'Buffalo Bill' postclásico (The Silence of the Lambs, 1991) vs. 'Buffalo Bill' clásico (The Plainsman, 1936)

  1. Casanova Varela, José Basilio 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen

ISSN: 0214-6606

Año de publicación: 2018

Título del ejemplar: Vicente Blasco Ibáñez y el cine: un escritor frente al mundo

Número: 74

Páginas: 141-158

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen

Resumen

In this article we compare two modes of filmic narration: the post-classical and the classical. We enumerate the major features of the former, taking The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991) as an example; as an example of the latter we have chosen The Plainsman (Cecil B. DeMille, 1936). In both films we establish the distinctive features of the character of Buffalo Bill. We also compare the decisive figure of the Sender. We rely on the textual analysis methodology of professor Jesús González Requena and on the operations of the symbolic language observed by Roman Jakobson.

Referencias bibliográficas

  • Campbell, Joseph (1949). The Hero with a Thousand Face. New York City: Pantheon Books.
  • González Requena, Jesús (1996). Clásico, Manierista, Postclásico. Área 5. Revista de Comunicación Audiovisual y Publicitaria, núm. 5, 81-120.
  • González Requena, Jesús (2006). Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid: Castilla Ediciones.
  • González Requena, Jesús (2015). El oscuro retorno de la Diosa. Las Diosas terribles, Valladolid: Revista Trama y Fondo, núm. 39.
  • Jakobson, Roman y Halle, Morris (1956). Fundamentals of Language, Nabu Press, 2011.