Fotohistoriamodelo de innovación docente a través de la fotografía

  1. María OLIVERA ZALDUA 1
  2. Juan Miguel SÁNCHEZ VIGIL 1
  3. Juan Carlos MARCOS RECIO 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Aldizkaria:
Ibersid: revista de sistemas de información y documentación = journal of information and documentation systems

ISSN: 1888-0967

Argitalpen urtea: 2015

Zenbakia: 9

Orrialdeak: 21-28

Mota: Artikulua

DOI: 10.54886/IBERSID.V9I0.4225 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Ibersid: revista de sistemas de información y documentación = journal of information and documentation systems

Laburpena

Very few teaching experiences with Photography exist despite the excellent results obtained from its application to education. A model is presented that was developed by the Faculty of Information Sciences of the Universidad Complutense of Madrid, under the title “Fotohistoria”. Its main goals are to promote student participation and training; and at the same time create an important historical phototheque, of diverse contents and out-standing and hitherto unpublished documents, which are made available for non-commercial use and free of rights. The end result of this experience is a historical image bank made up of seven hundred photographs coming from the private collections of 244 students, and dated between 1880 and 1975.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Britsch, Susan (2010). Photo Booklets for English Language Learning: Incorporating Visual Communication into Early Childhood Teacher Preparation.//Early Childhood Education Journal. 38:3, 171-177.
  • Casajús, Concha; Diéguez, Silvia; Pena, Carmen (2008). El arte reproducido. Fotografías de la colección Lafuente Ferrari. Madrid: Edición de las autoras.
  • García Marco, Francisco Javier (2013). Educación y aprendizaje de la información y la Documentación.//El Profesional de la Información. 22:6(2013), 489-504.
  • Heras, Beatriz de las (2012). El testimonio de las imágenes. Fotografía e historia. Madrid: Creaciones Vincent Gabrielle.
  • López Del Ramo, Joaquín (2008). Calidad e Innovación Docente en el Marco de la Convergencia Europea. Madrid: Dykinson.
  • Marzal, Javier (2008). Cómo se lee una fotografía. Madrid: Cátedra.
  • Moreiro, José Antonio (2014). Archivos institucionales y docencia sobre imágenes en la Universidad Carlos III de Madrid.//Olivera Zaldua, M.; Salvador Benítez, A. (Eds). Actas del I Congreso de Documentación Fotográfica. XXIII Jornadas Fadoc. Madrid: Facultad de Ciencias de la Documentación de la UCM, 211-226.
  • Munakata, Mika; Vaidya, Ashwin (2012). Encouraging Creativity in Mathematics and Science through Photography.//Teaching Mathematics and Its Applications: An International Journal of the IMA. 31:3, 121-132.
  • Rincón García, Wifredo (2012). Una colección de fotografías de Guillermo Kalho cedida en 1933 por el gobierno de México al profesor Ángulo Íñiguez para sus trabajos de Arte Mexicano.//Rincón García, Wifredo; Pascual Chenel, Álvaro (ed.). Argentum, Estudios artísticos en homenaje a Dra. Amelia López-Yarto Elizalde. Zaragoza: Aneto, 101-118.
  • Sánchez Vigil, Juan Miguel (editor) (2012). Imaginando: uso y aplicación de la fotografía en los procesos de aprendizaje. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • Sánchez Vigil, Juan Miguel; Marcos Recio, Juan Carlos; Olivera Zaldua, María (2014a). Tesis doctorales sobre fotografía en la universidad: Análisis de la producción y dirección (1976-2012).//Revista Española de Documentación Científica. 37:1. http://redc.revistas.csic.es/index. php/redc/article/viewFile/837/1075 (2015-03-27)
  • Sánchez Vigil, Juan Miguel; Marcos Recio, Juan Carlos; Olivera Zaldua, María (2014b). Modelos para el uso de la fotografía en la docencia: el proyecto Imaginando//Ibersid. 8, 33-43.
  • Sánchez Vigil, Juan Miguel; Salvador Benítez, Antonia (2013). Documentación fotográfica. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya.
  • Sprinborg, Martin (2013). Teaching and Learning: Visualizing Our Work.//Thought & Action. 29, 141-149.