Tendencias en el uso de las fusiones, adquisiciones y alianzas en el sector del automóvilsituación a nivel mundial

  1. Montoro Sánchez, María Ángeles
  2. Mora Valentín, Eva María
  3. Ortiz de Urbina Criado, Marta
Revista:
Economía industrial

ISSN: 0422-2784

Any de publicació: 2010

Títol de l'exemplar: La industria del automóvil : situación y perspectivas

Número: 376

Pàgines: 51-65

Tipus: Article

Altres publicacions en: Economía industrial

Resum

The main objective of this paper is to show a descriptive view of mergers, acquisitions and alliances which have started by automotive manufacturers companies around the world. Results show that, during the last 40 years, these firms have started 1,492 mergers and acquisitions and 1,794 alliances. Their main purpose was to expand or to develop new businesses and, in some cases, to access in another countries. Firms like Daimler, General Motors, Ford and Toyota have been the most frequent users of theses growth methods.

Referències bibliogràfiques

  • ALÁEZ-ALLER, R.; BILBAO-UBILLOS, J.; CAMINO-BELDARRAIN, V.; LONGÁS-GARCÍA, J.C. (2009): «Reflexiones sobre la Crisis de la Industria Española del Automóvil y sus Perspectivas», ICE, nº 850, pp. 41-56.
  • CAMPA, J.M. (2004): «Fusiones y Adquisiciones en Europa: Una Asignatura Pendiente», Universia Business Review, nº 2, pp. 12-19.
  • GARCÍA-CANAL, E. (1999): «Cooperative Agreements in Spain after its Integration into the European Union», European Business Review, vol.99, nº 2, pp. 105
  • GUILLÉN, M.F.; GARCÍA-CANAL, E. (2007): «La Expansión Internacional de la Empresa Española: Una Nueva Base de Datos Sistemática», ICE, nº 839, pp. 23-34.
  • KPMG (2009): Momentum. Estudio Global 2009 del Sector de la Automoción, KMPG España.
  • KPMG (2010): KPMG’s Global Auto Executive Survey 2010 Industry Concerns and Expectations to 2014, KPMG Internacional.
  • MONTORO-SÁNCHEZ, M.A. (2005): «Algunas Razones para la Cooperación en el Sector de la Automoción», Economía Industrial, nº 358, pp. 27-36.
  • MONTORO-SÁNCHEZ, M.A.; ORTIZ-DE-URBINA-CRIADO, M. (2005): «La Diversificación a través de Acuerdos de Cooperación», Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, vol. 11, nº 1, pp. 95-117.
  • MONTORO-SÁNCHEZ, M.A.; ORTIZ-DE-URBINA-CRIADO, M. (2006): «Los Acuerdos de Cooperación y las Fusiones y Adquisiciones en el ámbito de las TIC en la Unión Europea», Economía industrial, nº 361, pp. 45-58.
  • MONTORO-SÁNCHEZ, M.A.; ORTIZ-DE-URBINA-CRIADO, M. (2008): «Los Recursos y Capacidades ante la Alternativa Fusiones/Adquisiciones versus Cooperación», Revista Española de Financiación y Contabilidad, vol. XXXVII, nº 138, pp. 231-254.
  • ORTIZ-DE-URBINA-CRIADO, M.; MONTORO-SÁNCHEZ, M.A. (2007): «Las Fusiones y Adquisiciones de las Principales empresas eléctricas Europeas», Boletín económico de ICE, Información Comercial Española, nº 2914, pp. 19-30.
  • ORTIZ-DE-URBINA-CRIADO, M.; MONTORO-SÁNCHEZ, M.A.; GUERRAS-MARTÍN, L.A. (2009): «Las Fusiones/Adquisiciones y los Acuerdos de Cooperación en la Unión Europea durante el período 2000-2007», Universia Business Review, nº 22, pp. 118-133.
  • PRICEWATERHOUSECOOPERS (2008): Will You Handle the Curve? Global Automotive Perspectives, PwC.
  • WANG, L.; ZAJAC, E.J. (2007): «Alliance or Acquisition? A Dyadic Perspective on Interfirm Resource Combinations», Strategic Management Journal, vol. 28, nº 13, pp. 1291-1317.