Psicología del Trabajo y Gestión del Conocimiento

  1. Berrocal Berrocal, Francisca
  2. Pereda Marín, Santiago
Revista:
Revista de psicología del trabajo y de las organizaciones = Journal of work and organizational psychology

ISSN: 1576-5962

Any de publicació: 2000

Volum: 16

Número: 1

Pàgines: 63-74

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista de psicología del trabajo y de las organizaciones = Journal of work and organizational psychology

Resum

In this paper it is stated how from Forteza’s (1988) analysis of horizontal and vertical unityof Psychology through the evolution and subsequent changes occured in the work environmentthe work psychologist has also seen how its functions and responsabilities change too as theCompetency Human Resources Management model arrives.This way it is exposed how Knowledge Management can be considered, partialy, as aconsequence and a logical continuous of this model. The role to be developed by the workpsychologist in such Knowledge Management is also discussed.

Referències bibliogràfiques

  • Aledo, A. (1998). La Gestión del Conocimiento en el Grupo Heineken (Heineken University). Training and Development Digest, Septiembre, 12, 28-31.
  • Allee, V. (1998). Los 12 Principios de la Gestión de Conocimientos en la Empresa. Training and Development Digest, Julio, 11, 28-33.
  • Carpintero, H. (1994). Historia de la Psicología en España. Madrid, Eudema.
  • Cohen, S. (1998). Aproveche la Intranet para gestionar el conocimiento de su empresa. Training and Development Digest, Noviembre, 13, 18-24.
  • Forteza, J.A. (1988). Continuidad y evolución de la Psicología del Trabajo. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 13, 113-126.
  • García Echevarria, S. (1995). De la Eco- nomía Protegida a la Economía Competitiva. En Ordoñez, M. (Coor.) La Nueva Gestión de Recursos Humanos. Barcelona, Gestión 2000.
  • Koulopoulos, T.M. (1997). Smart Companies, Smart Tools. Van Nostran Reinhold.
  • Levy – Leboyer, C. (1996). Gestión de las Competencias. Barcelona, Gestión 2000.
  • López, A.I. (1997). Internet aplicado a la Empresa y la Administración (Servicios Básicos). Madrid, Cepade.
  • Pereda, S. (1997). Técnicas de Gestión de Recursos Humanos (I). Madrid, Cepade.
  • Senge, P.M. (1995). La Quinta Disciplina. Barcelona, Granica.
  • Thurbin, P.J. (1994). La Empresa capaz de Aprender. Barcelona, Folio.