Periodismo en el Smartphonemonetización de aplicaciones para medios de comunicación

  1. Peinado Miguel, Fernando 1
  2. Mateos Abarca, Juan Pablo 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Icono14

ISSN: 1697-8293

Ano de publicación: 2016

Título do exemplar: Digital Economy and its impact in the Media

Volume: 14

Número: 2

Tipo: Artigo

DOI: 10.7195/RI14.V14I2.974 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Icono14

Resumo

The road to new technologies and digital systems of transmission of the message produce unpublished business channels to support the media management current. And the printed media can benefit since they can find greater advantages in this new channel of increasing consumption: mobile greater advantages in this new channel of increasing consumption: mobile applications. The modern editor coexists with these new technologies, scheduled or native applications on web languages that offer multiple possibilities of loyalty, monetization, distribution and synergies with the channels already considered classics. The study of apps to generate revenue in the media can be the new contextual paradigm of the Periodismo and establish the key factors for a better profitability of the participants this industry, increasingly weakened financially and business by the accelerated arrival of technology in publishing groups accustomed to changes of slow evolution.

Referencias bibliográficas

  • Andueza López, M. & Pérez Arozamena, R. (2014). El móvil como herramienta para el perfil del nuevo periodista. Historia Y Comunicación Social, 19, 591-602. DOI:10.5209/rev_HICS.2014.v19.44987
  • Aguado, G. & García, A. (2014). Factores determinantes en la eficacia del Viral Mobile Marketing. Pensar la Publicidad, Vol. 8 (2) 167-181 DOI:10.5209/rev_PEPU.2014.v8.n2.50732
  • Aguado, J. M. & Martínez, I. (2010). Construyendo la cuarta pantalla. Percepciones de los actores productivos del sector de las comunicaciones móviles. Telos, 83.
  • Palacios, L. (2015). Informe anual de la profesión periodística, 2015. Madrid, APM.
  • Campos-Freire, F. (2010). Los nuevos modelos de gestión de las empresas mediáticas. Estudios sobre el mensaje periodístico, Nº 16, 13-30.
  • Canavilhas, J. (2009) Contenidos informativos para móviles: estudio de aplicaciones para iPhone. Revista Textual & Visual Media, 2, 61-80.
  • Cañabate, A., Causi, A., Sabaté, F. & Consolación, C. (2009). El estado del arte de las estrategias de promoción de Marketing Móvil, en 3rd International Conference on Industrial Engineering and Industrial Management XIII Congreso de Ingeniería de Organización Barcelona-Terrassa, September 2nd-4th 2009
  • Costa-Sánchez, C. (2014). Las singularidades del medio móvil: Integración multimedia, personalización, geolocalización y participación. Estudio de su presencia en las apps de la prensa española. Palabra - Clave, 17(3), 672-694. DOI:10.5294/pacla.2014.17.3.5
  • Costa Sánchez, C. (2013). Prensa en el Smartpho¬ne. Modelos aplicados en los diarios españoles y necesidades de desarrollo. Icono 14, Vol. 11 (2), 07-30. DOI: 10.7195/ri14.v11i2.591
  • Díaz – Noci. J. (2010). Medios de comunicación en Internet: algunas tendencias. El profesional de la Información, Nº 19 (6): 561-567.
  • DOI: 10.3145/epi.2010.nov.01
  • Ditendria (2015) Informe Mobile en España y en el Mundo 2015 http://www.ditrendia.es/wp-content/uploads/2015/07/Ditrendia-Informe-Mobile-en-Espa%C3%B1a-y-en-el-Mundo-2015.pdf
  • Fidalgo, A., Serrano Tellería, A., Carvalheiro, JR., Canavilhas, J. & Correia, JC. (2013.) El ser humano como portal de comunicación: La construcción del perfil en el teléfono móvil. Revista Latina de Comunicación Social, 68, DOI: 10.4185/RLCS-2013-989
  • Fombona Cadavieco, J. (2013). La interactividad de los dispositivos móviles geolocalizados, una nueva relación entre personas y cosas. Historia y Comunicación Social, Vol. 18 Nº Especial Octubre, 777-788.
  • DOI: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.44007
  • Goyanes Martínez, M. (2013). Estrategias y modelos de negocio: aclaración de conceptos y terminología de la prensa en Internet. Estudios sobre el mensaje periodístico. Vol. 19, Núm. 1, 419- 431.
  • Larrañaga Rubio, J. (2010). Economía de los contenidos online: periódicos online y ebooks. Revista Icono14 [en línea] 1 de Julio de 2010, Año 8 (2) 1-37. DOI: 10.7195/ri14.v8i2.266
  • Lucas- Marín, A., García Galera, C. & Ruiz San Roman, JA. (1999). Sociología de la comunicación. Madrid: Editorial Trotta.
  • Melendo Rodríguez-Carmona, L. (2011). Claves para valorar el Marketing móvil. Revista de Comunicación Vivat Academia nº 117E, 51-62.
  • Navarro Güere, H. & Lisboa Neves, A. (2012). mPeriodismo. Introducción a las apps de noticias para dispositivos móviles. Congreso Internacional AE-IC Comunicación y Desarrollo en la Era Digital. Tarragona, 18-20 enero de 2012.
  • Niño González, J. I. (2013). La importancia del teléfono móvil para la comunicación publicitaria. Histo¬ria y Comunicación Social. Vol. 18 Nº Especial Octubre -581-590.
  • Pérez, O. (2012) El Valor del Juego. “Ludificación” en la narrativa audiovisual contemporánea. TELOS nº 93 - 23-34
  • Pérez-Serrano, MJ., Rodríguez-Barba, D. & Rodríguez-
  • Pallares, M (2015). Mercado de la Comunicación y estudiantes de Periodismo. Estructura de la demanda de perfiles profesionales. Revista Latina de Comunicación Social, 70, 209 a 229. DOI: 10.4185/RLCS-2015-1043
  • Rodríguez Pallares, M.; Rodríguez Barba, D. & Pérez Serrano, MJ. (2015). Percepciones profesionales y motivaciones para el acceso a la formación periodística. El caso de los estudiantes de Periodismo de la UCM. Fonseca, Journal of Communication, nº11 (Julio – Diciembre de 2015), 310-331.
  • Rodríguez Torrico, P., San Martin Gutiérrez, S. &San José Cabezudo, R. (2012). Múltiples formas para segmentar el mercado de compradores online y móvil. Cuadernos De Estudios Empresariales, 22, 99-128.
  • Román Coy, D. y García Medina, I. (2013). Los factores clave del éxito de las promociones realizadas con dispositivos móviles de última generación: Un análisis teórico. Pensar La Publicidad, 7 (1), 189-202.
  • Sanz-Blas, S., Martí-Parreño, J. & Ruíz-Mafé, C. (2012) Aplicaciones publicitarias para móvil: Conocimiento, actitudes, motivos de uso y valoración por parte de los adolescentes españoles. Pensar La Publicidad, 6 (1), 255-270. DOI: 10.5209/rev_PEPU.2012.v6.n1.38665
  • Schiffman, L.G. & Kanuk, L.L. (2004). Consumer Behavior (8) Editorial: Nueva Jersey, Prentice Hall, Upper Saddle River
  • Vizer, Eduardo Andrés (2011). El sujeto móvil de la aldea global. Tendencias en la sociedad mediatizada. Mediaciones Sociales. Revista de Ciencias Sociales y de la Comunicación, nº 8, pp. 21-43.
  • DOI:10.5209/rev_MESO.2011.n8.2