Aplicación de la crítica de los dispositivos a la cena performativa “El Somni” de El Celler de Can Roca y Fran Aleu

  1. Anne-Claire Yemsi-Paillissé 1
  2. Yanet Acosta Meneses 2
  3. Monique Martinez 3
  4. Elvira Calvo Gutiérrez 4
  1. 1 Instituto Superior de Turismo, Hostelería y Alimentación (ISTHIA), Laboratorio LLACREATIS. Universidad de Toulouse. Francia
  2. 2 Departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología Universidad Rey Juan Carlos. España
  3. 3 Departamento de Lengua, Literatura, Civilización española - Laboratorio LLA-CREATIS. Universidad de Toulouse. Francia
  4. 4 Departamento de Periodismo y Nuevos Medios. Universidad Complutense de Madrid. España
Aldizkaria:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakia: 73

Orrialdeak: 1267-1283

Mota: Artikulua

DOI: 10.4185/RLCS-2018-1306 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Revista Latina de Comunicación Social

Laburpena

From the concepts cradled by the critique of dispositives are discerned and analyzed the technical, pragmatic and symbolic (often overlapping) levels of the gastronomic opera "El Somni" (The Dream) proposed in 2013 by the brothers Roca and Fran Aleu. Thanks to this study, we observed that "El Somni" turns out to be a transgression of the traditional conception of gastronomy as a tool for obtaining pleasure or happiness through taste and a subversive dispositive that shakes the standard structures and the expectations placed on a meal, with which avant-garde cuisine transcends the merely alimentary to become an artistic language. And despite this, the diner keeps its socialization habits.

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