Invarianza de la estructura de covarianzas de las medidas de rendimiento académico en estudios longitudinales en la transición de Educación Primaria a Secundaria

  1. Gaviria Soto, José Luis
  2. Biencinto López, Chantal
  3. Navarro Asencio, Enrique
Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2009

Issue Title: El valor añadido en educación

Issue: 348

Pages: 153-174

Type: Article

More publications in: Revista de educación

Abstract

Given the huge changes that both the students and the structure of the educational system experience over the transition period from Primary Education to Secondary Education, this article studies the hypothesis of invariance of the same basic longitudinal structure on added value studies involving students from both Primary and Secondary Education levels. In order to do this, the covariance structure of achievement variables is studied in a longitudinal study carried out with 6,709 students grouped in 153 educational centres (Primary and Secondary Schools) in the Community of Madrid, from 5th level of Primary Education to 4th level of Secondary Education, in the academic years of 2005-06 and 2006-07. The invariance of the covariance structure of achievement variables in Mathematics and Reading literacy has been tested by means of, on one hand, the statistical M of Box and, on the other, the analysis of a structural equations model of relations between observed variables. Results obtained only partially support the idea of the maintenance of this structure in different cohorts or groups, since there is a stronger similarity between Primary Education and the first stage of Obligatory Secondary Education, than between the two stages of Obligatory Secondary Education. Reading literacy and Mathematics present their own characteristic temporal variation

Bibliographic References

  • ARBUCKLE, J.L. (2006). Amos 7.0 user's guide. Chicago: SPSS, Inc.
  • BAGOZZI, R. P. & YOUJAE, Y. (1988). On the evaluation of structural equation models. Journal of the Academy of Marketing Science, 16 (spring),74-94.
  • BALDWIN, C.K. & CADWELL, L.L. (2003). Development of the Free Time Motivation Scale for adolescents. Journal of Leisure Research, 35 (2),129-151.
  • BATISTA, J.M.Y & COENDERS, G. (2000). Modelos de educaciones estructurales. Madrid: La Muralla.
  • BLANCO, A., GONZÁLEZ, C.Y & ORDÓÑEZ, X. (2009). Complejidad del rasgo evaluado y pre-dicción del rendimiento escolar en diseños longitudinales: un estudio de simulación desde un enfoque multinivel. Revista de Educación, 348.
  • BLOOM, B., HASTINGS, T.Y & MADAUS, G.F. (1973). Manual de evaluación formativa y acumulativa del aprendizaje del alumno. Santiago de Chile: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas (CPEIP).
  • BOLLEN, K.A. & LONG, J.S. (eds.) (1993). Testing structural equation models. Newbury Park: Sage.
  • BOLLEN, K.A. & LONG, J.S. (eds.) (1949). A general distribution theory for a class of likelihood criteria. Biometrika, 36, 317-346.
  • BOLLEN, K.A. & LONG, J.S. (eds.) (1993). Estadística para investigadores: introducción al diseño de experimentos, análisis de datos y construcción de modelos. Barcelona: Reverté, D.L.
  • BROWNE, M.W.Y & CUDECK, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. En BOLLEN, K.A.Y LONG, J. S. (Eds.). Testing structural equation models (136-162). Newbury Park: Sage.
  • BYRNE, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS: basic concepts, applications, and programming. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • CASTRO MORERA, M., RUIZ DE MIGUEL, C.Y & LÓPEZ MARTÍN, E. (2009). Forma básica de crecimiento en los modelos de valor añadido: vías para la supresión del efecto de regresión y funciones de crecimiento no-lineales. Revista de Educación, 348.
  • ELOSUA, P. (2005). Evaluación progresiva de la invarianza factorial entre las versiones original y adaptada de una escala de autoconcepto. Psicothema, 17 (2), 356-362.
  • GAVIRÍIA, J. L., BIENCINTO, CH., LÓPEZ, E., RUIZ DE MIGUEL, C., JORNET, J., CASTRO, M., Y GONZÁLEZ, C. (2007). Cuestiones metodólogicas de la evaluación de sistemas educativos. Simposium presentado al XII Congreso Nacional de Modelos de Investigación Educativa, San Sebastián, 105-114.
  • GAVIRIA, J.L. (2005). La equiparación del expediente de bachillerato en el proceso de selección de alumnos para el acceso a la Universidad. Revista de Educación, 337, 351-387.
  • JÖRESKOG, K.G. & SÖRBOM, D. (1989). LISREL 7, a guide to the program and applications. Chicago: SPSS Publications.
  • KIPLINGER, V. (2004). Longitudinal study of student growth in reading, writing and mathematics achievement in thirtysix Colorado public schools districts. Colorado: Academic school district twenty.
  • HAIR, J., ANDERSON, R., TATHAM, R. Y & BLACK, W. (1999). Análisis Multivariante. Madrid: Prentice Hall.
  • INSTITUTO DE EVALUACIÓN (2006). Sistema estatal de indicadores de la educación 2006. Madrid: MEC
  • INECSE (2003). Evaluación de la educación secundaria obligatoria 2000. Madrid: MECD.
  • INECSE (2005). Evaluación de la educación primaria 2003. Madrid: MEC.
  • LARA, F. (2004). La escuela como compromiso. Madrid: Editorial Popular.
  • LIZASOAIN, L.Y & JOARISTI, L. (2009). Análisis de la dimensionalidad en modelos de valor añadido: estudio de pruebas de matemáticas empleando técnicas factoriales y métodos no-paramétricos basados en TRI. Revista de Educación, 248.
  • NAVARRO, E.Y & REDONDO, S. (2007). Estudio sobre el Rendimiento en Matemáticas en España a partir de los Datos del Informe PISA 2003.Un Modelo Jerárquico de Dos Niveles. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 5 (3),118-136.
  • PARDO, A.Y & RUIZ, M.A. (2002). SPSS11. Guía para el análisis de datos. Madrid: McGraw Hill.
  • SCHUMACKER, R. & LOMAX, R. (2004). A beginner's to structural equation modelling. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
  • TABACHNICK, B.G. & FIDELL, L.S. (2001). Using multivariate statistics. Boston: Allyn and Bacon.
  • TOPA, G., MORALES, J.F. & CAIERO, L. (2007). Social comparison and perceived breach of psychological contract: their effects on burnout in a multigroup analysis. The Spanish Journal of Psychology, 10 (1),122-130.
  • ZVOCH, K. & STEVENS, J.J. (2003). A multilevel, longitudinal analysis of middle school math and language achievement. Education Policy Analysis Archives, 11(20).