Artivismo: Un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora

  1. Eva Aladro-Vico 1
  2. Dimitrina Jivkova-Semova 1
  3. Olga Bailey 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Nottingham Trent University
    info

    Nottingham Trent University

    Nottingham, Reino Unido

    ROR https://ror.org/04xyxjd90

Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2018

Issue Title: Artivismo. Arte y compromiso social en un mundo digital

Issue: 57

Pages: 9-18

Type: Article

DOI: 10.3916/C57-2018-01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

This study describes the concepts, historical precedents, language and fundamental experiences of artivism. It shows the research activities from two main universities (Complutense de Madrid in Spain and Nottingham Trent in UK) as well as other cultural institutions (Élan Interculturel from France and Artemiszio from Hungary), which have explored the educational potential of artivism as a new way of achieving social engagement using innovation and artistic creation. The paper defines precisely artivism as a new language which appears outside the museums and art academies, moving towards urban and social spaces. Artivism is a hybrid form of art and activism which has a semantic mechanism to use art as a means towards change and social transformation. The analysis collects some central experiences of the artivist phenomenon and applies semantic analysis, archiving artivist experiences, and using urban walks and situational research, analyses the educational and formative potential of artivists and their ability to break the classroom walls, and to remove the traditional roles of creator and receptor, student and professor, through workshop experiences. Finally, it reflects upon the usefulness of artivism as a new social language and an educational tool that breaks the traditional roles of social communication.

Funding information

Esta investigación se realiza y difunde con la ayuda del Proyecto Europeo 2016-1-FR02-KA205-011291 «Artivism: Artistic practices for social transformation», Programme Erasmus+ Key Action 2 «Strategic Partnership»

Funders

Bibliographic References

  • Abarca, J. (2006). Del arte urbano a los murales. ¿Qué hemos perdido. In P. Soares-Neves (Ed.), Street art & urban creativity scientific journal, 2, 2. Lisboa. www.urbanario.es
  • Abarca, J. (2009). Qué es en realidad el arte urbano. Tribuna Complutense 88, Madrid, 2009-05-26.
  • Abarca, J. (2010). El papel de los medios en el desarrollo del arte urbano. Revista de la Asociación Aragonesa de Críticos de Arte, 12, septiembre de 2010.
  • Abarca, J. (2017). Breve introducción al grafitti. [blog]. https://bit.ly/2rB6iLe
  • Aguaded, I. (2005). Strategies of edu-communication in audiovisual society. [Estrategias de edu-comunicación en la sociedad audiovisual]. Comunicar, 23, 25-34. https://bit.ly/2rHA1Ci
  • Aladro, E. (2017). El lenguaje digital, una gramática generativa. CIC, 22, 136-151. https://doi.org/10.5209/CIYC.55968
  • Aladro, E. (2018). Los mapas, la vida digital y los mundos que descibrimos. Telos. https://bit.ly/2Is0oWv
  • Andreotti, L., & Costa, X. (1996). Situacionistas: Arte, política, urbanismo. Barcelona: Museu d’Art Contemporani.
  • Aparicio-Guadas, P. (2004). The resorts in the creativity and emancipation development. [Recursos en el desarrollo de la creatividad y la emancipación]. Comunicar, 23, 143-149.
  • Appadurai, A. (2001). La Modernidad desbordada. Dimensiones culturales de la globalización. México: FCE.
  • Ardenne, P. (2008). Un arte contextual. Murcia: Cendeac.
  • Augé, M. (2009). Los no lugares. Espacios en el anonimato. Antropología de la modernidad. Barcelona: Gedisa.
  • Barbosa-De-Oliveira, L.M. (2007). Corpos indisciplinados. Ação cultural em tempos de biopolítica. São Paulo: Beca.
  • Bauman, Z. (2007). Arte, ¿líquido? Madrid: Sequitur.
  • Bourriaud, N. (2006). Arte relacional. Buenos Aires: Adriana Gil Editora.
  • Bourriaud, N. (2008). Topocrítica. El arte contemporáneo y la investigación geográfica. In M.A. Hernández-Navarro (Ed.), Heterocronías, tiempo, arte y arqueología. Murcia: Cendeac.
  • Campbell, J. (1992). Las máscaras de dios. Vol III: Mitología creativa. Madrid: Alianza.
  • Carpiano, R.M. (2009). Come take a walk with me: The ‘go-along’ interview as a novel method for studying the implications of place for health and well-being. Health & Place, 15, 263-272.
  • Castoriadis, C. (1975). La institución imaginaria de la sociedad. Barcelona: Tusquets.
  • Clark, A., & Emmel, N. (2008). Walking interviews: More than walking and talking. Presented at ‘Peripatetic Practice: A workshop on walking’. London, March 2008.
  • Clark, T.N., & Kallman, M. (2011).The global transformation of organized groups: New roles for community service organizations, non-profits, and the new political culture. Beijing: Ministry of Civil Affairs.
  • Coomaraswamy, A. (1996). La transformación de la naturaleza en arte. Barcelona: Kairós.
  • Dayan, D. (1998). La historia en directo. Barcelona: Gustavo Gili.
  • De-Gonzalo, M., & Pérez-Prieto, P. (2008). La Intención. Un proyecto de Marta De-Gonzalo y Publio Pérez-Prieto sobre Educación y para una Alfabetización Audiovisual. Madrid: Entreascuas.
  • De-Soto, P. (2012). Los mapas del #15M: El arte de la cartografía de la multitud conectada en redes, movimientos y tecnopolítica. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya, Internet Interdisciplinary Institute.
  • Expósito, M. (2013). La potencia de la cooperación. Diez tesis sobre el arte politizado en la nueva onda global de movimientos. Barcelona: MACBA. https://bit.ly/2rAHSRU
  • Fernández-De-Rota, A. (2013). El acontecimiento democrático. Humor, estrategia y estética de la indignación. Revista de Antropología Experimental, 13, 1-25. https://bit.ly/2Ik3nkr
  • Frúgoli, J., & al., (Eds.) (2006). As cidades e seus agentes: Prácticas e representações. Belo Horizonte: Pucminas / Universidade da São Paulo.
  • García-Andújar, D. (2009). Reflexiones de cambio desde la práctica artística. In J. Carrión, & L. Sandoval (Eds.), Infraestructuras emergentes. Valencia: Barra Diagonal, pp. 100-103.
  • Garnier, J.P. (2012). De la réappropiation de l'espace public au développement urbain durable: Des mythes aux réalités, en Alternatives non-violentes 165 (octubre), 8-13. https://bit.ly/2rOBK91
  • Gianetti, C. (2004). Agente interno. El papel del artista en la sociedad de la información. Inventario, 10, 1-5. Madrid: AVAM. https://bit.ly/2jWCuo1
  • Hernández-Merayo, E., Robles-Vilchez, C., & Martínez-Rodríguez, J.B. (2013). Interactive youth and civic cultures: The educational, mediatic and political meaning of the 15M. [Jóvenes interactivos y culturas cívicas: sentido educativo, mediático y político del 15M]. Comunicar, 40, 54-61. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-06
  • Hodge, S. (2016). 50 cosas que hay que saber sobre arte. Barcelona: Ariel.
  • Kombarov, V. (2017). Alone voice onstage at Russian media: Subjectivation through bodily symbolism as avant-garde political discourse (Pavlensky Case). Presented at ESA Congress, Athens, August 2017.
  • Lethaby, W.R. (2017). Catálogo de la Exposición «William Morris y Compañía: El movimiento Arts and Crafts británico». Madrid: Fundación Juan March.
  • Lippard L. (1984). Trojan horses, activist art and power en VVAA (1984): Art after Modernism. Rethinking representation. New York: New Museum of Contemporary Art.
  • Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Barcelona: Paidós,
  • Maslow, A. (1998). La personalidad creadora. Barcelona: Kairós.
  • Middaught, E., & Kahne, J. (2013). New media as a tool for civic learning. [Nuevos medios como herramienta para el aprendizaje cívico]. Comunicar, 40, 99-108. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-10
  • Mullin, A. (2017). Feminist art and the political imagination. https://bit.ly/2I7sKps
  • Pegurer-Caprino, M., & Martinez-Cerdá, J.F., (2016). Media literacy in Brazil: Experiences and models in non-formal education. [Alfabetización mediática en Brasil: experiencias y modelos en educación no formal]. Comunicar, 49, 39-48. https://doi.org/10.3916/C49-2016-04
  • Pink, S. (2007). Walking with video. Visual Studies, 22, 240-252. https://doi.org/10.1080/14725860701657142
  • Ramírez-Blanco, J. (2014). Utopías artísticas de revuelta. Madrid: Cátedra, Cuadernos Arte.
  • Riemchneider, B., & Grosenick, U. (1999). Art at the end of the Millenium. Köln: Taschen.
  • Sánchez-Ferlosio, R. (2000). El alma y la vergüenza. Madrid: Destino.
  • Segura-Cabañero, J., & Simó-Mulet, T. (2017). Espacialidades desbordadas, en Arte, Individuo y Sociedad, 29, 219-234. https://bit.ly/2GgBFPN
  • Sheikh S. (2009). Positively trojan horses revisited journal #09. New York: e-flux. https://bit.ly/2IBuUgI
  • Simmel, G. (2002). Las grandes ciudades y la vida del espíritu. Madrid: Taurus.
  • Szmulewicz R.I. (2012). Fuera del cubo blanco. Lecturas sobre arte público contemporáneo. Santiago de Chile: Metales Pesados.
  • Toro-Alé, J.M. (2004). Crea-ti-vity, body and communication. [Crea-ti-vida-d, cuerpo y comunicación]. Comunicar, 23, 151-159. https://bit.ly/2Nf4dOi
  • Valdivieso, M. (2014). La apropiación simbólica del espacio público a través del artivismo. Las movilizaciones en defensa de la sanidad pública en Madrid. Scripta Nova, 18(493), 1-27. https://bit.ly/2IokbCW
  • Wang, X., Yu, Z., Cinderby, S., & Forrester, J. (2008). Enhancing participation: Experiences of participatory geographic information systems in Shanxi province. China Applied Geography, 28, 96-109. http://10.1016/j.apgeog.2007.07.007
  • Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning and identity. Cambridge: Cambridge University Press.