Valor de los registros audiovisuales en educación intercultural

  1. Bautista García-Vera, Antonio
  2. Rayón Rumayor, Laura
  3. Heras Cuenca, Ana María de las
Journal:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Year of publication: 2012

Issue Title: La formación de profesores en educación en medios

Issue: 39

Pages: 169-176

Type: Article

DOI: 10.3916/C39-2012-03-07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Abstract

This article discusses the possibilities of audiovisual records as research data in intercultural relationships, or those that allow us to understand the Other. The research aims to contribute to the theory that is being developed on the nature and value of narratives in photographic and video representation and analysis of basic realities of teaching that are difficult to capture and quantify. Specifically, we examine whether audiovisual recording is a good tool for gathering and analysing information about intentions and interpretations contained in human relationships and practices. After presenting some epistemological and methodological dilemmas such as the crisis of representation in the social sciences or the «etic-emic» conflict and proposing some solutions taken from audiovisual anthropology, we analyse the nature of intercultural relationships in two schools �ethnographies� that support the study completed in 2011 and funded by the Spanish Ministry of Science and Innovation: the use of visual narratives as a substrate of intercultural relationships between culturally diverse kindergarten and primary education pupils. As an example, we describe how we discovered some categories that allow us to understand the universe of meanings that make sense of, determine and shape their cultural relations. Finally, we describe the contributions of NVivo 9, a software package that facilitates the analysis of photo and video recordings and narratives.

Bibliographic References

  • Ardèvol, E. (2006). La búsqueda de una mirada. Antropología vi sual y cine etnográfico. Barcelona: Editorial UOC.
  • Banks, M. (2007). Using Visual Data in Qualitative Research. Lon don: Sage.
  • Bautista, A. (2009). Relaciones interculturales mediadas por narraciones audiovisuales en educación. Comunicar, 33, 169-179. (DOI: 10.3916/c33-2009-03-006).
  • Berger, P. & Luckmann, T. (1986). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu-Murguia.
  • Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico. Perspectiva y método. Barcelona: Hora.
  • Burn, A. (2010). Emociones en la oscuridad: Imágenes y alfabetización mediática en jóvenes. Comunicar, 35, 33-42. (DOI: 10.39 16/ C35-2010-02-03).
  • Crawford, P.I. & Turton, D. (1992). Film as Ethnography. Man chester: Manchester University Press.
  • Fielding, N.G. & Lee, R.M. (1998). Computer Analysis and Qua litative Research. London: Sage.
  • Geertz, C. (2001). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.
  • Gergen, K.J. (1992). El yo saturado: dilemas de identidad en el mun do contemporáneo. Barcelona: Paidós.
  • Hammersley, M. & Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós.
  • Kushner, S. (2009). Recuperar lo personal. In J.I. Rivas & D. He rre ra (Eds.), Voz y educación (pp. 9-16). Barcelona: Octaedro.
  • Lewins, A. & Silver, C. (2007). Using Software in Qualitative Research: A Step-by-step Guide. London: Sage.
  • Mead, G.H. (1982). Espíritu, persona y sociedad. Barcelona: Paidós.
  • Pink, S. (2007). Doing Visual Ethnography. London: Sage.
  • Pink, S. (2009). Visual Interventions. Applied Visual Anthropo logy. London: Sage.
  • Rorty, R. (1983). La filosofía y el espejo de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
  • Schutz, A. (1974). El problema de la realidad social. Buenos Ai res: Amorrortu.
  • Shotter, J. (2001). Realidades conversacionales. La construcción de la vida a través del lenguaje. Buenos Aires: Amorrortu.
  • Van Leeuwen, T. & Jewitt, C. (2008). Handbook of Visual Analysis. London: Sage.
  • Web de QSR International: (www.qsrinternational.com) (29-05-2011).
  • Web del Proyecto CAQDAS. (http://caqdas.soc.surrey.ac.uk) (20-05-2011).
  • Weitzeman, E.A. & Miles, M.B. (1995). Computer Programs for Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Wolcott, H.F. (2003). Sobre la intención etnográfica. In H.M. Velasco Maillo, F.J. García Castaño & M. Díaz de Rada (Coords.), Lecturas de antropología para educadores. El ámbito de la antropología de la educación y de la etnografía escolar (pp. 127-144). Madrid: Trotta.