Aprendizaje basado en problemas (ABP) Estrategia metodológica y organizativa del currículum para la calidad de la enseñanza en los estudios de Magisterio

  1. Egido Gálvez, Inmaculada
  2. Aranda Redruello, Rosalía
  3. Cerrillo, Rosario
  4. de la Herrán Gascón, Agustín
  5. Miguel Badesa, Sara de
  6. Gómez García, María C.
  7. Hernández-Castilla, Reyes
  8. Izuzquiza Gasset, Dolores
  9. Murillo Torrecilla, Francisco Javier
  10. Pérez Serrano, Martina
Journal:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales
  1. Teruel Melero, María Pilar (coord.)
  2. Palomero Pescador, José Emilio (coord.)

ISSN: 0213-8646

Year of publication: 2006

Issue Title: Los nuevos retos metodológicos y educativos de la universidad de la convergencia

Issue: 57

Pages: 137-150

Type: Article

More publications in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Abstract

This article presents an experience developed as an Innovative Teaching project at the Universidad Autónoma of Madrid entitled "Problem-Based Learning (PBL). Methodological and organizational curricular strategy for quality of teaching in Primary Teacher Training studies". A group of university teachers at the Didactic and Theory of Education Department have experimented the implementation of PBL methodology in the training of infant teacher training students and they have had the opportunity to reflect on the pros and cons of PBL.

Bibliographic References

  • BARRELL, J. (1999). El aprendizaje basado en problemas. Un enfoque investigativo. Buenos Aires: Manantial.
  • BOND, D. & G. FELETTI (1991). The challenge of based learning. London: Kogan Page.
  • HUNG, W. C. & J. LOCKARD (2006). “Students’ Perception of Knowledge Activation on a Guided Collaborative Problem Solving Organizer”. Proceedings of the 7th international conference on Learning Sciences. Bloomington: International Society of the Learning Sciences, 270-276.
  • JUÁREZ, E. (2004). La evaluación del método en el aprendizaje basado en problemas: una herramienta para toda la vida. Madrid: Agencia Laín Entralgo-CAM.
  • KIRSCHNER, P. A. & J. SWELLER (2006). “Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching”. Educational Psychologist, Vol. 41, nº 2, 75-86.
  • MÉRIDA, R. (2005). “Una investigación sobre aprendizaje basado en problemas en el marco del prácticum de magisterio”. Investigación en la escuela, nº 57, 31-46.
  • ROBINSON, V. (1993). Problem-based methodology. Research for the improvement of practice. Oxford: Pergamon Press.
  • SANTILLÁN, F. (2006). “El Aprendizaje Basado en Problemas como propuesta educativa para las disciplinas económicas y sociales apoyadas en el B-Learning”. Revista Iberoamericana de Educación, nº 40/2. Documento electrónico disponible en: http:// www.rieoei.org/1460.htm
  • SHANK, R. C. (1994). What we learn when we learn by doing. Nothwester University.
  • VV. AA. (2006). Aprendizaje Basado en Problemas. De la teoría a la práctica. México: Trillas.