'Buffalo Bill' postclásico (The Silence of the Lambs, 1991) vs. 'Buffalo Bill' clásico (The Plainsman, 1936)
-
1
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 0214-6606
Año de publicación: 2018
Título del ejemplar: Vicente Blasco Ibáñez y el cine: un escritor frente al mundo
Número: 74
Páginas: 141-158
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Archivos de la filmoteca: revista de estudios históricos sobre la imagen
Resumen
In this article we compare two modes of filmic narration: the post-classical and the classical. We enumerate the major features of the former, taking The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991) as an example; as an example of the latter we have chosen The Plainsman (Cecil B. DeMille, 1936). In both films we establish the distinctive features of the character of Buffalo Bill. We also compare the decisive figure of the Sender. We rely on the textual analysis methodology of professor Jesús González Requena and on the operations of the symbolic language observed by Roman Jakobson.
Referencias bibliográficas
- Campbell, Joseph (1949). The Hero with a Thousand Face. New York City: Pantheon Books.
- González Requena, Jesús (1996). Clásico, Manierista, Postclásico. Área 5. Revista de Comunicación Audiovisual y Publicitaria, núm. 5, 81-120.
- González Requena, Jesús (2006). Clásico, manierista, postclásico. Los modos del relato en el cine de Hollywood. Valladolid: Castilla Ediciones.
- González Requena, Jesús (2015). El oscuro retorno de la Diosa. Las Diosas terribles, Valladolid: Revista Trama y Fondo, núm. 39.
- Jakobson, Roman y Halle, Morris (1956). Fundamentals of Language, Nabu Press, 2011.