Aplicación de la crítica de los dispositivos a la cena performativa “El Somni” de El Celler de Can Roca y Fran Aleu
- Anne-Claire Yemsi-Paillissé 1
- Yanet Acosta Meneses 2
- Monique Martinez 3
- Elvira Calvo Gutiérrez 4
- 1 Instituto Superior de Turismo, Hostelería y Alimentación (ISTHIA), Laboratorio LLACREATIS. Universidad de Toulouse. Francia
- 2 Departamento de Ciencias de la Comunicación y Sociología Universidad Rey Juan Carlos. España
- 3 Departamento de Lengua, Literatura, Civilización española - Laboratorio LLA-CREATIS. Universidad de Toulouse. Francia
- 4 Departamento de Periodismo y Nuevos Medios. Universidad Complutense de Madrid. España
ISSN: 1138-5820
Ano de publicación: 2018
Número: 73
Páxinas: 1267-1283
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista Latina de Comunicación Social
Resumo
From the concepts cradled by the critique of dispositives are discerned and analyzed the technical, pragmatic and symbolic (often overlapping) levels of the gastronomic opera "El Somni" (The Dream) proposed in 2013 by the brothers Roca and Fran Aleu. Thanks to this study, we observed that "El Somni" turns out to be a transgression of the traditional conception of gastronomy as a tool for obtaining pleasure or happiness through taste and a subversive dispositive that shakes the standard structures and the expectations placed on a meal, with which avant-garde cuisine transcends the merely alimentary to become an artistic language. And despite this, the diner keeps its socialization habits.
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