Evaluar la evaluacióncuestionario sobre prácticas de evaluación

  1. Cabezas Gómez, Diana
  2. González Barberá, Coral
  3. Carpintero Molina, Elvira
Revista:
EduPsykhé: Revista de psicología y educación

ISSN: 1579-0207

Any de publicació: 2009

Volum: 8

Número: 1

Pàgines: 51-62

Tipus: Article

Altres publicacions en: EduPsykhé: Revista de psicología y educación

Resum

The evaluation is a fundamental and complex issue of the educative process that involves a deep reflection about theoretical, technical-practical and ethical aspects. Thus, in order to involve teachers in a process of analysis on the evaluation, a questionnaire that allows to describe the practices of evaluation in the classroom is elaborated. The Integral Evaluation Questionnaire (CEI) consists of six dimensions: integrative, contextualized, formative, reflexive, democratic and personalized evaluation. The psychometric properties of the questionnaire regarding its reliability and validity are described, confirming that it is a tool that can facilitate the reflection about what, how, when, with which and for what teachers evaluate in the classrooms.

Referències bibliogràfiques

  • Álvarez, J.M. (2003). La evaluación a examen. Ensayos críticos. Madrid: Miño y Dávila.
  • Barberá, E. (1999). Evaluación de la enseñanza, evaluación del aprendizaje. Barcelona: Edebé.
  • Belair, L.M. (2000). La evaluación en acción. Sevilla: Díada.
  • Cabezas, D. y Carpintero (2006). Teorías Implícitas sobre la inteligencia en docentes. EduPsykhé, 5 (1): 129-142.
  • Campbell, D. T. y Fiske, D. W. (1959). Convergent and discriminant validation by the multitrait-multimethod matrix. Psychological Bulletin, 56(2): 81-105.
  • Carpintero, E. y Cabezas, D. (2007). Análisis comparativo de las Teorías Implícitas sobre la Inteligencia elaboradas por docentes y estudiantes del ámbito educativo. EduPsykhé, 6 (1): 109-121.
  • De la Orden, A. (1989). Investigación cuantitativa y medida en educación. Bordón: Revista de Orientación Pedagógica, 41: 217-236.
  • Denzim, N. K. (1970). The research act. A theoretical introduction to sociological methods. Chicago: Aldine Publishing.
  • Gullickson, A.R. (2007). Estándares para la evaluación de los aprendizajes de los estudiantes. Bilbao: Mensajero.
  • Klenowski, V. (2005). Desarrollo de portafolios para el aprendizaje y la evaluación. Madrid: Narcea.
  • Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación . BOE 106, 4 de mayo de 2006.
  • Lukas, J.F. y Santiago, K. (2004). Evaluación educativa. Madrid: Alianza Editorial.
  • Rosales, C. (2000). Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza. Madrid: Narcea.
  • Salinas, D. (2002). ¡Mañana examen! La evaluación: entre la teoría y la realidad. Barcelona: Graó.
  • Sanmartí, N. (2007). Diez ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona: Grao.
  • Santos, M.A. (2003). Una flecha en la diana. La evaluación como aprendizaje. Madrid: Narcea.
  • Zufiaurre, B. y Albertín, A.M. (2006). Evaluación democrática y proyectos cooperativos. El lugar de una evaluación de calidad en una cultura escolar democrática. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.