Archivos documentales en publicidadCentro Documental para la Conservación del Patrimonio Publicitario Español (Publidocnet)

  1. Juan Carlos Marcos Recio 1
  2. Juan Miguel Sánchez Vigil 1
  3. María Olivera Zaldua 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid, España
Journal:
BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

ISSN: 1575-5886

Year of publication: 2015

Issue: 34

Type: Article

More publications in: BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentació

Abstract

A documentary model for advertising has to promote and conserve advertising heritage with all the instruments at its disposal. Publidocnet, Centro Documental para la Conservación del Patrimonio Publicitario Español, is a centre for conserving documentary heritage in advertising in which students, researchers and professionals study different aspects of the industry, including the analysis of promotional campaigns and commercials, audio branding, campaign images and technical profiles—all through practical examples of creative advertising. Because its mission is to conserve documentary heritage in advertising the centre is able to maintain a series of informal agreements with advertising companies who donate their materials for study purposes. The materials themselves include graphics and text in different media. - See more at: http://bid.ub.edu/es/34/marcos.htm#sthash.mG5boL2Z.dpuf

Bibliographic References

  • Alcolado Santos, J.; Marcos Recio, J. C. (2011). "Educational websites in virtual campus for higher education: the model of Publidocnet.com". International conference: ITC for inclusive learning: the way forward: Florence, 10-11 November 2011. Ahtens, Greece: Euracademy Association, p. 183-189. <https://eruralnetconference.files.wordpress.com/2011/11/proceedings-final-print.pdf>. [Consulta: 20/02/2015].
  • Borrás Barris, B. (2005). "El documentalista en una agència de publicitat". Ítem: revista de biblioteconomia i documentació, núm. 39(gen.-abr.), p. 47-52. <http://www.raco.cat/index.php/Item/article/view/22635/40758 (http://www.raco.cat/index.php/Item/article/view/22635/40758) >. [Consulta: 20/01/2015].
  • De La Cuadra De Colmenares, E.; López De Solís, I.; Nuño Moral, M. V. (2014). "Uso de imágenes de archivo en publicidad audiovisual: estudio de casos". El profesional de la información, v. 23, n. o 1(ene.-feb.), p. 26-35.
  • Marcos Recio, J. C. (2013). "Patrimonio publicitario". En: Marcos Recio, J. C. Gestión del patrimonio audiovisual en medios de comunicación. Madrid: Síntesis, p. 131-175.
  • - (2012). "Conservar el patrimonio publicitario, tarea de todos". Anuncios: semanario de publicidad y marketing, n. o 1.409, p. 8. <http://opinion. anuncios.com/2012/03/conservar-el-patrimonio-publicitario-tarea-de-todos-por-juan-carlos-marcos.html (http://opinion. anuncios.com/2012/03/conservar-el-patrimonio-publicitario-tarea-de-todos-por-juan-carlos-marcos.html) >. [Consulta: 04/03/2014].
  • - (2010). "Técnicas bibliográficas para el análisis documental en publicidad: una propuesta básica". En: Andrés del Campo, S. de (coord.). Otros fines de la publicidad. Sevilla: Comunicación Social, p. 175-206.
  • - (2005). "PubliDocNet, una fuente de información en línea para la publicidad y la educación". Scire, vol. 11, n. o 2(sep.-dic.), p. 99-117. <http://ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/1523/1501 (http://ibersid.eu/ojs/index.php/scire/article/view/1523/1501) >. [Consulta: 20/01/2015].
  • - (2003). "Estratègies documentals a les agències de publicitat. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, núm. 11 (des.). <http://bid.ub.edu/11marco1.htm (http://bid.ub.edu/11marco1.htm) >. [Consulta: 28/03/2014].
  • Marcos Recio, J. C.; Alcolado Santos, J. (2013). Publidocnet. Recursos para la formación virtual a través de los medios de comunicación. Madrid: Fragua.
  • Marcos Recio, J. C.; Sánchez Vigil, J. M.; Olivera Zaldua, M. (2013). "Actors principals de la publicitat: conservar el patrimoni en els centres de documentació i museus". BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, núm. 30 (juny). <http://bid.ub.edu/30/marcos.htm (http://bid.ub.edu/30/marcos.htm) >. [Consulta: 20/01/2015].
  • - (2011). "Uso en publicidad de las fotografías de los bancos de imágenes en España". El profesional de la información, v. 20, n. o 4 (jul.-ago.) p. 384-391.
  • - (2010). "Modelos de gestión documental en las agencias de publicidad". El profesional de la información, v. 19, n. o 2(mar.-abr.), p. 175-183. <http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2010/marzo/08.pdf (http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2010/marzo/08.pdf) >. [Consulta: 20/01/2015].
  • Zabala-Vázquez, J.; Sánchez-Galán, M. B. (2014). "Documentos publicitarios en archivos fílmicos: importancia, escenario actual y dificultad de análisis". El profesional de la información, vol. 23, n. o 1(ene.-feb.), p. 36-43.