Children and adolescents in front of screensa paradigm shift in the relationship and mediation model

  1. Ortiz Sobrino, Miguel Ángel 1
  2. Marta Lazo, Carmen 2
  3. Gabelas Barroso, José Antonio 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Journal:
Historia y comunicación social

ISSN: 1137-0734

Year of publication: 2019

Volume: 24

Issue: 1

Pages: 353-365

Type: Article

DOI: 10.5209/HICS.64499 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Historia y comunicación social

Abstract

This paper reviews the major theories and research that analyze the relationship between children and screens. In addition, the agents which act as mediators that help children in the interpretation of the messages are considered. As a conclusion, it is observed that the new forms of multiscreen access used by children and adolescents have developed new consumption styles and that information and communication technologies (ICT) have resulted in new styles of interpersonal and group relationships. The impact of the multiscreen society should be analyzed in light of the role played by different mediators and by educommunication.

Funding information

This activity is included within the R&D program of activities of between Social Sciences and Humanities Research Groups from the Community of Madrid, PROVULDIG-CM, Ref. S2015/HUM-3434. This program and its activities are funded by the European Social Fund and the Community of Madrid

Funders

Bibliographic References

  • Aguaded, J. I. (1998). Descubriendo la caja mágica. Huelva: Comunicar.
  • Aguaded, J. I. (1999). Convivir con la televisión. Familiar, educación y recepción en televisión. Barcelona: Paidós.
  • Aparici, R. y García Matilla, A. (1987). Lectura de imágenes. Madrid: Ediciones de la Torre.
  • Aparici, R. y García Matilla, A. (eds.) (1995). Televisión, Currículum y Familia. Madrid: MEC.
  • AIMC (2015). Estudio General de Medios 2015. In http://www.aimc.es/-Datos-EGM-Resumen-General-.html
  • American Academic Of Pediatrics, APA (2016). Media and Children Communication Toolkit. In https://www.aap.org/en-us/advocacy-and-policy/aap-health-initiatives/pages/media-and-children.aspx#sthash.tKCFcheV.dpuf
  • Bronfenbrennner, U. (1979): The ecology of human development. Cambridge: Harvard University Press.
  • Chaffee, S. H., Mcleod, J. M., & Atkin, C. K. (1971). “Parental influence on adolescent media use”. In: American Behavioural Scientist, 14, p. 323-340.
  • Christakis, D. (2015). ¿Cuánto tiempo tienen que pasar nuestros hijos delante de las pantallas? .In http://one.elmundo.es/cuanto-tiempo-deben-pasar-nuestros-hijos-delante-de-las-pantallas/
  • Department For Culture, Media And Sport Broadcasting Policy Division (DCMS) (2001). A general statement of policy by the department for culture, media and sport on media literacy and critical viewing skills. UK: DCMS.
  • Deltell, L. (2013). Nuevas audiencias: Audiencia social / Audiencia creativa. In http://www.luisdeltell.com/otros-proyectos/nuevas-audiencias-audiencia-social-audiencia-creativa/
  • Eurodata TV (2017). Análisis de datos 2016. In http://www.mediametrie.com/eurodatatv/
  • Espinosa, Mª A. y Ochaíta, E. (2002). “¿Quién es el niño?”. In Rivera, Mª J.; Walzer, A. y García Matilla, A. (Dirección y coordinación) (2002). Libro interactivo Educación para la Comunicación, Televisión y Multimedia. Madrid: Corporación Multimedia.
  • Ferrés, J. y Piscitelli, A. (2012). “La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores”. In: Comunicar, vol. 12, nº 38, p. 75-82.
  • Fundación Telefónica (2015). Informe Sociedad de la Información en España. Disponible en http://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/sociedad-de-la-informacion/informe-sie-espana-2015/
  • Future Source Consulting (2009). Living With Digital: Consumer Insights into Entertainment Consumption. In http://web.archive.org/web/20120509052652/http://www.future-source-consulting.com/living_with_digital.pdf
  • Gabelas Barroso J. A., Marta-Lazo C. y Aranda, D. (2012). ¿Por qué las TRIC y no las TIC? In: Revista Comein, Barcelona: UOC. In http://www.uoc.edu/divulgacio/comein/es/numero09/articles/Article-Dani-Aranda.html
  • García Galera, Mª C. (2000). Televisión, violencia e infancia. El impacto de los medios. Barcelona: Gedisa.
  • García Matilla, A. (1993): “Los medios para la comunicación educativa”. In APARICI, R. La revolución de los medios audiovisuales. Madrid: Ediciones de la Torre, p. 74-76.
  • Grupo Spectus (2004). Máscaras y espejismos. Madrid, Ediciones de La Torre.
  • Huertas, A. y França, M. E. (2001). “Una aproximación a cómo construye la televisión en la construcción del yo”. In: Zer, nº 11, vol. 6, p. 331- 350.
  • Huston, A. C. & Wright, J. C. (1989). “The forms of television and the child viewer”. En G. COMSTOCK (ed.), Public Communication and behaviour, Volume 2. New York: Academic Press.
  • Llois Goig, R. (2004). “La mediación familiar del consumo infantil de televisión. Un análisis referido a la sociedad española”. En: Comunicación y Sociedad, Vol. XVII, n. 2, p. 125-147.
  • Marta Lazo, C. (2005). La televisión en la mirada de los niños. Madrid: Fragua.
  • Marta Lazo, C. (2008). “El proceso de recepción televisiva como interacción de contextos”. In: Comunicar, n. 31, vol. 16, p. 35-40.
  • Marta Lazo, C. y Gabelas Barroso, J.A. (2016). Comunicación Digital. Un modelo basado en el Factor Relacional. Barcelona: UOC Press.
  • Mc Quail, D. (1985). Introducción a la teoría de la comunicación de masas. Barcelona: Paidós.
  • Medina M. y Portilla, I. (2016). “Televisión multipantalla y la medición de su audiencia: el caso de las televisiones autonómicas”. In: Icono 14, vol. 14 (2), p. 377-403. DOI: 10.7195/ri14.v14i2.960
  • Mobile World Congress (2016). Alierta reclama un escenario igual para todos los actores del ecosistema digital. In http://mwc.ituser.es/