Transparencia en las instituciones de educación superior en Colombia

  1. Elias Said-Hung 1
  2. María-Pilar Cousido-González 2
  3. Inmaculada Berlanga-Fernández 1
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

  2. 2 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revue:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Année de publication: 2018

Titre de la publication: Información personal y datos masivos

Volumen: 27

Número: 1

Pages: 162-171

Type: Article

DOI: 10.3145/EPI.2018.ENE.15 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: El profesional de la información

Résumé

The level of transparency in higher education institutions in Colombia two years after the enactment of the Law 1712/2014 on Transparency and the right of access to public information in that country is analyzed. The study includes a sample of 197 public and private higher education institutions registered in the National Higher Education Information System of the Colombian Ministry of National Education in May 2015. Data observed on the websites of these institutions show a context where levels of formal and substantive transparency are low and no significant progress. The results reveal difficulties in the effective application of concepts and processes related to cyberculture.

Références bibliographiques

  • Anderson, Janna-Quitney; Boyles, Jan-Lauren; Rainie, Lee (2012). The future impact of the internet on higher education: Experts expect more efficient collaborative environments and new grading schemes; they worry about massive online courses, the shift away from on-campus life. Pew Internet & American Life Project. http://www.pewinternet.org/files/old-media/Files/ Reports/2012/PIP_Future_of_Higher_Ed.pdf
  • Bates, Jo (2012). Open data movement redux: tribes and contradictions. http://goo.gl/Wqbbk
  • Bernal, Natasha (2012). “Open data, mejor que big data para generar beneficios a empresas”. TICbeat, 24 agosto. http://www.ticbeat.com/innovacion/open-data-mejor-bigdata
  • Connaway, Lynn-Silipigni (2014). “¿Cuál es el sentido de las bibliotecas? Un llamamiento para una evaluación centrada en el uso”. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, n. 32. https://doi.org/10.1344/BiD2014.32.4
  • Downes, Stephen (2001). “Learning objects: Resources for distance education worldwide”. The international review of research in open and distributed learning, v. 2, n. 1. http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/32/378
  • España (2013). “Ley 19/2013, de 9 de diciembre, de transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno”. BOE, n. 295, 10 de diciembre. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2013-12887
  • Farrell, Henry (2012). “Trish, Reiner and the politics of open data”. Crooked timber open data, pp. 30-34. http://crookedtimber.org/2012/07/04/trish-reiner-and-thepolitics-of-open-data
  • Ferrer-Sapena, Antonia; Sánchez-Pérez, Enrique (2013). “Open data, big data: ¿hacia dónde nos dirigimos?”. Anuario ThinkEPI, v. 7, pp. 150-156. http://eprints.rclis.org/21006/1/150-156-Ferrer-SanchezOpen-data-Big-data.pdf
  • García-Macho, Ricardo (2010). “El derecho a la información, la publicidad y la transparencia en las relaciones entre la administración, el ciudadano y el público”. En: García-Macho, Ricardo (ed.). Derecho administrativo de la información y administración transparente. Madrid: Marcial Pons, pp. 27-48. ISBN: 97 884 976 882 22
  • Gewin, Virginia (2016). “Data sharing: an open mind on open data”. Nature, v. 529, n. 7584, pp. 117-119. https://doi.org/10.1038/nj7584-117a
  • Colombia (2014). Ley 1712 por medio de la cual se crea la Ley de transparencia y del derecho de acceso a la información pública nacional y se dictan otras disposiciones. 6 marzo. https://goo.gl/gbixGg
  • Hernández-Pérez, Tony; García-Moreno, María-Antonia (2013). “Datos abiertos y repositorios de datos: nuevo reto para los bibliotecarios”. El profesional de la información, v. 22, n. 3, pp. 259-263. https://doi.org/10.3145/epi.2013.may.10
  • Johnson, Steven (2012). “Searching for John Snows”. Crooked timber, 27 June. http://crookedtimber.org/2012/06/27/searching-for-john-snows
  • Lara, Tíscar (2009). “El papel de la universidad en la construcción de su identidad digital”. Revista de universidad y sociedad del conocimiento, v. 6, n. 1, pp. 15-21. https://doi.org/10.7238/rusc.v6i1.25
  • Lathrop, Daniel; Ruma, Laurel (eds.) (2010). Open government. California: O’Reilly Media. ISBN: 978 0596804350
  • Lee, Tom (2012). “Open data: Better politics, winning politics… but still politics”. Crooked timber, 7 June. http://crookedtimber.org/2012/07/06/open-data-betterpolitics-winning-politics-but-still-politics
  • Manfredi-Sánchez, Juan-Luis (2017). “Horizontes de la información pública”. El profesional de la información, v. 26, n. 3, pp. 353-360. https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.01
  • Mengual-Andrés, Santiago (2013). “Rethinking the role of higher education”. Journal of new approaches in educational research, v. 2, n. 1, pp. 1-2. https://doi.org/10.7821/naer.2.1.1-2
  • Montoya-Santiago, Carolina (2016). “La transparencia en las universidades públicas españolas, según la Ley 19/2013, de Transparencia, acceso a la información pública y buen gobierno”. En: Cousido, Pilar (coord.). Libro blanco sobre gestión de oficinas de transparencia: procedimientos y casos de estudio para universidades públicas. Valencia: Tirant lo Blanch, pp. 33-123. ISBN: 978 84 90869079
  • Newman, David (2012). “Open for business: learn to profit by open data”. Gartner, 9 March. http://www.gartner.com/id=1947015
  • Noveck, Beth (2012). “Open data. The democratic imperative”. Crooked timber, 5 July. http://crookedtimber.org/2012/07/05/open-data-the-democratic-imperative
  • Prince, Alejandro; Jolías, Lucas (2013). “Open data. Las fuentes conceptuales del gobierno abierto”. Telos, v. 94, pp. 1-9. https://goo.gl/57MRFe
  • Rebolledo, Marta; Zamora-Medina, Rocío; Rodríguez-Virgili, Jordi (2017). “Transparency in citizen participation tools and public information: A comparative study of the Spanish councils’ websites”. El profesional de la información, v. 26, n. 3, pp. 361-369. https://doi.org/10.3145/epi.2017.may.02
  • Roig, Rosabel; Mengual-Andrés, Santiago; Suárez-Guerrero, Cristóbal (2014). “Evaluación de la calidad pedagógica de los mooc”. Profesorado, v. 18, n. 1, pp. 27-41. https://recyt.fecyt.es//index.php/profesorado/article/ view/42888/24768
  • Scassa, Teresa; Campbell, Lisa (2009). “Data protection, privacy and spatial data”. En: Devillers, Rodolphe; Goodchild, Helen (ed.). Spatial data quality. CRC Press, pp. 211-219. ISBN: 978 1 4398 1012 5 https://doi.org/10.1201/b10305-24
  • Sommerman, Kark-Peter (2010). La exigencia de una administración transparente en la perspectiva de los principios de democracia y del estado de derecho. En: García-Macho Ricardo (ed.). Derecho administrativo de la información y administración transparente. Madrid: Marcial Pons, 2010, p. 11-26. ISBN: 978 84 976 882 22
  • Venkatesh, Viswanath; Thong, James; Chan, Frank; Hu, Paul (2016). “Managing citizens’ uncertainty in e-government services: The mediating and moderating roles of transparency and trust”. Information systems research, v. 27, n.1, pp. 87-111. https://doi.org/10.1287/isre.2015.0612
  • Yglesias, Matthew (2012). “Open data journalism”. Crooked timber, 28 June. http://crookedtimber.org/2012/06/28/open-data-journalism
  • Yu, Harlan; Robinson, David (2012). The new ambiguity of open government. USA: UCLA Law Review.