Héroe claro y héroe oscuro en el relato cinematográfico

  1. Gil Ruiz, Francisco José 2
  2. García García, Francisco 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Nebrija
    info

    Universidad Nebrija

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/03tzyrt94

Zeitschrift:
Área abierta

ISSN: 1578-8393

Datum der Publikation: 2016

Ausgabe: 16

Nummer: 3

Seiten: 1-16

Art: Artikel

DOI: 10.5209/ARAB.53654 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Área abierta

Zusammenfassung

The role of the hero is changing, slightly irregular, but it’s purpose is constant. The line that separates good from evil is frequently so thin that sometimes the main hero can act in a negative way, casting doubts about his own nature in the pursuit of good. This paper aims to inquire into the character’s heroic condition showing two variations of this archetype in the context of postmodern cinema: the “clear hero”, and the “dark hero”. The former keeps the most traditional values of the hero, while the latter provides a dimension which distinguishes it from the previous one: his experience executing evil as a part of his process to heroici­ty. Postmodernity implies an ambivalence in the character’s identity which can be comparable to the hero’s role, and to his way of making good. The “clear hero” does not imply negative features in the active nature of the hero, whilst the “dark hero” does include them. Through the protagonists of Gladiator (Scott, 2000) and Batman Begins (Nolan, 2005) are offered both heroic perspectives based on a selection of their principal ac­tions which have been subjected to analysis according to some parameters: behavior, implication, and cause. The decisive action will also be signalized, according to the narration’s teleonomy in reason of the favorable or unfavorable sense for the hero. Finally, each character will be observed from its archetype. By analyzing their actions from these perspectives, we observe the clear hero and the dark hero as affordable categories for the heroic role.

Bibliographische Referenzen

  • Aristóteles. Metafísica, Gredos, Madrid, 1994.
  • Aristóteles. Retórica, Instituto de Estudios Políticos, Madrid, 1971.
  • Baraybar Fernández, Antonio. “Jason Bourne, ¿héroe o monstruo? El viaje existencial de un héroe contemporáneo”, Área abierta, vol. 13, nº 2 (2013), pp. 23-44. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ARAB.2013. v34.n2.42620
  • Bergson, Henri. Las dos fuentes de la moral y de la religión, Tecnos, Madrid, 1996.
  • Bou, Nuria; Pérez, Xavier. El tiempo del héroe. Épica y masculinidad en el cine de Hollywood, Paidós, Barcelona, 2000.
  • Campbell, Joseph. El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito, Fondo de Cultura Económica, México D.F., 2014.
  • Cardona Zuluaga, Patricia. “Del héroe mítico al mediático. Las categorías heroicas: héroe, tiempo y acción”, Revista Universidad EAFIT, Vol. 42, nº 144 (2006), pp. 51-68.
  • Casetti, Francesco; Di Chio, Federico. Cómo analizar un film, Paidós Comunicación Cine, Barcelona, 2010.
  • Chevalier, Jean; Gheerbrant, Alain. Diccionario de los símbolos, Herder, Barcelona, 2007.
  • Clanche, Pierre. El texto libre. La escritura de los niños, Fundamentos, Madrid, 1978.
  • Diel, Paul. El simbolismo en la mitología griega, Labor, Barcelona, 1976.
  • García Jiménez, Jesús, Narrativa audiovisual, Cátedra, Madrid, 1993.
  • García Mingorance, Gabriel. “Fractura y fragmentación del héroe y el villano cinematográfico actual en El protegido de M. Night Shyalaman”, Área Abierta, Vol. 13, nº2 (2013), pp.71-89. DOI: http//dx.doi. org/10.5209/rev_ARAB.2013.V34.N2.42622.
  • García Puchades, Wenceslao. “Cine y política en Alain Badiou: el poder retórico del cine al servicio de la trasmisión de la idea política del presente”, Icono 14, Vol. 11, nº 1 (2013), pp. 195-215. DOI: 10.7195/ri14.v11i1.554.
  • González Requena, Jesús. Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood, Valladolid, Castilla Ediciones, 2007.
  • Imbert, Gérard. Cine e imaginarios sociales. El cine posmoderno como experiencia de los límites (1990-2010), Cátedra, Madrid, 2010.
  • Imbert, Gérard. “Cine e imaginarios sociales”. En Joaquín Esteban Ortega (Ed.), El imaginario cinematográfico y la sociedad hipermoderna (pp. 15-22). Universidad Europea Miguel de Cervantes,Valladolid, 2013.
  • Konigsberg, Ira. Diccionario técnico Akal de cine, Akal, Madrid, 2004.
  • Llorente Barroso, Carmen.”Tippexperience: el ornato como fuente creativa para la construcción de formatos publicitarios innovadores en YouTube”, Icono 14, Volumen 11, nº 1 (2013), pp. 71-98. DOI: 10.7195/ri14.v11i1.514.
  • Martínez García, José Saturnino. “La izquierda y los superhéroes”, Le monde diplomatique (edición española), nº 169 (2009), p. 27.
  • Moreno, Manuel; José, Jordi. “Superhéroes y gravedad: el valor pedagógico de la ficción”, Alambique. Didáctica de las ciencias experimentales, nº 60 (2009) pp. 43-53.
  • Ogam. Tradition Celtique, Rennes, 1948.
  • Posener, G. Dictionaire de la civilisation égyptienne, París, 1959. (En colaboración con Serge Saureon y Jean Yoyotte).
  • Prósper Ribes, J. P. (2005). “El héroe clásico en el relato cinematográfico”. Área abierta (12) 2006, pp. 5-8.
  • S. Pearson, Carol. Despertando los héroes interiores, Editorial Mirach, Madrid, 2006.
  • Sánchez Casarrubios, Minerva. “La expresión de miedos sociales a través del villano en el cine postclásico: un análisis del texto narrativo”, Revista Aequitas, vol. 3 (2013), pp. 329-343.
  • Sánchez-Escalonilla, Antonio. Guión de aventura y forja del héroe, Ariel, Barcelona, 2002.
  • Segado Boj, Francisco. “Los enemigos en la historia y en el cine: Rambo III y el pueblo afgano”. En Cabeza, José, y Rodríguez, Araceli (Coord.), Creando cine, creando historia. La representación cinematográfica de ideas y movimientos sociales (pp. 1-20). Universidad Complutense de Madrid, Colección historia, comunicación y sociedad, Madrid, 2004.
  • Rodríguez de Austria G.M., Alfonso M. “Supervillanos muy reales: el uso político del villano en la trilogía de «El caballero oscuro» de Christopher Nolan”. Área abierta, vol. 16, nº 1 (2016) pp. 77-90. DOI: http://dx.doi. org/10.5209/rev_ARAB.2016.v16.n1.47526
  • Vogler, Christopher. El viaje del escritor, Ediciones Robinbook, Barcelona, 2002.