La percepción de la publicidad entre los inmigrantes latinosAnálisis exploratorio de sus opiniones y de la publicidad gráfica en medios especializados

  1. López Vázquez, Belén
  2. Sebastián Morillas, Ana
  3. Villagra García, Nuria
  4. Carcelén García, Sonia
Journal:
aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

ISSN: 1889-7304

Year of publication: 2010

Issue: 1

Pages: 50-71

Type: Article

DOI: 10.7263/ADRESIC-001-03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: aDResearch: Revista Internacional de Investigación en Comunicación

Abstract

The continuous arrival of citizens from different nationalities to Spain in the last years has supposed a phenomenon of enormous impact in our country. The development of this study was conducted through qualitative research with eight focus groups composed of latin immigrants segmented by gender, age and period of residence in the Madrid Region, where we studied their perceptions about advertising. Moreover, it was a descriptive study of the various campaigns graphics inserted in the press, in order to know the sectors and brands are targeted to this audience, and analyzing the main characteristics of this advertisement. The immigrants interviewed point out the usefulness of informative advertising as it helps them in the process of making purchasing decisions. Also, emotional advertising messages stand out as they are, on occasion, according to the interviewees, excessively nostalgic. One of the most important results obtained from the research was, after comparing the information gotten from the spanish campaigns aimed at latin immigrants along with the opinion of those interviewed, to verify that most of graphic advertising adapts to what this public requires in advertising messages.

Bibliographic References

  • Asociación para el Conocimiento de la Población Inmigrante ACPI (2008). Estudio de medios para inmigrantes -EMI, www.acpi-emi.com/emi
  • Balandrón, A.J. (2009). Consumo y publicidad para inmigrantes. Claves para dirigirse a un mercado emergente. La Coruña: Netbiblo.
  • Cardoso, J., De Francisco, J.A., y Fernández, V. (2007). Las demandas informativas de los inmigrantes latinoamericanos en la Comunidad de Madrid. Doxa Comunicación, nº 5, pp. 99-120.
  • Consejería de Inmigración y Cooperación de la Comunidad de Madrid (2009). Informe de la Población Extranjera empadronada en la Comunidad de Madrid Junio 2009, www.madrid.org
  • Consejería de Inmigración y Cooperación de la Comunidad de Madrid (2009). Informe de la población extranjera empadronada en la Comunidad de Madrid Enero 2009, www.madrid.org
  • El Publicista (2008). Inmigrantes: Medios para conseguir el impacto. El Publicista, nº 183, pp.32-34.
  • Instituto Nacional de Estadística (2008). Informe del Padrón Municipal enero 2008, www.ine.es
  • Instituto Nacional de Estadística (2008). Estadística de variaciones residenciales, www.ine.es
  • Martínez Pastor, E. (2007). Campañas publicitarias para ciudadanos inmigrantes. En VVAA. La publicidad se acerca a la inmigración. Salamanca: Realidades Sociales y de la Comunicación, pp. 105-125.
  • Martínez Pastor, E., y Vizcaíno-Laorga, R. (2008). Publicidad institucional como fenómeno integrador ante la inmigración en España: régimen jurídico. En Revista Latina de Comunicación Social, nº 63, 2008, Universidad de La Laguna, pp. 90-98.
  • Ministerio de Trabajo e Inmigración (2009). Informe de Inmigración y Mercado de Trabajo. www.mtin.es. Observatorio de Inmigración y Cooperación, 2009.
  • Rey, J. (2008): Publicidad e inmigración. Nuevas estrategias para un nuevo target, Telos Cuadernos de Comunicación e Innovación, nº 76, pp.133-141.
  • Ríos, A. (2007): Inmigración y medios de comunicación. Los latinoamericanos impulsan los mercados editorial y audiovisual de España, Telos Cuadernos de Comunicación e Innovación, nº 71, pp. 108-111.
  • VV.AA. (2007/2008): II Anuario de la Comunicación del inmigrante en España, Madrid: Etnia Comunicación