Entre generacionesLa experiencia de la transmisión en el relato testimonial

  1. Bárcena Orbe, Fernando
Aldizkaria:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Argitalpen urtea: 2010

Alea: 14

Zenbakia: 3

Orrialdeak: 33-47

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Laburpena

The purpose of this paper is to rethink the relationship between experience and education, when what we face, as readers, learners and as educators, is an experience altogether inconceivable: the account of the surviving witness of the concentration camps, a literary genre that is the end of the Bildungsroman or novel of education. Some questions guiding this effort: Is there any way to read and give our young people, within the discourse of the learning society, where the crisis of transmissions is more than evident, some texts suggest that a discontinuous transmission type? What kind of experience is the experience of reading this literature? What a learning experience and transmission contains, if any has?.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Agamben, G. (2000). Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Valencia: Pre-Textos.
  • Amèry, J. (2001). Más allá de la culpa y la expiación. Tentativas de superación de una víctima de la violencia. Valencia: Pre-Textos.
  • Arendt, H. (2002). La vida del espíritu. Barcelona: Paidós.
  • Bárcena, F. (2001). La esfinge muda. El aprendizaje del dolor después de Auschwitz. Barcelona: Anthropos.
  • Chalier, Ch. (2008). Transmetre, de génération en génération. París: Buchet.
  • Forster, R. (1999). Hurbinek: la palabra inaudible o el decir después de Auschwitz. En El exilio de la palabra. Buenos Aires: Eudeba, pp. 237-246
  • Gusdorf, G. (1977). ¿Para qué los profesores? Madrid: Edicusa.
  • Lanzmann, C. (2003). Shoah. Madrid: Arena Libros.
  • Levi, P. (2008). Trilogía de Auschwitz. Barcelona: El Aleph Editores.
  • Mate, R. (2003). Memoria de Auschwitz. Actualidad moral y política, Madrid: Trotta.
  • Meirieu, Ph. (1995). Mémoire et vigilance. Quelle éducation. Reunión-debate celebrada en Bulley, el 6 de abril de 1995
  • Meirieu, Ph. (1999). Litterature et Pédagogie. París: ESF.
  • Ouaknin, M-A. (1992). Lire aux éclats. Éloge de la caresse. París: Qua Voltaire.
  • Ouaknin, M-A. (1999). El libro quemado. Barcelona: Riopiedras
  • Pierron, J-P. (2006). Le passage de témoin. Une philosophie du témoignage. París: Cerf.
  • Rancière, J. (2003). El maestro ignorante. Barcelona: Laertes.
  • Ricoeur, P. (2003). La memoria, la historia, el olvido. Madrid: Trotta.
  • Ringelblum, E. (2003). Crónica del gueto de Varsovia. Barcelona: Alba Editorial.
  • Semprún, J. (2001). Viviré con su nombre, morirá con el mío. Barcelona: Tusquets.
  • Stabile, A. (1988). I buoni maestri. Milán: Mondadori.
  • Sucasas, A. (2001). El rostro y el texto. La unidad de ética y hermenéutica. Barcelona: Anthropos.
  • Todorov, T. (1999). La morale des historiens. En Coquio, C. (Comp.). Parler des camps, penser les génocides. París: Albin Michel.
  • Traverso, E. (2001). La historia desgarrada. Ensayo sobre Auschwitz y los intelectuales. Barcelona: Herder.
  • Vilela, E. (2008). A crianza inmemorial. Experiência, silêncio e testemunho. En Borba, S. y Kohan, W. (orgs.). Filosofia, aprendizagem, experiência. Belo Horizonte, Autêntica, pp. 133-150.
  • Waintrater, R. (2003). Le pacte testimonial. Le nouvel observateur, nº 53, décembre.
  • Waintrater, R. (2003). Sortir du génocide. Témoigner pour réapprendre à vivre. París: Payot.
  • Waquet, F. (2008). Les enfants de Socrate. Filiation intellectuelle et transmission du savoir. París: Albin Michel.
  • Warning, R. (Ed.). (1989). Estética de la recepción. Madrid: Visor.