coords.), Jóvenes, género y violencias: hagamos nuestra la prevención (pp. 21-29). Universitat Rovira i Virgili. https://doi.org/kwng
  • Borges-Cancel, M. T., y Colón-Colón, M. (2014). El uso de Photovoice como herramienta pedagógica para promover procesos de apoderamiento, participación, movilización y acción social en los estudiantes [Comunicación]. Sexto Simposio Internacional de Estudios Generales Potencialidades de los Estudios Generales en una sociedad globalizada, Universidad Simón Bolívar (Caracas, Venezuela).
  • Britzman, D. (2016). ¿Hay una pedagogía queer? O, no leas tan recto. Revista de Educación, 7(9), 13-34.
  • Burt, M. (1980). Cultural myths and supports for rape. Journal of Personality and Social Psychology, 38, 217-230. https://doi.org/b9j778
  • Fernández, L. (2006). Com analitzar dades qualitatives? Butlletí LaRecerca, 7, 1-13. https://tinyurl.com/ycczjb7t
  • Fernández-Pacheco Sáez, J. L., Rasskin-Gutman, I., Marques, E., y Yoshihama, M. (2022). (Digital) PhotoVoice y su papel en el Desarrollo Comunitario y la construcción de la identidad colectiva: hacia una ciudadanía crítica y participativa a través de la educación. Research in Education and Learning Innovation Archives, 28, 77-93. https://doi.org/kwnh
  • Freire, P. (1973). Education for critical consciousness. Seabury Press.
  • Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza. Siglo XXI Editores.
  • González-García, V. (2014). Innovar en docencia universitaria: algunos enfoques pedagógicos. InterSedes: Revista de las Sedes Regionales, XV(31), 51-68. https://doi.org/kwnj
  • Luna, E., y Rubio-Martín, M. J. (2022). The contribution of critical pedagogy to feminist research on sexual violence. Social Sciences, 11(8), 328. https://doi.org/kwnk
  • Malka, M. (2020). Photo-voices from the classroom: photovoice as a creative learning methodology in social work education. Social Work Education, 41(1), 4-20. https://doi.org/gm9d9p
  • Martínez-Guzmán, A., Prado-Meza, C. M., Tapia, C., y Tapia, A. (2018). Una relectura de fotovoz como herramienta metodológica para la investigación social participativa desde una perspectiva feminista. EMPIRIA. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 41, 157-185. https://doi.org/kwnm
  • Ordóñez, J. (2002). Pedagogía crítica y educación superior. Revista Educación, 26(2), 185-196. https://doi.org/kwnn
  • Papouli, E. (2019). Diversity dolls: A creative teaching method for encouraging social work students to develop empathy and understanding for vulnerable populations. Social Work Education, 38(2), 241-260. https://doi.org/kwnp
  • Parrilla, A., Raposo-Rivas, M., Martínez-Figueira, E., y Doval, M. I. (2017). Materiales didácticos para todos: el carácter inclusivo de fotovoz. Educatio Siglo XXI, 35(3 Nov-Feb1), 17-38. https://doi.org/kwnq
  • Snyder, R. C. (2008). What is third-wave feminism? A new directions essay. Signs: Journal of Women in Culture and Society, 34(1), 175-196. https://doi.org/bc54mr
  • Solano, M. C., Siles, J., Noreña, A. L., Fernández, M. A., Pazos, J. M., Peña, A., Domenech, N., y Andina, E. (2020). La utilización de la Dramatización y el photovoice ante la violencia de género. Una simbiosis para la pedagogía de los cuidados. Memorias del Programa de Redes-I3CE de calidad, innovación e investigación en docencia universitaria, 1379-1386.
  • Tedesco, J. C. (2007). Los pilares de la educación del futuro. Revista Iberoamericana de Educación, 43(5), 1-4. https://doi.org/kwnr
  • Wang, C. C. (1999). Photovoice: a participatory action research strategy applied to women’s health. Journal of Women’s Health, 8(2), 185-192. https://doi.org/bqjz4x
  • Wang, C. C., y Burris, M. A. (1994). Empowerment through photo novella: Portraits of participation. Health Education Quarterly, 21(2), 171-186. https://doi.org/dmh3v7
  • Wang, C. C., y Burris, M. A. (1997). Photovoice: Concept, methodology, and use for participatory needs assessment. Health Education & Behavior, 24(3), 369. https://doi.org/bmnb92
  • William, R. (1976). Blaming the victim. Pantheon Books.