¿Señora con abrigo de visón o freaky blanquecino?El Invisible Museum Project Desplazando el concepto pedagogías invisibles hacia los museos de artes visuales

  1. María Acaso
  2. Noelia Antúnez
  3. Clara Megías
Journal:
Arte y políticas de identidad

ISSN: 1889-979X

Year of publication: 2011

Issue: 5

Pages: 61-80

Type: Article

More publications in: Arte y políticas de identidad

Abstract

This paper talks about three concepts: the invisible pedagogies concept (and its evolution from the hidden curriculum concept), the address concept and the performativity concept. In these three cases, these terms are uprooted from other research fields and planted in pedagogy and, in specifically, in the museums of visual arts education. In the second part we present the research project that is born from the three previous concepts, known as the Invisible Museum Project, and the objectives obtained in five museums: Tate Modern, Thyssen, LABoral, Matadero and New Museum

Bibliographic References

  • Acaso, M. (2011a). Una educación sin cuerpo y sin órganos. En M. Acaso, M. (Ed.) Didáctica de las artes y la cultura visual (pp. 35-60). Madrid: Akal.
  • Acaso, M. (Ed.) (2011b). Perspectivas. Situación actual de la educación en los museos de artes visuales. Barcelona: Ariel.
  • Acaso, M. (2011b). Del paradigma modernista al posmuseo: seis retos a partir del giro educativo (¿Lo intentamos?). En Acaso, M. (Ed.) Perspectivas. Situación actual de la educación en los museos de artes visuales (pp. 36-43). Barcelona: Ariel.
  • Acaso, M. (2010). Conversando con María Acaso. En VVAA. Conversaciones. Un recurso para estudiantes y educadores (pp. 28-29). Murcia: Manifesta 8
  • Acaso, M. (2009). The museum as a platform for the transformation of toxic pedagogy. Nontoxic educational models for a postmodern society. Presentations and communications of the I International Congress: Museums in the education: training museum educators (pp. 474-486). Madrid: Fundación Thyssen.
  • Acaso, M. (2009). La educación artística no son manualidades. Madrid: Catarata.
  • Acaso, M. y Antúnez, N. (2008). Blancanitos y las siete Enanieves. Sistemas de investigación actuales en educación y museos. en Huerta, R. y de la Calle, R. Mentes sensibles. Investigar en educación y museos. (pp. 47-62). Valencia: PUV.
  • Acaso, M. en Calaf, R. Fontal, O. y Valle, R. (2007). ¿Por qué a la educación artística no les gustan los museos? Repensando los problemas actuales de la educación artística en las instituciones culturales”. Museos de Arte y Educación. Construir patrimonios desde la diversidad. (p. 75-81). Gijón: Trea.
  • Acaso, M. & Nuere, S. (2005). El currículum oculto visual: aprender a obedecer a través de la imagen. Arte, individuo y sociedad, 17, 207-220.
  • Apple, M. (1980). The other side of the hidden curriculum: correspondence theories and the labor process. Journal of Education, 162 (1), 47-66.
  • Arriaga, A. y Aguirre, I. (2012). Concepts of art and interpretation in interviews with educators from Tate Britain. International Journal of Art and Design Education. (Aceptado. Pendiente de publicación)
  • Arriaga, A. (2011). Desarrollo del rol educativo del museo: narrativas y tendencias educativas. Revista Digital do LAV, Vol. 7. No.4, pp. 1-23.
  • Baker, M. Ng-He, C. & Acaso, M. (2008). Reflection on the role of artists: a case study on the hidden visual curriculum of the School of the Art Institute of Chicago. Teacher Artist Journal 6 (4), 290-297.
  • Bergenhenegouwen, G. (1987). Hidden curriculum in the university. Higher Education, 16, 535-543.
  • Butler, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
  • Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Madrid: Akal.
  • Gair, M. & Mullins, G. (2001). Hiding in plain sight. In Margolis, E. (Ed.) The hidden curriculum in higher education. (pp. 27-28). New York: Routledge.
  • Giroux, H. & Purpeli, D. (Eds.). (1982). The hidden curriculum and moral education: deception or discovery? Berkeley: McCutchan.
  • Gehrke, N. J. (1979). Rituals of the hidden curriculum. In K. Yamomoto (Ed.) Children in time and space. New York: Teachers College Press, pp. 103-127.
  • Giroux, H. & Penna, A. (1982). Social education in the classroom: the dynamics of the hidden curriculum. In Giroux, H. & Purpel, D. (Eds.) The hidden curriculum and moral education: deception or discovery? (pp. 100-121). Berkeley: McCutchan.
  • Jackson, P. (1968). Life in classrooms. New York: Teachers College Press.
  • Margolis, E. & Romero, M. (1998). The department is very male, very white, very old, and very conservative: the functioning of the hidden curriculum in graduate departments. The Harvard Educational Review, 68(1): 1-32.
  • Margolis, E. Soldatenko, M. Acker, S. & Gair, M. (2001). The hidden curriculum in higher education. New York. Routledge.
  • Margolis, E. Soldatenko, M. Acker, S. & Gair, M. (2001). Peekaboo: hiding and outing the curriculum. In Margolis, E. (Ed.) The hidden curriculum in higher education. New York: Routledge, pp. 1-19.
  • Martin, J. (1982). What should we do with a hidden curriculum when we find one? In Giroux, H. & Purpel, D. (Eds.) The hidden curriculum and moral education: deception or discovery? (pp. 23-142). Berkeley: McCutchan,
  • Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa, síntesis conceptual. Revista IPSII 1, 9, pp. 123-146.
  • Padró, C. en Semedo, A y Texiera Lopes, J. (eds). Educación en museos: representaciones y discursos. Museos, representaciones y discursos. Oporto: Afrontamento, 30-45, 2006
  • Padró, C. en Lorente, J.P y Alamazán, D. (eds). La museología crítica como una forma de reflexionar sobre los museos como zonas de conflicto e intercambio. Museología crítica y arte contemporáneo. Universidad de Zaragoza: Zaragoza, 140-160, 2003
  • Pink, S. Kurti, L. & Alfonso, A. I. (Eds.) (2004). Working images: visual research and representation in ethnography. London: Routledge.
  • Reinharz, S. (1992). Feminist methods in social research. New York: Oxford University Press.
  • Ristock, J. & Pennell, J. (1996). Community research as empowerment: feminist links, postmodern interruptions. New York: Oxford University Press.
  • Torres, J. (1995). El currículum oculto. Madrid: Morata.
  • Yudice, G. (2002). El recurso de la cultura. Barcelona: Gedisa.