El debate sobre el estado de la nación como parte del ritual democráticoparlamentario:análisis del discurso de Rajoy y Rubalcaba en 2014

  1. Dimitrina Jivkova Semova 1
  2. Graciela Padilla Castillo 1
  3. Noé Pernía 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Datum der Publikation: 2016

Nummer: 22

Seiten: 375-390

Art: Artikel

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2016.V22.N1.52601 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Zusammenfassung

In this article we analyze the Debate on the State of the Nation 2014. The methodology consists in coding the speeches of the prime minister, Mariano Rajoy (PP) and the then opposition leader Alfredo Perez Rubalcaba (PSOE) through extracting word clouds, branched maps and word trees that have shown the most common concepts and premises. This preliminary analysis of two dimensions, quantitative and qualitative, makes it much easier and viable subsequent discourse analysis where we focus on the different types of arguments in the communicative act: claim/solution, circumstantial premises, goal premises, value premises, means­goal premises, alternative options/addressing alternative options.

Bibliographische Referenzen

  • Berrocal, Salomé; CAMPOS, Eva; y Redondo, Marta (2012): “Comunicación Política en Internet: la tendencia al infoentretenimiento político en YouTube”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 18, núm. 2, pp. 643659. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.n2.41037
  • Blommaert, Jan and Bulcaen, Chris (2000): “Critical Discourse Analysis”. Annual Review of Anthropology, num. 29. Palo Alto, Annual Reviews, pp. 447466.
  • Dunmire, Patricia L. (2012): “Political Discourse Analysis: Exploring the Language of Politics and the Politics of Language”. Language and Linguistics Compass, num. 6, Issue 11, Sociolinguistics. Nueva Jersey, John Wiley & Sons, pp. 735751.
  • Fairclough, Isabela and Fairclough, Norman (2012): Political Discourse Analysis: A Method for Advanced Students. Londres, Routledge.
  • Hidalgo Tenorio, Encarnación (2011): “Critical Discourse Analysis, An overview”. Nordic Journal of English Studies, Vol. 10, num. 1. Nordic Association of English Studies, pp. 183210.
  • Jivkova Semova, Dimitrina (2010): “Los primeros cien días del nuevo gobierno de Bulgaria según la prensa: un análisis de contenido”. CIC: Cuadernos de Información y Comunicación, vol. 15, pp. 251261. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense.
  • Padilla, Graciela (2014): “La espectacularización del debate electoral: estudio del caso en Estados Unidos”. Revista de Comunicación Vivat Academia, Septiembre, núm. 128, pp. 107123. DOI: http://dx.doi.org/10.15178/va.2014.128.107123. En: http://www.vivatacademia.net/index.php/vivat/article/view/587.
  • Padilla, Graciela y Jivkova Semova, Dimitrina (2009): “Los juegos de las series favoritas de los universitarios madrileños”. CIC: Cuadernos de Información y Comunicación, vol. 14, pp. 199211. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense.
  • Peña Jiménez, Palma y Ortiz Sobrino, Miguel Ángel (2011): “El eslogan político español en la campaña de elecciones generales de 2008”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, vol. 17, núm. 2, pp. 549568. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2011.v17.n2.38130
  • Rodríguez Vidales, Yolanda (2012): El Ala Oeste de la Casa Blanca y otros modelos de ficción para comprender la Comunicación Política. Madrid, Universidad Complutense de Madrid. Disponible en: http://eprints.ucm.es/17551/1/T34094.pdf [Consulta: 30 de septiembre de 2014].
  • Valbuena, Felicísimo (2010): “El humor en la Comunicación Política”. CIC: Cuadernos de Información y Comunicación, vol. 15, pp. 165185. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense.
  • Valbuena, Felicísimo y Padilla, Graciela (2014): “Los debates políticos televisados”, en Herrero, Julio César y Röhmer, Max: Comunicación en campaña. Dirección de campañas electorales y marketing político. Madrid, Pearson, pp. 271302.
  • Zamora, Rocío; Berná, Celia; y Martínez, Helena (2014): “La retórica emocional de la esposa del candidato: análisis lingüístico de los discursos de Michelle Obama y Ann Romney”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, volumen 20, núm. 1, pp. pp. 549568. Madrid, Servicio de Publicaciones de la Universidad Complutense. DOI: http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2014.v20.n1.45250