Department: Estudios Educativos

Faculty: Educación-Centro Formación Profesor

Area: Theory and History of Education

Email: fbarcena@ucm.es

Doctor by the Universidad Complutense de Madrid with the thesis Tarea educativa y saber prudencial 1987. Supervised by Dr. José Antonio Ibáñez-Martín.

Professor of Philosophy of Education at the Complutense University of Madrid. He divides his activity between university teaching, his work as an essayist and music, under the modality of singer-songwriter. He has recorded two albums: Entre las cuerdas (Estudio Odé, 2014), and Corazón de gato (Eartz Studio Multimedia, 2019). He has published, among others, the following essays: La esfinge muda. El aprendizaje del dolor después de Auschwitz (Anthropos, 2001), finalist of the National Essay Prize; El delirio de las palabras: ensayo para una poética del comienzo (Herder, 2004); Hannah Arendt: una filosofía de la natalidad (Herder, 2006); El aprendiz eterno: Filosofía, educación y el arte de vivir (Miño & Dávila, 2012); En busca de una educación perdida (Homo Sapiens, 2019) and Maestros y discípulos. Anatomía de una influencia (Ápeiron Ediciones, 2020), Finalist of the IV Edition of the Diderot Essay Prize; Meditación sobre el estudio. A philosophical essay (Editorial La Huerta Grande, 2023).